Pages

topik hari ini..

salam,

sory satu hari nie saya sibuk sikit.. melayan pengunjung reban, jemputan ke reban dan tengah membuat bekas ayam untuk memudahkan saya menjual ternakan dipasar nanti. So baru ada kesempatan nak bukak blog. dah 3-4 hari ni saya tak boleh cover tido ptg... perangai teman nie suka berjaga malam sampai 3-4 pagi dan bangun seawal 6 pagi untuk mulakan kerja direban.. pastu dalam pukul 11 pagi hingga 2-3ptg teman tido kejap.. itu yang kalau tuan2 tepon saya dalam waktu lunch hour suara saya serak2 sikit pasal terjaga masa tgh tido hehehe,

Banyak persoalan dalam chat box ari nie.. nak jawab dalam kotak kecik tu rasenya tak berbaloi pasal topik dia besar.. saya jawab dalam post ini yek.. next time kalau ada persoalan tentang penternakan atau incubator saudara bolehlah tingglkanya dalam chat box.. kalau saya mampu saya terangkan kalau tak mampu saya mintak maaf, saya pun masih baru belajar kan..

soalan: masalah nak atasi lalat?

Untuk kita menjawab persoalan ini kita perlu melihat kitaran hidup bagi seekor lalat. Lalat ni dia akan bertelur , telur akan bertukar kepada larva, pupa sehingga membentuk kepompong dan seterusnya keluar menjadi lalat matang. lalat ini akan melengkapkan kitaran hidupnya untuk menjadi lalat dewasa dalam masa 8-10 hari sahaja. Ini bermakna dari hari mula2 lalat ini bertelur ia akan menjadi matang dalam 10 hari.. jangka hayat lalat dewasa adalah antara 15-25 hari dan lalat ini berkebolehan untuk terbang sejauh 20 km. Namun kebiasaanya hanya berlegar2 dalam lingkungan 2 km sahaja. dan yang paling mengerunkan ialah, seekor lalat betina akan mengeluarkan telur sebanyak 500 biji untuk sekali bertelur dan dalam masa 10 hari sahaja lagi dari seekor lalat akan menjadi 500 ekor.. bayangkanlah kalau ada 1000 ekor lalat kat rumah kita!!

so soalan macam mana nak atasi lalat ini? ini bukan soalan mudah untuk dijawab, pihak kerajaan dan kementerian kesihatan juga mengambil berat masalah ini. so untuk reban , kita boleh menghilangkan lalat ini dengan memutuskan kitaran lalat ini kerana jangka hayat lalat ini hidup sangat singkat tak sampai sebulan.. kita boleh melakukan perkara sebegini:

1. elakkan tahi ayam dari berkumpul dibawah reban. lalat akan makan tahi ini dan bertelur didalmnnya. kita perlu membersihkannya selalu atau sekerap mungkin dengan mengumpula dan diletakkan didalam bekas yang tidak boleh ditembusi lalat.. tapi jgn sampai tertutup padat takut nanti meletup dek penghasilan gas amonia..atau anda boleh menanam najis ini tau menjadikanya kompos
2. tanam mana2 bangkai didalam reban anda secepat mungkin..kalau ada telur di bangkai maka lagi mudah anda boleh menghapuskanya.. ingat seekor lalat sahaja yg hinggap akan menghasilkan 500 kali ganda lalat dalam reban anda.
3. mencari port lalat dengan memerhatikan dimana lalat ini tidor pada waktu malam. Lalat akan tidur di lokasi yg terdapat banyaknya makanannya (bangkai atau apa sahaja) atau tempat lalat ini mengeluarkan telurnya.. kekadang kita kan lihat telur bergantungan atau melekat pada dinding, wayar lampu atau sebagainya. kalau dah jumpa kita boleh hapuskan dengan cara fizikal-bersih dan hapus
4. guna cara lestari seperti menternak ikan keli atau talapia dikeliling reban anda. Anda perlu mengantung sebuah bekas atau tong atau seperti tin cat yang dibuat lubang driller didindingnya.. lubang harus cukup besar supaya lalat dan larva dapat keluar atau masuk. didalam bekas ini diletakkan bangkai sekor ayam yang mati.. lalat akan masuk dan bertelur. telur bertukar kepada larva dan larva ini akan keluar apabila sudah besar dan jatuh kedalam kolam berikutan tong digantung diatas kolam.. semua larva yang jatuh akan dimakan oleh anak talapia atau keli dan kita tak payah nak bagi makan lagi.. ikan2 ini dibiarkan membesar dan akan dijadikan makanan kepada ayam nanti dengan menjemur atau memasaknya untuk sumber protein.. lalat hilang makanan tambahan pun dapat..

soalan:apa beza antara force air dengan still air?

dalam sesuatu incubator tugasnya adalah untuk semulate keadaan telur didalam perut ibu ayam dan persekitaranya.. kita nak mengantikan ini semua dengan mengset satu bekas yg meyerupai keadan tersebut. syarat khas untuk incubator adalah:

1.suhu-sesuai dengan bawah perut ibu
2.kelembapan-sesuai dengan persekitaran luar reban.. dalam box nie kelembapan kurang
3.pergerakan pengatifan telur-ibu akan golekkan telur setiap hari.
4. keselamatan dari gegaran-bekas telur biasanya diadakan lapik untuk elak telur pecah
so timbullah pelbagai cara untuk membina incubator.. dari jenis yang sangat ringkas sehingga yang komplex untuk kegunaan eraman yang berskala besar. Tetapi bottom line dia semuanya perlu mesti memenuhi segala keperluan asas syarat diatas.

Still air-
udara statik atau uadara tak bergerak- sistem ini adalah dimana sumberhaba diletakkan secara terus kepada telur dan biasanya dari cahaya lampu mentol yang panas. Lampu ini membekalkan sumber haba keatas permukaan telur dan aktiviti pembalikan telru dilakukan secara manual. Bekas berisi air diletakkan dibawah permukaan telur untuk membolehkan air tersejat dan meruap bagi membekalkan kelambapan yang diperlukan. telur diletakkan diatas tary berjaring untuk membenarkan kelambapan dari bawah menyelubungi telur.

force air-
udara hembusan dengan segaja.. cara ini adalah kita menggunakan hembusan angin panas seperti kita hendak mengeringkan rambut dengan hair driyer. udara panas dipaksa melalui alat pemanas seperti heater coil atau mentol berkuasa tinggi. angin ini akan menyelubungi atau berkitar didalam incubator untuk meyeragamkan suhu yang meliputi telur. ini bermaksud kesemua permukaan telur akan mendapat suhu yang sekata dan sama. selain itu foerse air akan meniup permukaan air supaya air akan meruap dengan kadar yang perlahan dan meyebabkan air yang dihembuskan menjadi lembab. kelembapan ini akan menyelubungi telur. kita dapat mengawal suhu dan kedar kelambapan dengan mengawal alat penghembus.. terdapat 2 cara yg biasa dilakukan oleh pengeluar incubatr iaitu dengan menempatkan alat penghembus dibahagian incubator untuk semulate pergerakan angin dan satu lagi adalah meletakkan alat penghembus dibelakang heater dan dan diletakkan bekas air didepannya.. kelebihan sistem force air lebih baik dengan kadar penetasan lebih tinggi berikutan sistem yang lebih baik, namun sistem ini agak mahal sekiranya menggunakan alatan yang berkuasa tinggi.

soalan: kipas apa yg kena guna?

dalam sistem force air kita perlu guna kipas yang mempunyai memperolehi kuasa dari direct DC kerana sambungan kuasa adalah dari termostart yang menerima kuasa dari sumber plug dari rumah. Pilih dari jenis 240 DC dan bukannya 160 atau 12 watt. ini kerana kalau salah pilih kipas akan rosak dalam sekelip mata kerana salah sumber kuasa. kipas dalam komputer tak boleh digunakan melainkan anda ada adapter yang menurunkan sumber kuasa.. kadangkala kita berpendapat kita dapat menjimatkan wang dengan mencuba membuat sendiri incubator kita. So macam2 lah usaha yg kita lakukan dan hampir kesemuanya akan menghadapi kegagalan sebab kita tak boleh belajar hanya melalui melihat gambar.

Cara terbaik adalah dengan membeli satu incubator yang berfungsi dan belajar.. percayalah dalam usaha saya untuk membuat incubator adalah dengan membeli satu dan mula meniru bulat2 pada permulaanya.. apabila saya betul2 paham dan yakin barulah saya boleh mencipta incubator lain mengikut selera atau yg lebih memudahkan saya bekerja. Ini kerana setiap design yg dilakukan adalh dari keputusan percubaan demi percubaan untuk mendapatkan setting yang terbaik. jika kita tiada panduan atau incubator untuk kita tiru tambahan kita pula tiada basic dalam elektrikal.. jawabnya kosnya lebih tinggi.. sudanhnya terbengkalai begitu sahaja.. (byk dah kengkawan saya akhirnya datang rumah mintak tlg saya betulkan..yg dah teruk sangat saya suh dia buat baru)

soalan: nak bezakan kacuk ngan ori?

yg paling ketara antara 2 jenis ini adalah cara pembesarannya.. ayam kampung ori dikenalai sebagai slow grower atau membesar dengan perlahan dan kacuk adalah fast grower. Tetapi realitinya ayam ayam ini akan mencapai tahap matangnya dalam tempoh masa 5-6 bulan. kalau kacuk walaupun dah mencapi berat 2 kilo dalam masa 2 bulan tetapi ayam ini masih terlalu muda. untuk ayam kampung pula dalam usia 2 bulan ayam ini baru mencapai berat 250 gram.

slow grower.. tumbuhbesaran yang perlahan dan menyebabkan badan kecil ringan dan lincah. ayam ori boleh terbang tinggi jika ia memilih untuk berbuat sedemikian dan biasanya berkaki kecil sesuai dengan saiz tubuhnya.. ayam ini tidak akan cepat membesar alaupun sebanyak mana dedak kita berikan.
fast grower- kacuk ini diciptakan melalui pembiakan silang supaya anak ayam yang dikeluarkan kelak akan mencapai berat ideal jualan dlam masa 2 bulan sahaja untuk mendapatkan masa penternakan yang lebih pendek. risiko kalau kita bela ayam ini adalah masa jualan yang sangat genting.. lewat beberapa minggu ayam kita akan mencapai berat melebihi 2 kilo dan mengurangkan kebolehjualan ayam tersebut.

ciri ayam bagi 2 jenis ini:

ori:
1. kaki kecik dan bewarna kelabu, kiuning, hitam dan kelabu
2. berat matang dalam 1.2-1.7 kilo mengikut jantina
3. bolah terbang tinggi (kacuk pun kekadang boleh tapi hanya paras 5 kaki kerana badannya yg berat)
4. betina ada sifat semula jadi untuk mengeram dan mencari makanan sendiri
5. metabolisma badan yang perlahan
6. bentuk badan yang slim padat dan meyerupai susurluhurnya iaitu ayam hutan..

kacuk:
1. kaki besar untuk sokong berat badannya biasanya warna kuning
2. berat matang antara 4-6 kilo
3. sedikit sahaja boleh terbang berikutan dara ayam hutannya lebih tinggi
4. betina tak pandai mengeram
5. metabolisma yg tinggi
6. bentuk badan yang gempal berisi kerana membekalkan daging..

so saya akan upload gambar sikit masa lagi.. malam nie line out betul.. samapi level berukband dah bukannya broadband

jaringan penternak ayam kampung..

No comments:

Instagram