Pages

Kenapa Ayam mandi tanah?




salam,

salah satu cara kita nak tau sejauh mana jangkitan hama direban adalah melihat kelakuan ayam kita mandi tanah.. Kalau jumlah ayam yang bergelumpangan dengan tanah atau istilah 'mandi tanah' tinggi ini bermakna serangan hama makin menjadi2. Hama sangat cepat membiak dan boleh berpindah antara ayam dengan ayam kitika mereka bersosial atau ketika tidur, Ayam kampung mempunyai kelebihan untuk mencara jalan menghilangkan atau mengurangkan jangkitan ini.

Waktu kebiasannya ayam akan mencari kawwasan tanah yang berpasir atau gembur untuk digali dan meluhurkan pasir ini keatas badan. tindakan ini adalah untuk membersihkan diri dari kotoran dan merawat parasit yang berada dibadan atau bulu. Namun bila ayam ini mula memilih abu bekas kita membakar sampai ini bermakna serangan hama sudah semakin kuat. Mungkin hama ini sudah mula berkumpul direban anda dan membiak dengan banyaknya.. hama ini walaupun tidak akan membunuh ayam tetapi akan menyebabkan tekanan dan membunuh anak ayam yang masih lemah. Seringkali mereka yang menggunakan ibu untuk mengeramkan telur akan mendapati telur yg baru menebuk lubang untuk bernafas dihurunging hama segingga membunuh anak ayam yang belum sempat keluar.

Oleh itu sekiranya petanda ini kelihatan, anda bolehlah memulakan kerja2 pembasmian hama dengan menukar semua bekas telur sengan lapik baru.. bakar surat khabar dan layurkan kearah bekas, jaring, tempat bertenggek dan kawasan mereka berehat. Dengan usaha yang berterusan Insyallah masalah hama ini akan menghilang..

Gambar atas yang paling kiri adalah jenis tanah biasa yang digali oleh ayam untuk mandi tanah dan biasanya hanya beberapa ekor sahaja yg mandi,
Gambar tengah pula adalah tanah ditapak pembakaran sampah sarap yang mula dikorek untuk mandi.. dan sebelahnya adalah ayam yg duk usha pot nak mandi..

Anda juga perlu berjaga2 supaya ayam ini tidak mandi tanah yang berada dibawah tempat bertenggek untuk tidur terutama waktu hujan. Ini kerana tanah yang berada dibawah ini dipenuhi dengan tahinya dan jika dibiarkan akan membawa penyakit. Masalah ini biasanya berlaku apabila musim hujan tiba dan ayam tiada tempat kering untuk mendi kecuali dibawah ini yang berbumbung..

jaringan penternak ayam kampung..

No comments:

Instagram