Pages

Aku, Cacing, Keli dan Ayam..


(gambar hiasan)
salam,
nie hah citer aku dengan angan2 aku dulu hehehe.. biasanya kalau kita terdengar apa2 tentang pertanian yang baru dan menguntungkan memang kita akan sangat gembira dan berminat terutama yang betul2 berdarah muda tetapi hati lebih kearah pertanian. Yelah dunia perkerjaan sekarang sangat mencabar dan semuanya dikerah habis2an sebab perniagaan mestilah berorentasikan keuntungan. So bila ada peluang untuk menjana pendapatan lumayan dengan petanian maka ramailah yang terjun termasuk aku nie.. apa yang diidamkan, kita dapat bekerja sendiri dan waktu menuai nanti pulangan yang kita dapat agak lumayan dan dapat menampung pendapatan seisi keluarga..cerita kat bawah adalah pengalaman aku sendiri yang dialamai 3-4 tahun lepas...

Cacing,
masa aku mula2 dengar pasal cacing nie aku dah terkejut besar sebab semasa aku duk dengar pasal cacing aku dah sibuk belajar cara nak buat baja kompos kat internet. Macam2 cara aku jumpa dan teman pun dah reka pelbagai cara baru untuk buat baja nie. dah buat dekat 100 kilo untuk dihantar balik ke kampung untuk tanaman dikebun boss teman. saje nak test produk kompos nie macam mana. Masa tu Em pun baru2 lagi org tahu.. aku tak berapa paham pasal Em tapi dapatlah juga guna yg dah bancuh punya.. apa yg aku dapa ttahu baja kompos nie memang the best dan dah test dekat tanaman kangkung kat tepi rumah.. daun kering aku rembat yg dalam plastik yg ada kat tepi jalan selepas pekerja pembersih perumahan abis menyapu jalan.. banyak giler penuh keta aku pi kutip.. yelah dah siapkan dalam plastik tinggal nak ambik je.. org yg kutip tu pun suka aku rase sebab takyah nak amik byk2. cuma aku takut dia recycle balik je plastik sampah tu untuk guna balik.. mungkin dia marah pasal plastik dia hilang.. tgh duk buat tu . tub tub kuar pasal cacing nie.. dah memang kita duk buat kompos memang lah seronok ada benda baru.. perangai aku ada benda baru aku suka test2 dulu. bila dah pandai dan berjaya barulah aku buat besar sikit2 sampai berjaya.. aku pun beli lah 2 kilo..
rupanya cerita tak seindah realiti, nasib baik aku beli 2 kilo je n set up semua dekat 1000 ringgit.. sekurangnya aku dapat jugak pakai baja kompos yg dihasilkan sendiri. nak jual induk ke baja ke memang susah, penggandaan cacing yg diwar2kan pun tak lah sehebat yg disangkakan.. kalau pi kursus dorang kata kita leh jadi jutawan dalam masa 1 tahun tetapi macam tak berasas, kalau kita jadi anchor mula2 dulu mungkin boleh lah, jual dengan harga tinggi induk cacing kepada penternak baru macam aku..

Keli,
dah tu teman dalam tengah bekerja nie dengarlah cerita pasal keli.. huh dah memang teman minat ikan dari kecik.. duk memancing kehulu hilir sampai teman dilarang memancing di sebuath kolam di Subang disebabkan kalau sekali teman turun boleh bawak balik 1 guni ikan keli.(cam riak lak) Bukan apa teman masa tu dah jumpa cara terbaik untuk pancing ikan nie.. tokey(melayu) tu suh teman mancing kat situ free tapi jgn bawak balik ikan .. dapat ikan lepaskan.. sehari dia bagai memancing 3 jam free. huh tiap2 malam duk bertapa kat sana.. kengkawan lain marah je pasal teman buang balik ikan dalam air hehehe.Teman mancing nie nak lepas gian je.. pas mancing selalu ada problem nak bagi sapa ikan yang dipancing.. keluarga teman n teman sendiri dah jemu dah nak makan..

berbalik pada ikan tadi .. teman pun buatlah kolam simen tepi rumah pakcik teman dgn keluasan 4x16 kaki untuk test dulu.. dah berjaya 2 round dan jualhasil ternakan kepada jiran tetangga n mat bangla yg duk lalu.. licin.. dah yakin dengan apa yg teman buat teman pun berkiralah projek yg lebih besar.. bila dah setuju ngan perbelanjaan dan sebagainya.. teman pun mulakan projek.. semuanya berjalan lancar walaupun ada beberapa masalah teknikal.. dah tu.. siap je kolam 12 bijik yg dapat menampung 60,000 ekor ikan.. masalah paling besar berlaku.. tak dapat nak masuk ikan pun .. terbiar je kolam pasal ada beberapa lagi perkara yg kena tambah sekiranya teman nak masuk ikan.. dapatlah merasa bela 2 kolam masa tu pakai duit yg masih berbaki.. sampai sekarang setelah bertong2 air peluh keluar tapi kolam masih lagi kosong begitu sahaja..

Ayam,

dah teman bosan dengan kegagalan yg teman hadapi nie, teman perah otak dan mencari idea pertanian apa yg teman minat untuk buat dan risiko kecil dan ada pendapatan sedikit. dengan sedikit modal yg berbaki dan bantuan keluarga.. teman buat keputusan untuk bela ayam, buat kecik2 je.. dapat sikit2 cukup la.. dari sikit2 teman buat dan bela...

mula2 bela teman beli induk dekat 200 ekor dan anak 100 ekor. anak ini pun dah usia 3-4 bulan dan senang nak bela.. pelbagai cabaran pasal teman buat reban dengan cara yg salah.. kalau ada 30-40 ibu senang je nak bela tapi kalau dah sampai 200 ekor huru hara. dengan tiada incubator masa tu, banyak sangat anak mati dan telur busuk sebab berebut tempat bertelur.. ibu ayam juga banyak mati akibat masalah penyelengaraan dan ilmu yang cetek.. dari bulan 1 hingga bulan 5 semua anak ayam teman mati atau mati bila dah capai usia 3 bulan.. yg ada pun mungkin 30-40 ekor yg mana ibu dia bawak sendiri. Yelah kita dengar n belajar dari byk guru yg beri petua yang tak seragam dan tak beberapa betul.. pening betul mastu.. dengan banjir nya dengan pemangsanya dengan pencurinya, dengan mati sbb makan ulat lalatnya banyak lah..
incubator sebenarnya teman dah ada sejak bulan 3 lagi tapi tak tau pakai n tokey yg jual tak ajar.. jadinya semua telur tak menetas.. sampai teman bakarlah incubator tu..

masuk bulan 5 teman dah tau pasal incubator dan cara nak bela ayam nie.. baru tau pasal brooder, reban asuhan dan reban induk. baru tau cara nak max pengeluaran baka dan segala jenis penyakit ayam.. dan yg paling penting rekaan reban n reban asuhan kita kerana banyak sebenarnya anak ayam ni mati akibat kemalangan teknikal berbanding jangkitan penyakit biologi. Sedikit perubahan sebenarnya kekadang menurunkan jumlah kematian anak ayam. kematian dalam rumah (brooder) sehingga umur 2 bulan boleh dikatakan 1 % sahaja tetapi bila dah masuk reban asuhan sampai tinggal separuh dalam tu.. huh sedih.. lama lama dapat jugak cara terbaik.. ini fakta teman:

bulan 1-3:
induk :200 ekor
anak :30 hidup dari 300 telur yg ada
telur: 300 biji

bulan 4-6:
induk 350 ekor(ada beli tambahan )
induk mati : 100 ekor (yg tinggal 250)
anak: 50 hidup dari 300 ekor(dah pandai sikit)
telur: 300 biji.

bulan 6-9

induk 350(tambahan dan anak yg dah besar)
induk mati : 30 ekor (ulat bangkai,gaduh dan dipanjat turkeys)
anak : 400 ekor dari 500 yg menetas
telur:500 biji.

bulan 10: bilagan induk dan anak sekarang 700 ekor: sistem terbaik yg dapat direka..
pengurusan anak yg lebih baik dan rekaan reban yang menyelamatkan nyawa anak ayam dan induk..kalau anda mengikuti kelas teman anda boleh langkau semua masalah ini kerana sistem yg teman reka adalah dari pengalaman dari atas

setelah puluhan ribu habis dan hidup dengan penuh kepayahan sebab takde gaji tetap sejak 12 bulan lalu.. teman mula rasa yakin dengan ciptaan reban sekarang. Teman yakin apa yang teman lalui sekarang pernah dilalui penternak lain yang berdepan dengan kematian dan penyakit ayam. lastnya org bela ayam ni untuk seronok sahaja.

pengalaman teman dalam 10 bulan nie teman dapat simpulkan:

1. rekaan terbaik adalah rekaan yg paling ringkas tetapi penuhi segala syarat syarat diperlukan
2. anak ayam perlu diasuh sehingga usia 3 bulan. pas tu baru boleh dilepaskan-asuh tu bermaksud kita perlu menyediakan tempat yang selamat, terkawal dan selesa serta makanan yg mudah didapati oleh ayam
3. sedikit sahaja masa diperlukan untuk mengurus ayam ini sekiranya sistem diset dengan betul
4. kos reban yg bail takyah mahal2 or canggih kalau dah tau apa sebenarnya diperlukan
so teman nak konsi pengalaman dan cara teman dalam kelas teman nanti.. kalau berminat nak tau lagi lanjut leh lah joint kelas teman..

jaringan penternak ayam kampung..

No comments:

Instagram