Pages

Pemangsa-Ular Sawa


Berlaku satu lagi serangan Pemangsa kat reban.. rupanya ternakan ayam nie memang ramai perminat.. dari pemangsa haiwan hingga pemangsa manusia yg sedar tengtang harga ternakan ini.. kalau kes sebelum ini ternakan banyak hilang kerana dicuri dan dibaham anjing kali ini ada gangguan baru serangan ular sawa.. ular sawa tak pernah masuk sebab kawasan keliling dah berpagar dengan zink.. tah macam mana satu hari ular nie dapat masuk juga melalui lubang kecil bekas ayam mandi tanah ditepi pagar.. mangsa yg cuba ditelan adalah seekor angsa betina yg sedang bertelur.. serangan berlaku pada waktu malam kerana pada waktu siang tersebut saya ada sepanjang masa direban.. yg menyedihkan ibu angsa saya ini tengah mengeram dan berjuang habis2an untuk mempertahankan telurnya.. tinggalah sekarang hanya sepasang angsa untuk kami bermain.. telur yg tinggal dimasukkan ke dalam incubator.. macam2 cara dilakukan untuk menghindari ular masuk kembali dalam reban.. diatas dipostkan gambar angsa yg tidak berjaya ditelan berkemungkinan ular yg masuk terlalu kecil berbanding saiz angsa yg lebih besar.. perhatikan kepak angsa yg kembang dan ini merupakan faktor kegagalan ular tersebut.. kalau ular tu berjaya kan bagus.. sekurangnya dapat kita bunuh ular ini kerana ular ini tak dapat bergerak dengan perut yg penuh..

jaringan penternak ayam kampung..

1 comment:

Anonymous said...

salam , saya nak tahu la .. ada org kata ular sawa takut dgn angsa , tpi dlm kes saudara ni , yg jadi mangsa ular sawa ni angsa tu sendiri ..
jadi betul atau salah ada dakwaan org itu ? ... saya agak konfius skrng .. atau itu hanya mitos saja .. smp kan org ckp tahi angsa pob ular takut ... betul ker ? ... baru ni reban sy dah masuk sawa jugak ... tpi sayngnya sawa tuh terlepas gara2 member yg nk tunjuk berani .. tpi penakut nak tangkap .. sekor jantan mati.. sb tuh sya plan nak bela angsa supaya bule protec ayam saya ...

Instagram