Pages

Incubator terbaru.. nantikan kemunculannya..

Salam,

Lama sungguh tak pasang internet nie.. maklumlah biasanya teman kalau lepas kelas je mesti merehatkan minda paling kurang 2 hari. Taknak amik pusing langsung semua yg berbentuk ilmiah pasal biasanya otak dah jem.. Bukan mudah nak mengajar seharian suntuk tambahan teman yg sememngnya dikenali dengan pendiamnya direban.

Sekian lama berdampingan dengan ayam direban dan hanya berbual pada waktu malam ketika org umah balik dari kerja tetapnya, teman suka bersendiri dan melayan kerenah ayam direban. Kadang kala kita seolah dapat memahami keperluan ayam ini dengan hanya melihat telatah dan tingkah laku mereka. Kekadang ayam yg sakit datang perlahan2 kearah kita seolah2 meminta tolong untuk diubatkan. Hehehehe jgn anggap teman nie dah giler pulak yek? hehehe biasalah cakap2 org yg "opis"nya direban.

So, posting kali nie teman nak bagi tahu yang teman sebenarnya dah mereka satu incubator fully Auto Termasuk auto turner dimana anda tidak perlu memusingkan telur secara manual. Dah lama dah sebenarnya teman merekanya tetapi teman masih tercari2 bahan binaan yang paling mudah dan scepat untuk teman bina. Harganya? mestilah harga budget sahaja agar anda mampu memilikinya walaupun budget anda tak banyak.

Incubator yg teman cipta ini mungkin yang pertama seumpamanya didunia.. ye ke? hehehe tak tahulah teman agak sahaja sebab teman menggunakan teknik tarikan graviti terhadap jisim yang berubah2 beratnya. Kita boleh mengubah tempoh masa yang diperlukan serta kos pembuatanya sangat murah. Mungkin anda mampu untuk memiliki incubator bersaiz 300 biji yg fully Auto dengan harga dibawah RM500?? .. nantikanlah kemunculannya yek..

Teman dah mula guna benda nie secara sorok2 selama 2 bulan dan dah menetaskan dalam 70-80 ekor anak ayam untuk beberapa kali percubaan (hanya masuk 20 biji sahaja setiap kali teman test.. budget la tu). antara kelebihannya lain adalah rupanya sama seperti incubator lutsinar sekarang cuma terdapat 2 tingkat untuk telur. Alat pemusingnya sangat "basic" dan tidak melibatkan sebarang motor. Mungkin dengan harga peralatan tambahan ini yg murah ditambah dengan sedikit akal, kita dapat melahirkan sebuah incubator yg berbudget murah.

Namun teman belum bersedia untuk menjualnya sekarang memandangkan tempahan yg ada pun sudah cukup menekan teman, (tapi tetap bersyukur..) dan reban yg tak siap2 lagi hehehe.. Teman janji selepas sahaja reban teman berjaya didirikan serta berjalan dengan baik, teman akan keluarkan model jenis ini bagi penternak skala sederhana yang memerlukan incubator saiz sederhana barkapasiti 300 biji. Harapan teman, lebih ramai lagi penternak yg akan menggunakan incubator sehingga incubator ini bukan lagi "alat mewah" yg begitu asing kepada penternak. makin ramai yg guna incubator makin banyaklah benih anak ayam dipasaran kelak.. dan mungkin suatu hari nanti, ayam kampung asli(malaikai) lebih mudah ditemui dipasar pagi kawasan anda..

jaringan penternak ayam kampung..

No comments:

Instagram