Pages

Cara mendapat RM 8000-10,000 sebulan (kasar)

Salam,

Kita ada melihat penternak ayam daging dalam link blog teman, pendapatanya tak dapat disangkalkan lagi dan teman yakin kejayaaan yg dikecapi sekarang bukannya datang bergolek. Kita dapat lihat walaupun beliau dapat memecahkan benteng org bukan melayu dalam menternak ayam pedanging nie, namun beliau tak pernah lepas dari pelbagai dugaan. dan apa yg teman perhatikan, keimanan serta kesungguhan beliau menjadi kunci kenikmatan yg diperolehi sekarang..

dan teman sebenarnya sedang cuba untuk membuka satu bidang baru mengenai ayam ini. jika kita tiada modal besar serta 'kawan' yg sanggup membantu seperti beliau, kita mungkin boleh menceburi ternakan baru yg pada mulanya dianggap kurang sesuai untuk diternak iaitu ayam kampung asli. Semamangnya pada mula ayam kampung ini menjadi mimpi ngeri apabila tempoh masa untuk menternaknya terlalu panjang disamping stok bekalan benihnya yg sangat terhad. Walaupun ayam ini tinggi permintaanya, konsep penternakan model kurang sesuai berikutan tabiat asalnya serta kebolehbiakan yang sangat rendah..

Itu dulu, dengan adanya teknologi Incubator serta penjagaan yang betul, kini ternakan ini seolah seperti hanpir tidak mustahil untuk diternak. Semuanya bermula apabial teman sendiri terseksa untuk membeli ayam ini dipasar mahupun diperkarangan rumah orang kampung kerana jumlahnya yg sangat terhad dan kurang diternak secara komersial. Dengan itu teman cuba memperjuangkan ternakan ini dari masa ke semasa dengan aktif mengajar serta memberi tips untuk anda menternak. Sememangnya tiada cara khas untuk anda menternak dan anda akan melihat banyak cara yg dipraktikkan sekarang. Namun apa yg penting adalah bagaimana kita memenuhi segala keperluan ayam ini untuk membenarkanya membesar dengan jayanya sebelum dijual.

Persoalan adalah anda mampu menjana pendapatan sehingga RM 10 k dengan hanya menternak ayam kampung asli ini? Butiran yg telah teman rangka adalah seperti dibawah dan ianya datang dari pengalaman teman sediri menternak lebih dari setahun..

Jika kita mahukan jualan ternakan kita melebihi RM 10k setiap bulan, kita perlu mempunyai jumlah ayam yg mahu dijual melebihi 500 ekor dalam masa sebulan. Ini bermaksud kita perlu ada sekurangnya 3 ribu ayam didalam reban dari usia sebulan sehingga 6 bulan berikutan tempoh pembesaran yang lambat.Jumlah 3 ribu tidaklah sebanyak yg disangka kerana anak ayam berada dalam 6 peringkat dari kecil hingga matang. Ayam perlu dijual apabila mencecah usia matang dan pemilihan beberapa ekor ayam untuk dijadikan pelapis induk yang sudah melebihi had umur didalam reban. ayam pencen tadi juga masih mempunyai harga sekiranya anda tahu dimana nak dijual.

Dengan 500 ekor ayam yg anda jual pada setiap bulan, pastikan jumlah purata bagi setiap ayam berada dalam lingkungan 1.3 kilo. Dengan harga RM 15 sekilo, jumlah harga purata bagi setiap ekor yg anda jual adalah rm 19.50 +- RM 20 seekor. Dan sekiranya anda menjual dalam lingkungan 500 ekor, jualan bersih anda berada dalam lingkungan RM 20 X 500 ekor : RM 10,000. Kos kasar anda adalah melibatkan benih, makanan dan perubatan disamping menolak sedikit susut nilai reban anda untuk setiap kali pusingan.

Kos kasar jika anda menghasilkan sendiri benih adalah dalam lingkungan RM 0.60 seekor dan kos makanan adalah mengikut kebijaksanaan anda memandangkan kita menternak ayam kampung asli yg boleh makan apasahaja dikeliling anda. Sekiranya anda pandai mengira kandungan nutrisi dan sedikit pakai dalam mengoleh bahan sekiling anda, teman yakin kos sebenar makanan adalah dalam lingkungan 4-5 ringgit seekor.

Dan sekiranya jumlah kos kasar bagi seekor ayam adalah RM 6, untung kasar kita adalah dalam lingkungan: RM 10k - RM 3k: RM 7000. Sekiranya kita melakukan penternakan secara bijak dengan memastikan pengeluaran ayam jenis ini berterusan setiap bulan dengan sedikit buffer jika berlaku kematian, anda mempu memperolehi pendapatn dalam lingkunagn RM 7000 setiap bulan. Jumlah pendapatan ini sudah teman anggap tinggi berikutan 90% penduduk melayu dimalaysia mempunyai pendapatan bulanan dibawah RM 5k setiap bulan. Jika anda melepasi garisan ini anda sudah berada dalam kelompok yg berpendapatan sederhana iaitu pendapatan melebihi 60 ribu setahun.

So apa yg anda perlukan untuk mendapat pendapatan sebegini?

Pertama anda perlu mendapatkan bekalan anak ayam secara berterusan serta mempunyai cara terbaik untuk menternak anak ayam terutama pada usia dibawah 1 bulan. Setiap ekor adalah satu unit saham pelaburan anda dan perlu ditangani dengan bijak. jgn ada sikap "tak apa" dalam penternakan anda kerana disinilah segala kerugian akan berbunga. Jika gagal mendapatkan bekalan, anda perlu setup pusat penetas anda sendiri dengan kapasiti keluaran anak ayam sebanyak 500 ekor sebulan. kemudian anda perlu membina brooder yg sesuai dan terlindung dari segala masalah dan ancaman. Pastikan anak ayam selesa dan membesar dengan baik. Kalau perlu, pelihara anak ayam ini dalam bangunan atau bilik yg berpengudaraan luas dan design brooder anda dengan lantai jaring supaya najis anak ayam ini mudah dibersihkan setiap hari. Lapik penampung najis perlu mudah dinuka supaya kerja pembersihan dapat dijalankan.

Anak ayam yg berusia 1 bulan dipindahkan kereban asuhan anak ayam dan ditempatkan disini sehingga mencecah usia 3 bulan. Dari sini anda pindahkan keraban asuhan tanah dimana anak ayam mula merasi tanah dikakinya. Ayam tetap dikurung sehingga berusia 6 bulan dengan maksud terkwaal sepenuhnya. Anak ayam juga memeperolehi kenikmatan untuk mandi tanah serta berjemur dibawah matahari serta menikmati keenakkan tanaman rumput segar. Pada usia 6 bulan barulah proses pemilihan dilakukan dan calon terbaik untuk induk diasingkan sebelum yg lain dijual sebagai jualan daging.

Aspek pemasaran pula, anda hanya perlu memastikan anda mempu memasang "kaki" sekurangnya di 5 buah pasar siang dikawasan anda dengan kapasiti 100 ekor ayam disetiap pasar. Teman yakin jalan ayam hidup untuk ayam kampung ini mampu laris berikutan anda hanya menghantar 25 ekor ayam ini disetiap pasar pada setiap minggu (ada 5 pasarkan)dan mengulaginya pada setiap minggu dengan cara yg sama. Hanya perlu keluar seawwal pukul 5 pagi setiap hujung minggu untuk menghantar ternakan anda ke "kaki" dipasar 4 kali sebulan. Cara ini sangat mudah dan tak memerlukan banyak masa anda.

Anda juga boleh mengiklankan kepada penternak sedia ada yg sedang mencari calon baka untuk ternakan mereka. Kalau seorang perlukan antara 50-100 ekor baka baru setiap bulan dan terdapat puluhan penternak dikeliling anda, teman yakin ada kemungkinan ternakan anda tak sempatpun singgah kepasar.

Cuma teman nak nasihatkan agak jgn terlalu gelojoh dalam menternak terutama penternakan ayam kampung asli ini berikutan teknik dan tektik yg betul belum betul2 ditemui. Ada banyak faktor yg mengkengkang dari kita menternak secara puluhan ribu dalam satu2 reban. Aspek kesihatan ternakan juga terlalu lemah malah Incubator itu sendiri masih baru dikalangan penternak melayu sekarang.

Mulaan dari bawah secara bardakit2 dan bina empayer anda dari bawah. Kuatkan nama syarikat atau produk anda dan pastikan sentisa jujur dalam menjalankan perniagan. Modal pusingan dan cash cair perlu sentisa ada agar dapat mengembangkan perniagaan anda. Anda hanya boleh "enjoy" 25% sahaja dari keuntungan anda dan selebihnya untuk pusingan syarikat anda sendiri. So selamat mencuba sekiranya anda berminat..

jaringan penternak ayam kampung..

No comments:

Instagram