Pages

Untuk penternak baru..

Salam,

Banyak pula yang teman tulis ari nie.. Nak elakkan teman mendapat sms tanya sbb nape teman lama mendiamkan diri. Terima kasih kepada yang sudi mengambil berat dan bertanyakan khabar kenapa teman lama tak menulis..

Mungkin yang sedang membaca ini sedang merangka untuk menternak ayam kampung ini. wang mungkin ada atau sedang menunggu pinjamaan yang diminta. Tak kisahlah dari mana sumber modal anda samaada kecil atau besar..

Tips untuk penternak yang tersangat lah baru atau belum pernah menternak..

1. mulakan dengan melawat reban yang telah mulakan perniagaan ini. Cuba ambil gambar part yang menarik dan membuat sedikit catatan tentang penternakan ini.

2. Bina reban anda sendiri dengan kos yang murah dan hanya cukup untuk menempatkan 50 ekor ayam dahulu.

3. anda mulakan memasukkan induk ayam dan menternak paling kurang 2-3 bulan.

4. buat nota atau catatan harian untuk rujukan anda seharian.

5. mengumpulkan telur dan memasukkan dalam incubator.

6. cuba ternak anak ayam yang dikeluaran dari uncubator dan cuba menjaganya sehingga berusia 3-4 bulan(tempoh selamat anak ayam)

7. mencari pasaran atau kaedah penjualan yang baik dan membina jaringan penternak dengan penternak sedia ada.

8. Jika anda pasti yang anda mampu melaksananakannya, anda mulakan dengan membina reban seterusnya dengan kos tidak melebihi 40%dari jumlah modal anda.

9. mengumpul benih dan induk untuk penternakan anda.

10. buat target untuk jualan bulanan anda dan mulakan dengan mengikuti target ini.

11. jgn risau sekiranya anda tak dapat memenuhi target atau permintaan yang terlalu tinggi kerana anda perlu berusaha untuk mengatasinya.

12. hasil jualan yang ada terima sisimpan terlebih dahulu untuk tempoh masa yang anda tentukan.

13. buat analisa risiko seperti serangan penyakit dan wabak dan masalah bencana alam..

14. pastikan anda mempunyai backup simpanan wang sekiranya kecelakaan menimpa ternakan anda.

15. akhir sekali, jgn sesekali mengandakan ternakan anda dengan menggunkan semua keuntungan anda semata2 untuk menambahkan ternakan sehingga tiada wang yang berbaki. Ini kerana kalau ada kegagalan dalan bacth anda sekarang, ada kemungkinan anda akan gagal terus dalam penternakan anda akibat kekurangan modal.


Bagi yang dah menternak secara kecil2an sekarang, anda boleh membuat pinjaman bank atau mengeluarkan wang simpanan anda untuk mengembangkan ternakan kerana anda sudah ada kemahiran mengurus reban anda,

apa2 pun kebijaksanaan kita penting untuk memastikan ternakan kita berjaya dan perniagaan berkembang maju. elakkan sikap tamak serta mengejar keuntungan semata2..
selamat menternak..

jaringan penternak ayam kampung..

No comments:

Instagram