Pages

Reban kita.. Reban orang....


reban kita

Rata-rata oenternak kecil2an diMalaysia menggunkan kayu terbuang atau kayu kocai untuk membina reban mereka.. selain itu net juga digunakan untuk mempagari kawasan reban.. untuk lantai reban biasanya jaring mata punai digunkan untuk memastikan tahi ayam jatuh ketanah.. ada juga yg menggunkan buluh atau kayu sebagai lantai reban.. kesimpulanya kita biasanya menggunkan bahan yg ada disekitaran dan seboleh-bolehnya yang boleh didapati percuma..
untuk reka bentuk pula boleh dikatakan tiada yg kursus.. ada yg cincai dan ada yg agak kemas.. tetapi kebanyakkana hanya buat ala kadar sehingga timbulnya peribahasa yg berbunyi.. rumah seperti reban ayam.. yg membewa maksud terlalu simple atau teruk rupanya.. antara sbb kenapa kita memilih untuk membuat reban seperti 'reban ayam' kerana faktor ekonomi dan kesedaran tentang pemeliharaan ayam.. dan juga disebabkan pemikiran kita sebagai penghuni bumi dunia ketiga atau negara sedang membangun.. dengan fikiran tiada gunanya kita membuat reban cantik dan kemas kerana ianya sangat membazir.. ayam tetap boleh hidup dan tidak ada perbezaannya..





Reban org...
dari pembacaan dan melayari internet.. baru kita sedar industri perniagaan ayam kampung atau lebih dikenalai sebagai grass feeding,back yard chicken dan free range chicken sangat besar dan berdaya saing di luar negara terutama dikawasa negara maju.. lihat saja pada rekabentuk reban yg dijual diinternet seperti diatas.. emej yg kalau org suruh aku duduk pun aku sanggup.. persoalanya mengapa org malaysia atau asia amnya tidak menganggap penternakan ayam kampung sebagai satu bidang perniagaan yg menguntungkan?? begitu juga dengan bidang hiliran bagi ternakan ayam kampung.. bayangkan lah untuk mendapatkan sebuah uncubator pun kita perlu mencari maklumat secara mendalam sebelum dapat memilikinya.. sedangkan dinegara maju terdapat pelbagai pilihan mengikut kemampuan kita untuk kita membeli segala aksesori tentang pembelaan ayam..dan kenapa persoalan kenapa reban kita dianggap kotor tak terurus dan berbau selalu ditimbulkan sedangkan dinegara luar reban adalah satu tempat istirehat bersama keluarga.. mungkin dalam masa 10-20 tahun lagi kita akan mencapai apa yg kita inginkan menjadi sebuah negara maju..

jaringan penternak ayam kampung..

No comments:

Instagram