Pages

Cerita Ayam Kampung

Salam ,

kalau kita nak pikir kan sedalam2nya.. penternakan ayam kampung nie memang macam tak masuk akal.. antara yang dijadikan masalah seperti tempoh menternak yang sampai 6 bulan, makanan yang asik naik je harganya, pastu pulak bekalan benih pun takde sekarang, kita merasakan tak logik kalau kita nak majukan diri dan bergantung hidup dengan menternak ayam nie.

Ada yang lebih selesa dengan perniagaan yang lebih cepat menguntungkan walaupun kadang2 bayang kejayaan dia pun kita tak pasti. kita menjeling sebelah mata sahaja penternakan yang dikatogorikan sebagai susah dan lambat dapat hasil. Bila timbul cerita pasal bela ayam kampung asli nie kita memandang dengan pandangan sinis dan tersenyum mengejek. Padal kita sendiri tahu golongan mana yang gilakan ayam kampung nie. leh dikatakan kalau diletak dipasar je jualannya tak sampai pun setengah hari.

namun perasaan kita yang kekadang hanya mengira pangkalian keuntungan kekadang melupakan kita keapda tugasan menternak ayam ini diladang. Yang dikira kalau aku bela sekian jumlah bila dijual aku dapat sekian jumlah duitnya.. hanya lambang 'RM' yang nampak dimata. Bila nak mula yang dipikirkan jumlah ayam yang handak dibela dan bukannya kemampuan diri sendiri menjaga reban. Antara persoalan yang ditimbulkan bagaimana saya nak mengandakan duit yang ingin dilaburkan sekarang. berapa cepat saya leh dapat untung dan sebagainya.

Sebenarnya dalam perniagaan kita memerlukan ketahanan syarikat dan diri pemilik itu sendiri untuk terus berniagan selama setahun dan seterusnya selagi ianya masih mampu dijalankan. Ini bermaksud kalau kita nak berniaga,kita perlu melakukan kerja seperti mana kita kerja makan gaji dimana perniagaan itu adalah majikan kita. Kita perlu daang kerja setiap hari, sentiasa memastiakn komitmen yang diberikan kepada bos kita ditahap maksimun agak ada kenaikan gaji hujung tahun kelak. Kekadang setelah kita menceburi diri dalam perniagaan, kita rasakan kita sendiri adalah majikan dan semua bekerja untuk kita. Itulah yang silap. Dalam penternakan, aset utama ternakan kita dijaga sepenuhnya supaya ianya menjanjikan pulangan balik yang diharapkan. Kalau kita fikir kita boss, maka sapa yang kuli sapa pula yang nak bagi gaji?

Satu tips untuk memastikan kita terus berniaga tahun2 mendatang, kenaikan atau kemajuan yang kita capai perlu secara berperingkat atau selalu orang sebut "naik pelan pelan". Bukan kita nak mengengkang kemewahan atau keuntungan yang berganda tetapi nak memastikan perniagaan kita berterusan dan tidak hanya bermusim. Dalam jangka masa ini kita perlu sentiasa belajar perkara baru dan memajukan diri. Persiapkan diri untuk cabaran akan datang. Sememangnya perniagaan mampu menukar taraf hidup seseorang individu kepada lebih baik.

Untuk ayam kampung pula, janganlah kita tamak dengan membuat pinjaman sampai ratusan ribu atau mengeluarkan semua simpanan hari tua kita untuk menternak. seharusnya kita mulakan dengan perlahan dan perlahan2 melatih diri kita menjadi lebih cekal untuk terus menternak. Bukan bilangan ternakan untuk dijual yang dicari tetapi kemampuan kita untuk mengeluarkan ternakan jualan yang kosisten setiap bulan. Kalau kita sudah mampu, barulah kita merancang untuk menggandakan bilangan ternakan kita ketika itu. Kalau dengan 10 k yang kita ada, kita merancang untuk menghabiskan semua dan berharap 6 bulan dari sekarang RM 10 yang dilaburkan itu menajdi 50k, itu adalah mustahil sekali. Mungkin dengan memasuki skim ala2 pakman telo mampu menjanakan kewangan sebegitu.. Kalau berani masuk laa.. kalau kena sendiri mau tanggung..

apa yang perlu anda lakukan adalah menimba ilmu pernternakan serta ilmu perniagaan melalui pengalaman anda sendiri. Dari situ kita mengasah bakat serta skill untuk lebih berjaya kelak. Tiada had umur untuk berniaga dan kecacatan bukan halangan. Walaupun anda sudah berkerjaya sekarang dan mempunyai gaji 4 angka, anda masig boleh berniaga, dan sekiranya anda sekarang penganggur lepasa 'U" terhormat anda masih juga boleh berniaga. Terlalu banyak bidang yg anda boleh ceburi dan tak semetinya hanya mengikut apa yg org lain buat. Ikutlah jejak angan mat Jenin tu tapi jgn pula melepaskan tangan semasa berangan memeluk tuan puteri diatas pokok. Hanya org yg berfikiran kreatif dan ada wawasan seperti Mat Jenin sahaja mampu mencapai kejayaan dengan syarat sentiasa berpijak di Bumi yang nyata.

jaringan penternak ayam kampung..

No comments:

Instagram