Pages

Apa bendanya Omega3&6 yg org sebut2 nie?


(gambar hiasan)

salam,

huh korang selalu duk dengar kan omega 3 dan juga omega 6 yg selalu duk ada dalam iklan atau yg selalu jual ikan keli pallet nie warwarkan.. tapi anda semua tahu ke benda apa sebenarnya 2-2 nie.. makanan ke? vitamin ke? ubat ke? hehehe teman pun mula2 kompius jugak.. bila dah jumpa banyak maklumat dalam internet, teman boleh rumuskan seperti dibawah.. benda nie pun selalu Mr Wong dari DQ farm selalu cerita kat teman..

pernah dengar asid lemak? alah.. salah satu asid dalam badan kita yang diperlukan untuk membesar dan berfungsi dengan baik.. cara dia bekerja, rupa dia ke ,apa ke ,tu kena tanya orang pakar lah.. yang teman cerita adalah gambaran sahaja supaya teman dan anda semua boleh paham. Dalam asid lemak nie terdapat 2 unsur utama iaitu omega 3 dan omega 6. Gabungan kedua dua nie akan menjadikan asid lemak ini kepada Kolestrol yang baik(kolestrol bukan semuanya tak baik). kolestrol baik ini sangat penting kerana ia akan membersihkan saluran darah(alteri) terutama dijantung akibat pemendapan kolestrol tidak baik.. so biasalah,kalau ada pencuri adalah polisnya.. dengan kita memakan banyak omega ini masalah jantung mungkin dapat diatasi.. tetapi syarat utama untuk terbentuknya kelestrol baik ini adalah dari gabungan seimbang dari omega 3 dan omega 6 dgn nisbah yang hampir sama.. jika salah satunya tak seimbang maka kolestrol ini gagal terbentuk.

So persoalanya? mana nak dapat omega 3 nie? ada jual kat pasaraya? hehehe cara terbaik adalah dari makanan yang kita ambil, kandungan omega 3nya mestilah tinggi.. makanan apa yg tinggi omega 3? kalau ternakan.. ternakan yang kita makan itu mestilah diternak secara bebas dan memakan rumput tanpa had.. contohnya ayam yang dibela secara free range dan grass feeding.. seafood terutama ikan juga tinggi kandungan omega 3 nya tetapi hanya ikan yg ditangkap bebas..yg diternak sangat rendah kandungannya.. kenapa? sat lagi teman cerita..

seorang manusia biasanya memakan 30 kali ganda omega 6 berbanding omega 3, so kandungan nya tidak seimbang dan pembentukan kolestrol baik kurang.. disebabkan kesedaran itu sekarang ramai yang mengambil berat tentang pemakanan omega 3 sebab omega 6 senang kita dapati.. so kalu dengar org cerita tentang keseimbangan '6-to-3 ratio' tu adalah ukuran yg diperlukan untuk mendapatkanya..

so dari mana datangnya omega tiga nie? biasanya omega 6 datangya dari benih atau bijian tumbuhan(seed)seperti jagung,gandum dan sebagainya.. ayam yang diberi makan rumusan dari jagung atau gandum semata2 akan menghasilkan omega 6 yang sangat tinggi dan bila kita makan akan menyebabkan beberapa penyakit. ayam diberi makan selama 2 bulan (pedaging) dengan jagung dan sedikit makanan lain menjadikanya daging ayam ini penuh dengan omega 6.. kita pulak bedal ayam2 nie seharian.. yg masuk dalam badan kita hanya omega 6 sahajalah.. omega 3 sebenarnya pula datang dari bahagian hijau dari tumbuhan.. tetapi hanya sedikit bahagian hijau dari tumbuhan yang ada omega 3.. sbb itulah ayam perlu diberi peluang untuk makan sebanyak mungkin rumput hijau dalam usaha untuk menambahkan omega 3 dalam badannya.. bagi ikan pulak, kalau dibiarkan lepas atau kita tangkap yg liar.. kandungan omega 3nya sangat tinggi kerana ikan akan makan planton(benda kecik yg banyak dilautan yg warna hijau tu) iaitu sejenis tumbuhan yg banyak dilautan.. dilautan takde bijian seperti jagung seperti didarat so semua planton yang dimakan menjadikan badannya penuh dengan asid lemak omega tiga.. sebabtu kalau lemak ikan liar mengandungi kandungan omega 3 yang tinggi..

kalau ikan yang diternak.. makanan utama ikan ini(yg dibela padat) adalah rumusan dari jagung dalam palet mereka. so kandungan omega 3 mereka sangat rendah atau tiada langsung.. takan nak bagi ikan makan minyak ikan kot supaya nak bagi banyak omega 3.. kalau nak bagi pun tak termampu nak supply dengan kandungan secukupnya berikutan harganya.. takut nanti hanya digaulnya dengan secawan-2 minyak dengan seguni dedak, lepas tu diwar2kan ikannya keluaranya tinggi omega 3 pasal makan dedak beromega 3.. mungkin cara terbaik yg kita boleh buat adalah dengan membuat rumusan makanan sendiri yg mengandungi banyak tumbuhan hijau..

kalau dalam lebel produk diorang kata barangan mereka tinggi omega 6 tu tanda tak bagus sebab menu kitamakan seharian pun banyak dah omega6. kita perlu makan ayam yang diternak secara lepas bebas(tapi bukan main lepas je) yg diberi makan rumput hijau tanpa had(macam ayam DQ&Al Masyur) atau kita banyakkan makan ikan yg ditangkap liar.. dengan banyaknya terbentuk asid lemak yg seimbang dan kolestrol baik maka badan kita akan semakin sihat..
(huh!! aku rasa macam dah jadi perunding nutrisi pulak.. hehehehe brapa byk omega daaaa)

jaringan penternak ayam kampung..

No comments:

Instagram