Pages

Cepat betul Ilmu penternakan berkembang ..

Salam,

Takde topik hangat yang nak ditulis kali ini cuma sedikit pandangan teman mengenai dunia perternakan kita nie. Tangan rasa macam nak menaip tapi takde isu besar nak tunjuk. Nak upload gambar reban baru teman lum leh amik gambar lagi pasal asik balik malam je..off day minggu lepas kerja sampai nak gelap hari so tak sempat nak amik gambar. Hujung minggu nie mungkin leh siapkan separuh dulu. Nak kena siapkan separuh yg hanya cukup untuk ayam yang ada sahaja sudah memadai memandangkan budget pun tak seberapa.

Teman terpikir juga kekadang tu semasa melepak bersama ternakan, dimana teman pada waktu ini 2 tahun dahulu. Dan dimana teman pada tarikh yang sama 4 tahun yang lalu. Itulah yang teman teringat mengenai masa mula2 teman memulakan penternakan ini. Kalau kita bandingkan dari segi ilmu dan pengetahuan mengenai penternakan ini.. sangat berbeza dengan apa yang kita ada sekarang. Jauh betul sampai teman tertanya2 juga sampai bila  akhirnya semua perkembangan ilmu ini akan berapa di penghujungnya.

Kalau kita imbas kembali, dahulu cukup sedikit maklumat yang boleh kita pelajari mengenai ternakan ayam kampung ni. kita tak tahu langsung pasal nak menjaga ayam ini. Yang kita harapkan adalah ilmu orang lama yang dah menternak ayam ini sejak duhulu kala. Dan ketika itu kita sangat pasti yang semua penternak ketika itu merungut mengenai kesukaran untuk membesarkan anak ayam tanpa ibu ayam. Kita juga sering melihat perlakuan menumpangkan anak ayam yg tiada ibu kepada ibu ayam yang lain. Ketika itu kita sering melihat binaan reban ayam yang sangat uzur atau terlalu cincai digunakan untuk menternak ayam. Reban pun seakan kurnag terurus dengan longgokan najis ayam kering dibahagian dasar reban. Biasanya reban hanya digunakan untuk menempatkan ayam pada waktu malam sahaja dan pada waktu siangnya dibiarlepas mencari makanannya sendiri.

Sekarang semuanya dah berubah, konsep reban pun dah berubah. Kadangkala kita akan terjumpa reban ayam yang sangat bersih dan kemas sehinggakan kita boleh lepak makan dalam reban tersebut. Bolehlah teman katakan ilmu penternakan dah berkembang dengan pesatnya dan yang mendapat keuntungan adalah kita sendiri sebagai penternak atau bakal penternak. Terus terang yang teman katakan minat dan kecintaan teman terhadap ternakan ini sangat mendalam sehingga teman sangat bercita2 tinggi untuk menjayakannya. setelah sekian lama menternak, teman yakin penternakan inilah yang akan membahagiakan teman pada masa akan datang. Entah mengapa, dengan menternak teamn tak pernah jemu untuk belajar dan memikirkan cara yang lebih baik untuk melakukannya.

Rasanya cinta berputik sejak teman menuntuk di U dulu lagi. Walau pada masa tu takde tujuan atau tak pasti lagi yang teman akan menternak ayam ini. Pada satu ketika pada tahun kedua teman di U dulu, teman ter"lepak" kat perpustakan rasmi U nie. Sejak dari mula lagi teman memang tak berminat nak masuk ke perpustakaan nie. Bukannya teman tak minat nak membaca tetapi rujukan yang diperluakan untuk Kos pembelajaran teman tak ada di perpustakaan. Pada ketika itu sains komputer masih baru dan kebanyakkan buku rujukannya perlu dibeli sendiri di kedai2 buku besar. Tetapi ketika itu teman terjumpa satu rak buku yang penuh dengan buku pertanian. Hah! jadinya teman terperap kat situ seharian. Siap berhenti sebentar makan dan sambung balik. Dekat seminggu juga teman berulang alik kesana. Pada ketika itu teman terjumpa sebuah buku lama yang warna bukunya dah kuning yang menceritakan mengenai incubator. Ditunjukkan bagaimana mengeramkan telur menggunakan incubator old school ynag hanya menggunakan sebuah biji mentol sahaja. Macam tak eprcaya masa tu kerana ada mesin yg boleh menggantikan tugas ibu ayam.

Tetapi minat itu semua terkubur begitu sahaja. Masa tu Tun M masih lagi jadi PM. So pertanian ini tak mendapat perhatian seperti sekarang. Walaubagaimanapun ketika itu teman sudah mempunyai minat tentang dunia penternakan dan pertanian ini. Lihatlah apabila kita mengkaji, berbincang, berblog dan mencipta, banyak ilmu penternakan bertambah dari mas ke semasa. Segala masalah cuba diatasi dengan teknologi dan juga idea baru. Masalah yang sering menhantui penternak dahulu kala kini mula diselesaikan. Anak ayam boleh ditetaskan dan dibesarkan tanpa perlu ada ibu ayam yang terlibat. Kit adah tahu segala keperluan asas tentang penternakan ayam ini. Kalau teman bercakap atau bersembang dengan orang "lama" mengenai menternak ayam ini, mesti mereka akan mendengar penuh minat dan teliti. Seboleh2nya segala ilmu mahu dipelajarinya dalam masa singkat perbualan. Bila dah terdengar cerita teman mengenai cara menternak ayam gaya baru nie, semua bersemangat untuk mengaplikasikannya bila kereban nanti. Banyak juga tanpa teman duga terus membina reban baru untuk menternak ayam dengan lebih teratur dan lebih menguntungkan. Segala jalan penyelesaian mengenai masalah yang mereka alami teman ceritakan satu persatu. nampak sinar baru di mata mereka untuk menternak.

Sebagai contoh, kes menjaga anak ayam yang baru menetas. Mereka biasanya menggunakan kaedah biasa iaitu menempatkan anak ayam ini dalam kotak atau bekas yang akan ditutup denan kain atau kelambu pada waktu malam bagi memberi sedikit kepanasan untuk mengarungi sejuk malam. tetapi bile diberitahu mengenai brooder dan penggunaan thermometer untuk mengukur suhu yang sesuai untuk sesebuah brooder, mereka berasa semangat kembali. Cuma yang teman risaukan adalah, sikap kita penternak melayu ini ada seakan2 sama dengan pepatah orang melayu iaitu "hangat-hangat tahi ayam".. itulah yg teman takutkan. Baru mendapat sedikit susah dan luntur semangat. Baru kena serangan sampar dah mula nak luruh jantung. Takut juga kang ramai yang mengata belakang mengenai ternakan ayam kampung ini.

Teman rase itu sahajalah bebelan teman malam nie.. takut tuan2 semua mengatakan teman mengarut pulak, Insyallah teman akan terus meneruskan perjuangan teman menternak ini. Itulah sebabnya teman mula bekerja kerana nak menguji samada sistem teman yang mudah dan senang diselengara ini berkesan atau tak. Yelah kita kena banyak membuat ujikaji barulah kita boleh pandai. Cuma yang masih teamn kuatir adalah serangan sampai dinegara kita yang tak pernah surut2. Setiap tahun mesti kedengaran. Sungguh menghampakan. Mungkin khidmat yang pakar diperlukan bagi mengelakkan kejadian serangan ini berlaku lagi. Nampak semacam tak adil bila segala usaha dan harapan membanyakkan ternakan kita  secara tiba2 menyusut dengan drastiknya. Ianya sangat2 mengecewakan penternak muda atau yang baru malah tak kurang juga kesannya kepada yang dah lama.. kalaulah ilmu pencegahan ini dapat kita perbaiki, teman rasa tangga yang kita gunakan untuk meningkat penternakan ini akan digantikan kepada lift..

sekian..

jaringan penternak ayam kampung..

No comments:

Instagram