Pages

Peniaga melayu, dimana kedudukan kita?

Salam,
post teman kali ini adalah berdasarkan pengalaman teman semata2, takde yang bersifat perkauman atau cuba menindas sesiapa.

kalau kita perhatikan, 20 tahun dahulu cukup sukar kita menjumpai peniaga melayu yang membuka apa sahaja kedai jualan dipersekitaran. Kalau ada pun mungkin hanya menjual nasi lemak dipagi hari ditepi jalan. Pada ketika itu teman berpikir juga mengapa kita nie yang penduduk paling ramai tetapi tak boleh menembusi atau tak boleh berniaga.. dan teman sejak itulah kerap bertanyakan soalan2 berbentuk begini apabila ada kesempatan bersembang dengan sesiapa pun.. antara alasan yang diberikan adalah seperti berikut:
1. takde modal nak mula perniagaaan.. "korang tau je lah nak buat biz ni bukan sedikit modalnya" ayat yang selalu teman dengar..
2. saya malu lah nak jual2 barang nie.. macam terhegeh2 pulak nak mintak duit dari orang..
3. saya tak tau nak berniaga apa lah.. takkan nak berniaga tepi jalan kot..
4. saya takde masa. saya banyak komitment.. kalau berniaga saya takut tak sempat nak kejar ..
5. saya bukan taknak berniaga tapi saya takut rugi..
6. kalau saya takde untung macam mana saya nak tanggung keluarga nanti..
7. saya tak dapat bantuan sebab tu saya tak leh nak berniaga..
8. susah sekarang nak berniaga, persaingan sangat hebat.. depa dah kongker semua dah..
9. saya dah buat 2-3 kali tapi bungkus jugak..
10. saya nie malas sikit susah nak berniaga.

dan kita pulak biasa dimomokkan dengan hak pengguna, sehinggakan kita digalakkan menawar harga sehingga separuh harga. maka timbul pelbagai tomahan atau rungutan yang mengatakan kedai sini mahal kedai sana murah dan sebagainya.. kita sebagai golongan pengguna terbesar sekali(walaupun kuasa membeli kita tidak besar) kita tidak sedar yang bidang perniagaan kita sangat luas.. sedangkan yang kita bekerja makan gaji pun boleh dikirakan berniaga dengan majikan kita. contohnya kalau kita rajin bekerja dan menunjukkan prestasi yang baik, mungkin pada hujung tahun akan ada kenaikan gaji dan bonus. itu sudah dikira satu perniagaan yang baik..

perniagaan ini tidak boleh dianggap remeh kerana disekeliling kita urus niaga dilakukan. dari pada kita kecil sampai lah kita hendak ditanam nanti melibatkan urusan perniagaan. semuanya perlu didapati dgn membeli dikedai. so bidang ini sangat besar peluangnya.. cuma saya sendiri tak paham mengapa org melayu seumpama takut untuk berniaga. sampaikan barangan jualan khas umat islam seperti songkok sejadah juga dijual oleh org bukan islam.

susah sangat ke nak berniaga nie?

kalau saya tanya bila anda diberhentikan kerja secara tiba2 dan anda diberi options untuk berniaga apakah perniagaan yang anda hendak ceburi? jawapan yang teman terima amat mengejutkan kerana ramai yang memilih bidang jualan makanan seperti jualan nasik lemak dan kuih. takde yang terpikir untuk menjual benda lain seperti menjual alatan tulis ke? aiskrim naik moto tu ke, jual karpet ke, jual kacang goreng ke, buat servis potong rumput ke, dan macam2 lagi. ini menunjukkan pemikiran org melayu masih dijajah sejak ratusan tahun dahulu menengelamkan darah suka berdagang pada zaman kegemilangan org melayu dahulu. kita org melayu bukanya tidak pandai berniaga. kalau kita perhatian sekarang ini sudah mula berbangkit semangat org melayu untuk berniaga. tak kiralah sekadar berniaga dipasar malam pun. yelah kalau dulu semua dimonopoli oleh satu kaum sahaja kenapa tidak kita pula.. rezeki yang didapati halal dan kita akan seronok.

Ada yang berpendapat bahawa berniaga kecil2an nie tak glamer dan tak de untung.. teman sangat tak setuju kerana kalau diikutkan pendapatan mereka yang bergaji 2000 sebulan adalah 60 ringgit sehari. tolak dengan perbelanjaan petrol sehari untuk ketempat kerja dengan purata RM 10 sehari. so gaji bersih adalah RM50 sehari. kalau kita berniaga dipasar malam misalnya harga jualan kita mencecah rm 100 semalam, dan seharusnya harga kos dan sewa serta minyak adalah 50% dari itu.. so pendapatan bersih kita adalah RM 50 juga sehari. sama tarafnya dengan mereka yang berpendapatan RM 2000 sebulan tu. bagi mereka yang pernah menjadi peniaga terjun pada bulan Ramadan pasti mengakui bahawa perniagaan ini menyeronokkan dan menguntungkan sehingga sanggup ambil cuti sebulan untuk berniaga pada bulan ini.

So apa yang perlu kita lakukan? pertama kita mesti jawab segala masalah yang disebut diatas..

1. takde modal nak mula perniagaaan.. "korang tau je lah nak buat biz ni bukan sedikit modalnya"
-siapa kata berniaga perlu modal yang besar.. kalau kita nak start terus dengan modal yang besar tu tandanya kita merancang dengan hati yang tamak untuk kaya cepat padahal kita tak paham apa pun pasal berniaga nie.. cthnya meminjam duit tekun dengan mengcopy rancangan perniagaan milik orang lain. kalau kita sendiri gagal merancang perniagaan dan hanya mengikut2 itu tandanya kita memang merancang untuk gagal. harapan kita semuanya akan berjalan secara outomatik dan pada masa tuaian maka teballah poket kiri dan kanan.
seelok2nya kita mulakan dengan kecil dan berlajar bertatih. belajar cara nak menguruskan wang, pusingan modal, cara nak memperuntukan gaji dari keuntungan dan mahirkan denagn selokbelok perniagaan. Paling kurang peruntukan setahun untuk anda memahirkan diri.

2. saya malu lah nak jual2 barang nie.. macam terhegeh2 pulak nak mintak duit dari orang..
-anda kena ingat yang ada perlu mengeluarkan duit setiap kali anda ingin membeli barang.. sepetutnya anda cemburu kepada penjual itu kerana merampas duit dari poket anda. mengapa bukan anda yang berada dipihaknya? biasanya perasaan malu ini hanya bersifat sementara dek kerana sikap malu atau rasa rendah diri yang ditanamkan pada diri kita sejak dijajah. sebab itu kita selesa makan gaji keran ada jaminan wang pada hujung bulan dan anda tidak perlu malu untuk meminta2. Sedangkan pembelilah yang selalu meminta2 merayu2 untuk menurunkan harga untuk membeli barangan. setelah anda berasa nikmat dan membiasakan diri dengan berniaga anda akan merasa seronok.
3. saya tak tau nak berniaga apa lah.. takkan nak berniaga tepi jalan kot..
-kalau anda ingin berniaga, tak salah untuk anda memulakanya ditepi jalan. anda mungkin bongkak dan memandang rendah peniaga jalanan sedangkan adan tidak tahu yang pendapatan mereka mungkin 3kali ganda atau lebih dari anda.. anda hanya mengata diri anda sendiri sebenarnya. dengan pengalaman berniaga ditepi jalanlah anda akan dapat pengatahuan dan pengalaman berharga sebelum ada boleh berjaya kelak.
4. saya takde masa. saya banyak komitment.. kalau berniaga saya takut tak sempat nak kejar ..
-kalau bercadang untuk berniaga scara sambilan anda perlu bijak membahagaikan masa dan memberi target untuk sales anda. kalau tiada masa tidak perlu anda memaksa diri. kerajianan dan pegurusan masa yang baik biasanya memberi ruang2 yg cukup untuk anda berniaga. Saya sangat berbangga dengan usaha kaum hawa yang berniaga baranagn kecantikan berbentuk katalog. ini adalah satu latihan untuk mereka sekiranya ingin berniaga kelak. sebagai contoh sahabat teman yang mengisi masa lapangnya dengan melayari internet dan mencari iklan2 mereka yang inginkan barangan tertentu seperti set bukubuku terpakai. dengan hanya menaiki motor sahabat teman ini membeli buku ini dan menghantar kepada mereka yang meminta. dengan usaha yang tak sampai 2 jam beliau membawa balik RM 60 tambahan dipoket beliau.. itu lah yang dikatakan berniaga.. tak semestinya hanya menjual nasi lemak dipagi hari.
5. saya bukan taknak berniaga tapi saya takut rugi..
untung dan rugi ini adalah kententuan tuhan. Kita perlu mendapatkannya dengan usaha dan kerajianan yang maksimum. sebelum berniaga kita perlu buat analisa potensi perniagaan kita dan cara bagaimana yang menyebabkan kita rugi. kalau kita dah bersedia.. perancangan rapi dilakukan untuk memastikan kita dapat memaksimakan kerugian yang bakal dihadapi.
6. kalau saya takde untung macam mana saya nak tanggung keluarga nanti..
sbb itulah analisa itu penting. macam mana anda berniaga tetapi tiada untung? adakah sebab barangan anda tidak mendapat sambutan.. kalau ya bagaimana anda ingin meningkatkan sambutanya dan banyak lagi. anda tidak boleh buat sekali dan tunggu pelanggan datang. anda perlu memastikan pelanggan dapat melihat barangan jualan ada walaupun tidak melakukan sebarang pembelian. kalau hanya diharapkan untuk pada permulaan dan anda hanya berpeluk tubuh alamatnya anda akan bungkus dibulan pertama anda berniaga. sikap boros juga adalah penyakit org melayu yang sering mengagalkan mereka berniaga.
7. saya tak dapat bantuan sebab tu saya tak leh nak berniaga..
-cara terbaik adalah dengan memulakan dengan berniaga secara kecil2 dan pastikan potensi perniagaan terlebih dahulu, setelah anda yakin saya pasti kertas kerja anda untuk membuat pinjaman akan menajdi mudah. Pihak bank takkan sesuka hati hendak memberi anda wang sekiranya anda terlalu baru dan tiada pengalaman dalam perniagaan. Sebelum anda berhenti bekerja anda mulakan dulu sedikit demi sedikit dan belajar.
8. susah sekarang nak berniaga, persaingan sangat hebat.. depa dah kongker semua dah..
-anda perlu membuka minda anda dari berniagan benda yang selalu diniagaankan. jgn kalau org nak berniagan air tebu anda pun duk parking sebelah dengan menjual air tebu. kalau market kawasan itu hanya dapat menjual 100 gelas setiap hari dan anda pula berniaga sebelah peniaga air tebu pastinya market itu terpaksa dibahagi dua.. ini akan mengurangkan pendapatan peniaga seorang lagi, anda bolehlah menjual barangan lain seperti air soya ke produk dari air soya ke atau anda cipta air anda sendiri untuk memeriahkan kepelbagaian jualan anda.
9. saya dah buat 2-3 kali tapi bungkus jugak..
-jika anda berniaga dan pernah gagal... anda listkan segala masalah yg pernah timbul dan apa yang menyebabkan anda gagal. jgn menunding kepada orang lain terlebih dahulu tetapi senaraikan kelemahan diri. Jika anda dapat anda boleh memperbaiki diri dan cuba lagi dengan syarat semua kelemahan anda tadi dah anda atasi. kalau anda masih terjun juga takpa berbuat apa2 maka masalah yg sama akan berlaku.
10. saya nie malas sikit susah nak berniaga
-kalau ini jawapan anda, tiada apa lagi yang boleh dilakukan oleh anda.. selagi anda tak berubah selagi itulah anda akan berada ditakuk yg lama.

Setelah selesai semua jawapan itu anda bolehlah membeli peralatan untuk berniaga sedikit demi sedikit setiap bulan. setahun pun takpe untuk anda mengumpul barangn yang anda ingin niagakan. kalau kita tak buat sedemikian bagaimana pula kita mahu mencari modal untuk berniaga kelak.

setelah semuanya cukup, anda perlu memilih tapak yang sesuai dan berdaya saing, cari pengedar barangan atau pemborong barangan mentah. perbelanjaan perlu dibuat untuk mingguan dan kalau boleh untuk bulanan.

kemudian anda mulakanlah perniagaan anda. Sebarkan perniagaan anda kepada kewan dan sahabat untuk memeriahkan lagi perniagaan anda. Mereka mungkin menjadi pelangan pertama kita nanti. dari sini anda melakukan promosi dan sebagainya..

untuk setiap transaksi jualan anda perlu mengambilkira setiap sen yang anda niagakan. Ini bukan kerana anda kedekut tetapi ianya bermakna anda mengambil berat tentang aspek pengurusan kewangan.

pemberian diskaun perlu dielakkan sekiranya anda tidak paham sebenarnya cara berniaga. Jgn dikiutkan hati yang pemurah sehingga anda menjual barangan anda lebih rendah dari harga kos. anda kena ingat bahawa pelanggan anda (terutamanya melayu) sudah biasa dengan tawar menawar berikutan sering ditipu atau dinaikkan harga supaya mereka dapat menawar. Kalau anda jujur dan hanya memaparkan harga yang hanya sedikit keuntungan dari harga kos anda jangan membenarkan sebarang diskaun diberikan. Kita perhatikan pengguna melayu kekadang terlupa yang peniaga melayu ini biasanya tidak mengenakan harga yang melampau tinggi berikutan kita tidak dibenarkan mengambil riba. kita juga tidak dibenarkan menipu atau mengabil untuk secara tidak betul atau berlebihan. Dengan semua ini kekadang pembeli melayu itu sendiri terlupa dan menawarkan harga yang kekadang tidak masuk akal. Kalua anda teruskan jugak dengan jualan harga yang terlalu rendah maka perniagaan anda akan ditutup sedikit masa lagi.

kalau anda bersedia untuk menghadapi karenah penawar harga ini, sediakan set jualan harga maksima dan jualan harga minima untuk menjadi guideline pada anda sebelum menjual.. cthnya harga kos sehelai kain adalah RM 10. harga pasaran adalah RM 30(harganya memang cam gini untuk penjual dapat untung setelah tolak semua kos perniagaan) apa yang anda boleh lakukan adalah dgn meletakkan harga dalam lingkungan RM 33-35. dan bila ada ditawar anda berikan diskaun sehingga RM 30. bila dan dipersetujui anda berikan lagi diskaun lagi 2 ringgit sebelum bayaran dibuat. ini akan mendatangkan rase seronok penbeli kedai anda kerana diberi diskaun yang berganda.. anda hanya rugi 2 ringgit dari harga pesaing terdekat tetap anda akan mendapat pelanggan yang setia kelak.

klau anda tidak sanggup melakukan sedemikian, anda hanya perlu meletakkan tanda harga RM 28 disitu dan maklumkan harga tersebut adalah tetap. dalam berniaga, urusan yang dilakukan adalah dalam bentuk persetujuan antara 2 pihak, tiada pernipuan berlaku diatas kerana kedua dua pihak bersetuju dan dizahirkan dengan akad"saya jual" dari pemjual dan "saya beli " dari pembeli untuk mensetujui penjualan tersebut.

jaringan penternak ayam kampung..

No comments:

Instagram