Pages

Masalah pagar reban Mahal boleh diatasi..







salam,

membina pagar bereban adalah salah satu kos terbesar dalam penternakan ayam ini. Ramai penternak menghadapi kesulitan untuk mendapatkan bekalan jaring yang murah dan tahan lama. kalau nak diikutkan dengan cara menternak yang terbaik adalah dengan melepaskan ayam kita dipadang ragut bagi membolehkan ayam ternakan kita menikmati rumput segar yang akan membekalkan 30% keperluan kelori seekor ayam. Semua orang tahu yang aktiviti melepaskan ayam meragut akan meningkatkan kualiti daging kerana kaya dengan Omega 3 serta menjimatkan makanan yang perlu diberi kepada ternakan kita ini.

Namun untuk memagarkan kesemua reban kita beserta dengan kaasan padang meragut adalah sangat mahal dan hampir tidak termampu oleh ayam kita. kalau tidak dipagar pula akan berlaku serangan dari pemangsa yang sangat mengemari ayam kita nie.. so macam mana kita nak memagari ternakan kita yang dengan turut serta kawasan ragut yang luas. Ayam kampung ini adalah perayap yang sentiasa bergerak aktif untuk mendapatkan rumput dan serangga dipersekitaranya.. kalau tidak dikawal mungkin akan hilang begitu sahaja kerana sesat atau berkampung ditempat lain.

Teman pernah terjumpa satu ladang yang mempraktikkan penggunaan pokok semula jadi yang digunakan sebagai pengganti pagar. Pemilihan tumbuhan adalah dari jenis tinggi melampai dan menutupi kawasan ternakan kita. antara pokok yang dipilih adalah jagung, napier,tebu, pisang, betik dan nenas. Kesemua pokok ini mempunyai fungsi tertentu.

Sekiranya anda ada tanah melebihi 1 ekar dan anda ingin menternak ayam dikawsan ini.. anda hanya perlu membina reban kekal ditengah2 kawasan penternakan anda. Anda bina reban yang mencukupi untuk menjadikan reban ini tempat tidur lengkap dengan pagar berkunci bagi mengelakkan pencuri dan haiwan pemangsa. kemudian disempadan reban anda anda tanam semua pokok ini secara berselang seli dengan lebar 2-3 meter keseluruhanya.. cara anda tanam adalah seperti berikut:

-disekeliling kawasan sempadan anda.. anda tanam pokok napier selebar 2 kaki. Tanaman napier ini ditanam rapat2 dan berselang seli dengan pokok barisan hadapan agar apabila tumbuh nanti pokok ini menjadi dinding tinggi bagi menghalang pandangan dari luar dan sebaliknya. Biasanya jika ayam tidak nampak luar, ayam ini tidak akan ada keinginan untuk terbang keluar berikutan ada kengkangan seperti tembok dihadapanya.
-Kemudian anda tanam 1 kaki atau 2 baris nenas yang bersambung2 antara daun2nya agar sukar untuk kita lalu nanti kerana ada duri yang tajam. pokok ini dibiarkan tumbuh berterusan tanpa perlu dicantas atau dibuang.
-Kemudian kita tanam pula pokok jagung dalam 3-4 baris sepanjang pagar atau lilitan kawasan penternakan kita. Anda perlu menanam sebaris demai sebaris mengikut kelawatan jadual selama 2 minggu. Ini bermaksud untuk baris pertama ditanam pada minggu pertama manakala yang seterusnya pada minggu ketiga.. ini membolehkan kita mengambil hasil 2 minggu sekali mengikut jadual dan tiada ruang rompong atau lubang hasil kita mengambil jagung nanti.
-baris seterusnya adalah pilihan antara pokok pisang atau pokok betik. atau anda boleh melakukanya selang seli antara pokok. pokok ini akan tumbuh tinggi dan memberi bayangan satu tembok yang besar dan tinggi.
-baris terakir sekali yang paling dalam berhampiran dengan reban adalah pokok napier yang ditanam setebal 3-4 kaki. ini untuk kegunaan kita kelak. Pokok napier yang cepat tumbuh dan membiak akan menghalang ayam ternakan kita masuk kedalam lingkaran tanaman yang lain dan memakan benih yang kita tanam. Cara ini memberi 'pagar' semula jadi yang terbaik serta mengurangkan kemasukkan binatang buas serta pencuri. Kalau mereka masuk pun biasanya mereka akan menghadapi sedikit kesukaran terlebih dahulu dan kebarangkalian kelibat mereka dilihat lebih tinggi.

so baris pagar kita nanti akan dilapisi dengan napier, kemudian nenas,kemudian jagung, kemudian tebu atau betik atau pisang, dan terakhir napier kembali. barisan yang mengepit semu atumbuhan ini adalah napier. pastikan jarak tak terlalu padat sehingga menutup cahaya matahari bagi pokok yang lebih rendah atau membantutkan pembesaran akibat persaingan.

untuk pokok jagung kita boleh menuai babaykorn untuk permulaan dan dimasak menjadi bahan makanan kepada ayam. setelah musim menuai tiba mengikut tarikh lapisan yang berbeza kita boleh mengggunkan setongkol jagung ini untuk diberi makan kepada ayam atau kita keringkan sekiranya ada lebihan untuk menjadi jagung kering. kalau kita memasak sendiri adunan makanan, tongkol mentah ini bolehlah dicincang dan dimasak bersama.

Untuk pisang buahnya boleh dijual ataupun dimasukkan kedalam menu makanan ayam ini. oleh itu pisang seperti abu disarankan untuk ditanam berikutan saiz dan jumlah sisirnya yang besar dan banyak. Bagi pokok betik juga sama caranya. Dengan memberi makan buah betik asak serta biji nya sekali dapat meningkatkan proses penghadaman dan mengelakan maslah yang berkaitan dengan saluran pencernaan perut.
setelah napir dibahagaian dalam sampai tempoh , anda boleh memotong dan menghancurkanya menjadi makanan berprotien tinggi kepada ayam. So pagar pun dapat makanan free pun dapat..

Tahi ayam yang terkumpul direban digunakan kembali sebagai baja kepada tumbuhan pagar kita tadi. Dengan cara lestari ini tiada pembaziran kos berlaku malah lebih menjimatkan kita. mungkin kita boleh mengorek 1 atau 2 kolam tanah yang berkeluasan 20x40 kaki. Kita boleh melepasakan pelbagai jenis ikan didalmnya. Untuk makanan ikan ini pula kita memancing lalat dengan meletakkan sekor bangkai ayam didalam bekas tong yang dilubangkan dibahagian bawah dan keliling dindingnya. lalat akan masuk dan bertelur dibangkai.. larva ini akan membesar dan keluar dari tin untuk mencari tempat yang lebih baik seperti tanah. Larva akan jatuh dan dimakan oleh ikan. Apabila ikan besar kita boleh memasak ikan ini atau mengeringkanya untuk dijadikan sumber protien kepada makanan yang diberikan kepada ayam ternakan kita.

Ayam pun bebas untuk merayau2 mencari makan dipagi hari kerana kawasan dipenuhi dengan rumput hijau dan serangga. Ayam ini akan mempunyai kandunga omega 3 yang tinggi serta daya tahan penyakit yang lebih tinggi. selamat mencuba..

jaringan penternak ayam kampung..

No comments:

Instagram