Pages

Port teman berceloteh

salam,

sejak teman menjadi penternak nie.. kehidupan teman sangat berubah.. kekadang teman tanya juga diri teman.. benda nie ke yang teman nak buat selama ni. Yelah sangat berbeza dengan apa yang teman bua sebelum ni. Selepas tamat ke kat upm dengan Ijazah sains komputer didalam major kejuruteraan perisian teman mintak kerja di Pizza hut jadi traning manager.. ingat nak kerja 2 tahun je untuk sampai kauta 2 tahun pengalaman berkerja dalam resume teman nanti.. rata2 semua syarikat perlukan 2 tahun pengalaman bekerja.. tapi teman terlekat kat piza selam 4-5 tahun. pas dah berhenti teman ambil alih kedai makan bapak teman masa tu dekat PJ. Lebat jugak income masa tu teman dapat.. leh lah nak tukar keta masatu.. tapi langit tak selalu cerah.. perit betul rasanya bila kena lepaskan kedai tu pada org lain. dah tu teman cuba makan gaji balik dan teman dapat kerja di Maxis branch di Mines sebagai Branch Manager.. tahan setahun je sbb hampir bertumbuk ngan bos.. dah tu teman cubalak bidang pembuatan coklat compone dan real. pemintaan mengalakkan dan agak glamer masa tu.. ada masalah sikit dalam pengurusan dengan partner teman mengundurkan diri..

teman membawa diri 2-3 hari tepi pantai dan musahabah diri dan teman dapati teman takleh kerja bawah org. kalau berpatner lak teman takleh bekerja dengan yg too much relex.. teman nie kuat bekerja kalau kena yg tak sama speed mula lah terasa hati.. so teman ingat nak mulakan penternakan atau pertanian. Benda nie dah lama ada dalam diri teman. Masa mula masuk u dulu pun teman nak masuk perikanan atau perladangan.. tapai keluarga tak setuju.. so teamn amik yang famous masa tu.. Sains Komputer..

tengah berkira2 masa tu ada lak org offer modal untuk buat keli.. fuh berasaplah tapak kaki teman kayuh buat projek.. segalanya lancar sehingga... biarlah teamn je simpan.. teman amik keputusan nak bela ayam nie sendiri dan cuba membina kerjaya dengan ternakan.. sebab itulah teman berusaha bersungguh2 untuk berjaya.. tak berbaloi rasenya kalau usaha yang gigih tak mendatangkan hasil.. tapi teman bersyukur seadanya.. rezeki dari tuhan.. Mana tau suatu hari nanti teman berjaya dengan ternakan ini..

rancangan teman tahun depan teman nak full swing ternakan ini dan membuka sebuah ladang khas untuk ayam kampung nie. dan mungkin juga masa tu teman ada beberapa jenis ayam lain untuk diternak.. jumlah ternakan yang teman idamkan mencecah puluhan ribu untuk ayam ini.. takyahlah sampai ratusan ribu kot.. dengan puluhan ribu nie pun dah cukup mewah dah..

so apa yang teman harus buat? teman setkan setahun untuk teman betul2 merancang dan belajar.. biar susah setahun dari susah bertahun2 nanti sbb main terjun je buat tanpa ilmu.. dari mual teamn buat pelbagai masalah ternakan teman hadapi.. skang alhamdulilah ada byk kemajuan yg teman tgk.. rase yakin pun dah ada.. so sebagai sedekah dan tanda bersyukur teman kongsikan pengetahun dan pengalaman didalam blog.. lets other people mendapat manfaatnya.. setiap malam di meja ini lah teman duk menaip dan mengarang.. sesuai sangat masa antara jam 12 hingga 2 pagi untuk mengarang dan bercerita..

jaringan penternak ayam kampung..

No comments:

Instagram