Pages

Bantuan pemasaran: langkah pertama berpersatuan..

Salam,

Seperti mana yang teman ingin lakukan sebelum ini untuk mengwujudkan persatuan kecil yang tidak berteraskan politik dan kewangan, teman akan mulakan langkah pertama dengan menyediakan ruangan periklanan untuk anda. Seperti perbincangan dengan otai2 lain sebelum ini, ramai penternak kecil di negara kita menghadapi kesukaran menjual ternakan mereka. Oleh itu sebagai membantu anda mengadapi masalah ini, teman akan memulakan satu ruangan khas dibahagian atas blog teman supaya anda boleh mengiklankan ternakan anda dalam blog teman.

Sememangnya teman tak nafikan bahawa blog teman bukanlah satu blog yang terkenal atau memeounyai ramai pengunjung seperti blog2 lain yang telah dikenali ramai. Tetapi sekurang2nya ada sebuah lagi kawasan yang membenarkan anda mengiklankan produk anda. Pengiklan ini tetap mempunyai syarat yang perlu anda patuhi seperti dibawah:

1. anda tidak akan dikenakan sebarang bayaran terhadap iklan anda. Ianya percuma untuk anda mengiklankan ternakan yang ingin anda jual.

2. Tempoh masa pengiklanan anda hanyalah sehingga 2 minggu (14 hari) dari tarih diiklankan bagi membenarkan rakan kita yang lain emndapat tempat dalam ruangan pengiklanan ini.

3. anda hanya perlu menghantar email kepada teman dengan tajuk "iklan ternakan" kepada alamat email " kembara9595@gmail.com" sahaja.

4. sila lampirkan maklumat detail seperti nama dan lokasi termasuk no untuk dihubungi oleh bakal pembeli anda. Permohonan yang tidak disertakan dengan maklumat ini akan menyukarkan teman untuk melakukan tugasan pengiklanan.

5. Jika anda mampu, sertakan denagn sekali gambar jualan anda bagi menarik minat pembeli. Biasanya iklan dengan gambar mendapat perhatian yang lebih dari bakal pembeli anda.

6. produk jualan yang boleh diiklankan hanyalah seperti senarai dibawah:

-segala jenis unggas seperti ayam, burung2an, itik angsa, puyuh dan sebagainya.
-segala jenis produk sampingan seperti  telur, daging, anak dan sebagainya.
-khidmat jualan orang tengah seperti ajen pengumpulan ternakan atau jualan dedak.
-khidmat ubat2 ternakan dan khidmat pengurusan reban dan sebagainya.
-yang tidak dibenarkan adalah jualan selain dari unggas atau perkhidmatan jualan langsung yang menyerupai skim2 yang kurang teamn minati. Untuk jualan lain seperti ikan keli, palet makanan dan sebagainya tidak termaktub dalam tujuan kita berpersatuan.
-anda mungkin akan mengalami sedikit kelewatan dari tarikh anda menghantar email kerana teman juga bekerja dan mempunyai masa terhad.
-jika jualan anda telah berjaya, sila maklumkan kepada teman agar dapat teman mengeluarkan iklan tersebut bagi mengelakkan anda masih dihubungi pelanggan.

7. kemudahan ini bukanlah bermakna teman menjadi orang tengah dimana anda menghantar ternakn ke teman dan teman jual, tetepi lebih kepada memudahkan orang disekeliling anda membeli ternakn yang dihajati dengan lebih mudah dan dekat. Tak perlulah anda berjalan jauh semata2 mencari ternakan yang anda cari.

8. sekiranya anda masih belum dapat menjual ternakan anda, anda bolehlah menghantarkan email kembali untuk mengiklankan kembali ternakan anda.

Teman harap dengan adanya ruangan ini kita dapat menambah ikatan sesama kita para penternak. Gunalah kemudahan ini dengan hati terbuka dan dengan ikhlas untuk membantu perniagaan anda dan kurangkanlah Penyakit PHD dikalangan kaum kita. Jika anda ada sebarang pertanyaan anda bolehlah hubungi teman atau menghantar pertanyaan anda melalui email. sekian..

jaringan penternak ayam kampung..

No comments:

Instagram