Pages

Tetapkan Target anda..

salam,

Kali ini saja teman nak membebel pasal satu perkara yang perlu anda lakukan dahulu sebelum anda memulakan penternakan anda. kalau dalam hati sudah berkira2 untuk menternak ayam atau unggas lain, anda perlu set kan satu benda terlebih dahulu sebelum letakkan apa2 batu asas direban anda.. perkara yang pertama adalah untuk mengsetkan satu terget berapa pendapatan atau jumlah wang yang anda mahu dari penternakan anda setiap bulan.. Dari set ini barulah anda melakukan sebarang perancangan untuk mendapatkannya.

Sebagai contoh, sekiranya anda punya target adalah untuk mendapatkan sejumlah RM 5k dari reban anda setiap bulan, usaha untuk mendapatkannya perlu dilakukan dengan menjangkakan berapa jumlah hasil yang mampu reban anda lakukan. Sekiranya anda merancang untuk mendapatkan jumlah yang sebegini, namu kapasiti pengeluaran anda masih jauh lagi, mungkin anda boleh menurunkan target anda. Untuk mendapatkan target anda tersebut, satu kertas kerja untuk diri anda sendiri(selalunya kertas kerja untuk bank. tak salah buat satu untuk rujukan diri sendiri) dan melakarkan perancangan anda dengan data yang lojik berasakan pengalaman anda sendiri atau maklumat yang anda pelajari dari otai2 yang ada. Maklumat yang tak lojik atau yang anda idamkan tetapi kurang teprt akan menyebabkan anda sendiri merasa hampa kemudian kelak.

Dari perancangan yang anda telah buat, anda perlu pula melihat budget yg anda ada. Adakah anda sudah berkemampuan untuk memenuhi segala perancangan anda? adakah anda perlu memebuat pinjaman atau ada cara lain yang lebih sesuai dan kurang berisiko dari meminjam dari bank?.. Setelah masalah kewangan anda selesai, anda perlu mencari tapak yang sesuai, sekiranya tapak anda telah ada atau sememangnya dah terhidang luas selama ini dikampung, apa yang perlu anda lakukan adalah melakar satu peta atau pelan perancangan reban anda. Fasa ini sangat kritikal kerana anda perlu melihat beberapa faktor seperti:

1. Dari mana matahari naik dan turun,
2. kedudkan lalauan angin sekiranya reban anda berada dalam lembah atau ditepi bukit
3. faktor ketinggian tanah atau rupabentuk bumi.
4. sistem saliran semula jadi yang ada atau saliaran sementara yang berlaku sekiranya hujan lebat berlaku
5.kawasan sekeliling reban anda atau sempadan reban anda.
6. jenis tanah kawasan reban anda.. untuk mendapat keputusan untuk menambak tanah atau tidak?
7. sumber air supaya selari atau berdekatan dengan reban yang bakal dibina dll..

Kemudian anda melakar kedudukan reban anda dengan segala faktor diatas, cincai2 pun ok asalkan anda sendiri faham, ianya penting kerana apabila reban sudah siap dibina nanti, adalah sangat sukar untuk kita mengubahnya pulak. kalau boleh jgn terlalu gairah untuk membina reban tergesa2 kerana ia bakal merugikan anda kelak, kos pembinaan juga mungkin meningkat sekali ganda dengan melakukan kerja yang sepatutnya dapat dielakkan. Sebolehnya anda merancang untuk berjimat sebaik mungkin tanpa mengenepikan faktor keselamatan dan setahanan reban bakal anda bina kelak.

Seterusnya selepas reban siap didirikan, beli induk atau anak dalam jumlah yang kecil dan anda uji setting reban anda untuk 2-3 bulan terlebih dahulu, dan sekiranya semuanya berjalan lancar, anda mulakan membawa masuk induk atau benih anak ayam anda dan mula menternak.

Untuk projek jualan anak ayam, sepatutnya anda telah menuai hasil pertama pada bulan pertama lagi kerana kita menjangkakan ayam akan mula bertelur apabila berada dalam reban anda. Tempoh masa sebulan cukup untuk anda mengeramkan telur dan menjualnya kepada pasaran setempat.

Untuk projek memasukkan anak ayam kedalam reban,satu usaha yang jitu perlu dilakukan untuk 6 bulan pertama memandangkan anda baru sahaja memulakan projek dan tak berapa mahir dengan persekitaran reban yang baru anda bina. ada kemungkinan anda akan merasa sedikit kekok kerana ini kali pertama anda melakukan tugasan menternak direban baru anda. Perlu dingat, menternak ayam dalam jumlah yang kecil tak sama dengan menternak ayam dengan jumlah yang banyak, sbb macam2 perkara yang anda tak duga boleh berlaku. Yg penting adalah kesabaran serta kerajianan yang max diberikan anda tanpa merungut sekali pun, Sekiranya anda mengikut langkah yang diberikan, Insyallah anda mampu meneruskan penternakan anda dengan jayanya.. (teman bercerita melalui pengalaman hehehe).. selamat menternak..

jaringan penternak ayam kampung..

No comments:

Instagram