Pages

Reban lantai atas kebal sampar?

Salam,

Kali ini teman saje nak bagi pendapat pasal dah ada beberapa rakan penternak kita bertanya samada melalu email atau call, semua macam nak kepastian mengenai reban lantai atas ini. Sekali lagi teman nak nasihatkan, jgn terus sahaja terima bulat2 apa yang dinyatakan atau dirumuskan oleh orang lain sebelum kita menyelidiknya dahulu sedalam2 mungkin. Sebab tu masa teman mula menternak dahulu teman suka mencuba apa yang dikata orang untuk mendapat kepastian.

Sebenarnya apa yang teman katakan sebelum ini adalah mengenai kejayaan reban lantai tingkat atas yang menyeelamatkan nyawa ayam teamn dari segala serangan sampar sebelum ini. Bukannya kebal terhadap  serangan sampar. Kalau nak kena juga tu memang takdapat dielakkan. Bolehlah teman katakan penyebaran yang paling merbahaya adalah melalui manusia itu sendiri. Apa bila ada sahaja agen yang membawanya seperti lawatan atau persinggahan, dari sini virus itu akan terbawa sekali. Buktinya semasa serangan sampar aritu, reban teman langsung tak kena serangan semasa mula2 serangan berlaku. Hanya selepas nak penghujung sahaja, reban teman dilawati oleh sahabat sekampung yang nak beli ayam. Tak diberitahunya teman yang dia baru lepas tanam baki ayam yang mati. Habis terus dalam masa 24 jam berderet2 ayam mati. Satu lagi pengajaran yang berguna.

Oleh itu apabila kita menggunakan konsep lepas bebas yang mana dimalam harinya semua ayam akan tidur ditempat yang sama, kemungkinan wabak ini merebak semakin tinggi kerana duduk bertenggek bersebelahan dan bersentuhan. Cukuplah kalau ada seekor yang bawak wabak ini. keesokkan sahaja hampir suku yang akan berjangkit. Selepas itu pada malam seterusnya maka habislah semuanya ayam kita terjangkit, Kemudian ketika ayam tersebut tengah makan berkumpulan atau ayam minum dibekas yang sama. Bila kita mula menggunakan lantai atas dengan reban kecil yang memuatkan sekumpulan kecil ayam, persentuhan antara ayam dari satu reban dengan satu reban yang lain tidak akan berlaku. Inilah mengurangkan peratusan ayam ini mudah dijangkiti.

Seperti mana yang kita semua tahu, jika kita menggunkan konsep sepenuhnya kurung berlantai atas, ayam tiada peluang untuk terdedah kepada jangkitan yang berasal dari tanah yang tercemar. Ayam juga tidak ada peluang untuk bergaul dengan ayam lain terutama yang berjangkit. Oleh itu, walau ayam yang mudah mati atau lebih sensetif sekalipun kadangkala boleh terselamat dari serangan.

Mengikut pengalaman teman melawat reban sahabat ternak kita di Indon, mereka mampu untuk mengeluarkan ayam kampung yang 70%nya asli sebanyak 5000 ekor sebulan. Cara mereka menternak saling tak tumpah macam yang teman syorkan sebelum ini. Oleh itu teman sangat bersetuju sekiranya selepas ini jika ada mereka yang ingin mengkomersialkan ternakan ini membina unit2 reban kecil yang berlantaikan tinggi supaya ternakan mudah dikawal dan sukar mendapat penyakit. Ruangan kawasan reban juga boleh dimaksimumkan serta kerja penyelengaraan leboh mudah.

So reban lantai atas bukannya kebal tetapi lebih kepada kaedah pengengkangan agar ayam ini tidak dibenarkan bergaul bebas dan dengan mudah menyebarkan penyakit. Ayam juga sering berada dalam keadaan bersih tanpa terdedah kepada becak serta tanah kotor. Tetapi perlu diingat yang kita perlu memberi segala keperluan yang diperlukan oleh seekor ayam selain dari makan dan dan minum. Tanah terawat yang bersih(mungkin dengan sedikit campuran abu bakar) serta bekalan dauanan hijau perlu disediakan setiap hari mengikut keperluan ternakan. Dengan keadaan ayam akan menjadi baik kerana segala keperluanya dapat dipenuhi..

Mengenai pertanyaan mengapa selepas serangan sampar yang dah mula reda secara tiba2 muncul balik, bagi teamn puncanya adalah masih sama. Ayam akan diserang apabila masih ada lagi agen pembawa virus dari reban ke reban. Apabila semakin tersebar, maka semakin banyak ayam yang mati. Bagi reban yang dah selesai mengganas, ayam2 yang tak terjangkit mungkin kurang bergaul bebas dengan ayam yang teals mati sebelum ini, tetapi apabila ada lagi yang bawak virus ini bila datang kereban, maka serangan itu akan berlaku lagi. Maka benarlah serangan tersebut lebih kepada serangan kesan bawaan dari mereka yang datang atau dari kita sendiri yang pergi ketempat yang diserang. sekian..

jaringan penternak ayam kampung..

1 comment:

fazaira said...

ada tak gambar berkenaan reban atas ni... sy baru bina reban berukuran 12 x 16, dan memasukkan ayam lebih kurang 200, rasanya agak mudah utk jangkitan jadi utk langkah berjaga-jaga, ada tak cadangan dari awak?

Instagram