Pages

Kawasan ternakan anda kecil? maka anda tiada peluang?

Salam,

Teman nak bercerita pula tentang pertanyaan sahabat penternak kita yang gusar kerana beliau tiada tempat yang cukup luas untuk menternak ayam. Mungkin cerita teman kali ini dapat memberi idea untuk anda yang mempuyai masalah yang sama.

Anda boleh memaksimumkan kawasan rumah anda atau kawasan terhad yang nada anda untuk menternak ayam ayam yang istimewa yang semestinya harganya lebih tinggi, Reban dibina dengan baik supaya kawasan ternakan anda tidak busuk dengan najis haiwan. Anda juga perlu menggunakan sangkar atau bekas khas supaya ternakan anda dapat dikurung atau dipantau sebaiknya. Anda boleh menternak ungas seperti ayam laga, ayam serama, ayam katik sekiranya masih ada permintaan, burung yang dibenarkan, ayam silky, ayam esotik seperti batam,cemani atau sebagainya.

Dengan menternak ungas yang berharga mahal, anda telah memaksimumkan pengggunaan kawsan tanah kawasan anda walupun anda tak mampu untuk menternak dalam jumlah yang banyak. Mungkin anda boleh membina reban bertingkat dengan sistem mengasingan atau penadahan hajis yang labih baik dan mudah untuk dibersihkan. Untuk unggas yang anda ternak, anda juga perlu mengetahui selok belok menternak seperti mana seorang penternak yang lain, ternakan anda selalunya tidak akan lepas dari maslah penyakit yang biasanya dihadapi unggas lain yang diternak dalam skala yang sederhana atau besar.

Namun, sekiranya anda sudah mempunyi pengetahuan dan ilmu yang cukup, satu kelebihan untuk anda yang membolehkan anda terus menternak dengan baik walupun jumlah ternakan anda tidak banyak. Ungas yang anda ternak biasanya akan mendapat penjagaan yang lebih baik dari anda sendiri berikutan jumlah ternakan anda kecil.

teman terkejut bila melihat dalam blog zali bila Abg Rosyam Nor(pelakon) pun dah menternak ayam serama samada untuk hobby atau satulagi bidang perniagaan miliknya. So ayuh bagi mereka yang mempunyai minat, anda boleh manfaatkan kawsan lapang dirumah anda untuk menternak. ,ungkin bagi permulaan anda membeli sepasang dua ayam yang berharga mahal dan menternak. Anda juga mungkin memerlukan Incubator saiz kecil untuk mengeramkan telur yang dihasilkan.

Manalah tahu dari sepasang yang anda ternak, dalam masa 6 bulan anda dah menambah ternakan anda atau mampu menjual anak ayam yang anda ternak sendiri untuk tambahan wang saku bulanan anda.. kalau dapat jual dalam RM 1000 sebulan sudah memadai memandangkan kita hanya menternak secara suka2 ditepi rumah..

jaringan penternak ayam kampung..

No comments:

Instagram