Pages

Petani Melayu, handalkah kita?


(gambar hiasan)

salam,

saje teman nak bercerita sedikit tentang petani atau penternak diMalaysia. Kalau teman bercerita tentunya berkitar tentang peladang melayu dan petani melayu. kalu nak diikutkan ramai sebenarnya dikalangan bangsa kita yang mengemari bidang ini tak kira pekerja swasta atau kerajaan. Mungkin kerana kenangan silam ibu bapa kita yang menjadi petani mengimbau kenangan untuk kita turut sama melakukan sedemikian tetapi melakukannya dengan cara yang lebih moden.

Seruan kerajaan suatu ketika dahulu yang melaungkan pertanian adalah satu perniagaan amat disambut baik. Maka banyaklah yang berkorban segalanya untuk mendapat pendapatan pertanian atau mengisi masa lapang untuk menjadi petani. Disebabkan kengkangan masa dan tempat maka ramai yang memilih jalan pintas dengan mencari bidang bidang yang dikatakan 'mudah' dan hasilnya lumayan.. walaupun boleh dikatakan dalam bidang ini tiada istilah senang yang boleh digunakan kerana semuanya memerlukan masa dan tenaga berikutan kita bermain dengan benda hidup yg kita besarkan.

maka dengan timbulnya beberapa jenis penternakan yang digembar gemburkan dapat menjana pendapatan dan mungkin menjadikan anda jutawan. sebenarnya semua penternakan ini berpotensi tetapi sekiranya dilakukan secara berterusan dan penuh keazaman. antara perniagaan yang sering disalah tafsir potensinya adalah seperti cacing, lintah, keli, cili dan sebagainya. Kalau benar semua yang diwar2kan pasti sekarang dah ramai jutawan2 baru yang berada diMalaysia ini. Namun berita sedih saling berganti menceritakan kegagalan2 yang dihadapi. Masalah yang sering dihadapi adalah lambakan produk hasilan akibat kurangnya kemampuan untuk memasarkan atau sudah terlalu ramai yang melakukan benda yang sama. Hasilnya pelaburan tidak dapat dikembalikan dan yang tinggal hanya harapan. Duduk lah anda termenung dan bercerita tentang salah org lain dikedai kopi. Yang betul2 tekun sahaja dan banyak bersabar masih meneruskan ternakan yang ada..

So sebenarnya untuk kita menjadi petani atau penternak, kita tidak seharusnya mengikut trend2 yang ada. kalau ada tanah terbiar atau peluang untuk anda bertani, pilihlah bahan yang anda rase ada potensi dan pulangan tidak melampau sangat.. Tak semestinya kalau nak bela ikan anda mesti bela ikan keli, n tak semestinya kalau nak tanam pokok anda mesti tanam pokok geharu atau cili yang dikatakan sangat lumayan hasilnya.. Cuba anda lihat jualan dipasar, pilih n cari barangan yang sering out of stock dipasaran seperti bunga kantan, daun limau purut, limau nipis dan sebagainya.. untuk perikanan, cuba carik ikan atau hidupan lain yang sukar untuk orang perolehi seperti ikan baung ke, ikan seluang ke, ikan termoleh ke?.. sekiranya anda terjumpa sesuatu yang anda minat dan anda rasa anda boleh lakukan maka anda bolehlah melakukan kajian dan percubaan terlebih dahulu untuk menternak ayau menanamnya.. antara yang anda boleh mulakan seperti dibawah:



(gambar hiasan)

sebagai contoh anda tanam pokok hiasan dikeliling rumah anda.. bila dah besar anda bawak ke pasar tani dan jual.. jual sekali dengan pasu. nampak macam tak mungkin kan sebab dah ramai org bangsa lain yang bukak nesery. Kita sebenarnya bukannya nak bersaingan atau jadi penjual ini sepenuh masa sekali gus, cukuplah pada masa ini anda belajar caranak berniaga, berurusan dengan pelangan, cara nak buka kedai dan sebagainya.. mungkin dari sini akan timbul minat anda dan anda akan menjadi penjual pokok bunga yang mempunyai ladang sendiri. Mungkin harga yang ada dipasaran nanti lebih murah berikutan kita tak mengamalkan riba.

sekiranya anda memilih perkara diatas anda mungkin akan mendapat pulangan sederhana tetapi anda menang dari segi pemasaran. Anda tahu semua ini mendapat permintaan yang tinggi dipasaran. Anda boleh memulakan dengan jenis ini dan perniagaan atau pertanian anda akan terus menbuahkan hasil berterusan. Walaupun perlahan tetapi anda akan menikmati hasilnya berterusan kerana jenis yang anda pilih ini sentiasa mendapat sambutan.

Oleh itu untuk anda menjadi petani, pemilihan jenis ternakan atau tanaman penting untuk anda berjaya kelak. jgn diikutkan trend yang ada padahal banyak lagi jenis lain yang sepatutnya anda pilih. Kalau anda sedar pokok kopi pun boleh anda tanam untuk perancangan masa akan datang.. mungkin anda boleh mengeluarkan produk anda sendiri. Dalam anda bertani, diselang2 batas anda mungkin anda boleh menanam pokok ternakan kekal seperti tongkat ali yang akan memberikan anda pulangan besar kelak..oleh itu jadilah diri anda sendiri dan jangan ada perasan was2 dalam diri anda. Lakukan persiapan yang patut dan bijak memikirkan peluang yang terhidang. Kalau anda bijak, tempurung kelapa pun boleh mendatangkan hasil. Contohnya anda melakukan proses untuk menajdikan tempurung kepada sebagai perhiasan atau anda lakukan proses peng'arang'an pada tempurung supaya dijadikan produk arang kelas kedua..fikir2kan lah

jaringan penternak ayam kampung..

No comments:

Instagram