Pages

Update reban yang terbaru.. ditinggikan..





Salam..

Seperti yang dijanjikan teman upload gambar terbaru reban yang baru dipindahkan ketepi rumah agar mudah teman nak selenggarakan. Dengan kedudukan rapat dengan rumha, teman bileh mengurusnya pada waktu malam atau selepas waktu kerja. Stuktur tanahnya yang lebih tinggi dan berpasir, teamn yakin sedikit sahaja kerja menjaga yang perlu dilakukan.

Teman hanya perlu menambah kaki dah menambah satu lapisan lantai dari jaring plastik sahaja dari reban yang sudah sedia ada. Dari segi pengalaman teman, semua ayam yang berada direban sebegini iaitu tidak menjejak tanah seharian akan terlepas dari sebarang serangan penyakit termasuk sampar. Ini terbukti apabila ayam serama, anak ayam serta ayam sutera teman langsung tidak terjejas ketika serangan melanda reban teman sebelum ini. Oleh itu teman pasti, inilah reban yang terbaik untuk kita menternak ayam dalam skala yang besar dan memudahkan kita mengurus reban seharian.

dalam gambar diatas adalah gambar ynag diambil minggu lalu yang masih dalam fasa pembinaan. Teman akan upload lagi gambar yang telah siap dibina dengan jaring. Yang bagusnya kita boleh gunakan reban ini untuk ayam dewasa dan juga anak ayam yang sedang membesar.



Inilah contoh reban yang paling champion setakat ini. sangat berjaya menjaga ayam kita dari serangan penyakit dan juga pemangsa. Dah banyak kali anjing dan biawak cuba menyerang tetapi tak berjaya. Telur pun banyak dapat dikutip ketika menggunakan reban ini. So kalau anda ada sedikit wang lebih, cukuplah dengan membina reban sebegini. ruang cukup luas untuk menempatkan antara 4-8 ekor induk dewasa untuk tujuan mendapatkan telur yang berkualiti. Reban tak perlu tinggi seperti reban komersial. Kalau anda mahu, anda boleh memindahkan reban ini sebulan sekali ketepi sebelah yang baru dan masih belum dipenuhi najis.

Inilah rupa reban yang kononnya teman bina dahulu untuk anak ayam. Akhirnya sekarang dah jadi pot untuk ayam esotik teman ini selama hampir setahun dah. Lantai yang digunakan adalah dari jenis jaring palstik yang sampai sekarang takde menunjukan tanda nak mereput. Ianya juga mesra ternakan kita dan kurang kesan luka pada kaki ayam kerana lebih lembut dan licin. Reban akan sentiasa berada dalam keadaan bersih dan kering walaupun kita memberi makanan yang sedikit basah.





Gambar reban yang panjang tu adalah gambar reban arnab yang teamn dah ubah aritu. betul2 sebelah rumah teman agar mudah nak bagi makan apabila balik kerja. Teman hanya berikan arnab ini makan sehari sekali sahaja iaitu pada waktu malam ketika arnab ini sedang dalam keadaan aktif. Mula2 dulu risau jugak takut arnab tak cukup makan, tapi teman tgk makin gemuk je arnab teman nie. So semuanya dah besar semacam sahaja. teman ingat nak mengawankan arnab ini untuk mendapatkan anak arnab dan cuba biakkan. Semuanya masih dara dan teruna tu.

gambar bawah adalah gambar ayam serama teman yang dah berusia dalam hampir setahun. ayam ini juga berjaya mengharungi sampar kerana jarang sekali turun tanah. selalu duk dalam sangkar sahaja sbb takut kena belasah atau kena makan dnegan kucing,. Maklumlah kecik jekan. Dah banyak kali dah bertelur tetapi memanjang je takde benih. Kena turun tanah selalu kot baru nak bertelur benih.

Gambar bawah adalah ruangan laman teman yang belum teman lakukan apa2. rumput je ada. SO tengah pikir apa yang nak dibuat dalam kawasan lapang ini. Ingat nak potkan angsa teman dan beberapa ekor ayam belanda. kalau boleh nak beli sepasang angsa putih untuk dimuatkan dalam kawasan ini, buat pagar tembus mata dan dibiarkan bebas dikawasan rumah ini. Mesti seronok tgk dorang main kat depan rumah. Bagi teman tak salah sbb keliling rumah teman hanyalah pokok sawit dah jauh dari kawasan kejirannan lain. Itu sudah menjadi kelebihan rumah teman.

Itu sahajalah post teman kali ini, dah banyak rasenya.. kalau ada update teman akan post lagi yek.. salam.. sekian..

jaringan penternak ayam kampung..

No comments:

Instagram