Pages

Mengelabah bila dah mula..

Salam,

Teman nak bercerita tentang pegalaman teman sendiri dan beberapa sahabat yang pernah menghubugi atau melawat teman direban. Sememangnya teman tak kisah sekiranya ada kenalan yang mahu menghubungi teman untuk menanyakan tentang ternakan ayam ini. CUma mungkin teman akan berkongsi idea atau cerita yang perlu diambil iktibar kepada semua.

Kekadang kita terlalu gairah untuk menternak ayam ini berikutan kiraan atau rancangan yang telah dibuat menunjukkan keuntungan yang bakal diraih kelak. kadangkala nampak sangat teruja dan mehu menyiapkan persiapan penternakan secepat mungkin. Reban dibina dengan baik dan kadangkala kosnya sampai tak masuk akal langsung. Dalam fikiran mungkin mengharapkan reban yang dibina boleh bertahan lama dan tidak perlu diperbaiki dalam jangka masa terdekat ini.

Wang yang diperuntukan juga bukan sedikit. ada yang serendah 10k dan ada yang mencecah 100k. Ada juga yang baru berhenti kerja atau sudah berpencen. maka wang yang ada mungkin ingin digunakan sebaik mungkin. Ada yang memilih ayam kampung pedaging atau lebih dikenali ayam kampung kacuk. Ada yang ingin mencuba menternak ayam kampung asli ini yang lebih seronok untuk diternak.

namun seolah ada beberapa sahabat kita mengelabah apabila mula menternak. Ini kerana kiraan mereka mulai lagi atau apa yang dibayangkan tak sama dengan realiti. Bagi mereka yang menternak sepenuh masa, mungkin mula berungut apabila tak cukup masa atau terlalu terikat direban. jemptan kawin sukar nak dipenuhi sekiranya berada jauh sedikit dari lokasi reban dan sebagainya. Kalau dulu anda bebas kemana2 apabila ada cuti, sekarang setiap hari adalah hari bekerja dimana ternakan kita perlu makan setiap hari. Kadangkala anda cuba mencuri "tulang" dengan memberi makan diawal pagi dan membekalkanya dengan jumlah yang banyak dengan harapan ianya mencukupi apabila anda pulang esok. Namun apabila anda pulang, ternakan dalam keadaan tak terurus dan nampak sangat kelaparan dan kehausan. Lagi buruk kalau ada yang mati akibat pegabaian anda.

Ada juga masalah apabila kita menghabiskan semua wang yang ada untuk memebeli induk, anak, pembinaan reban dan makanan untuk satu tempoh tertentu. Dan apabila berlaku musibah seperti kematian anak ayam atau ternakan direban, kita tiada wang yang mencukupi untuk membeli kembali benih atau baka untuk mengantikan yang telah mati. Kalau jumlah yang mati tu melebihi 60% dari jumlah ternakan anda, maka kemungkinan anda "bungkus" mungkin ada kerana anda tak mampu untuk meneruskan dengan os yang sedikit. Dengan keuntungan yang tak seberapa, anda mungkin merasakan pernigaan anda sudah berada diambang kejatuhan.

Ada juga kes dimana secara tiba "sifat malas" meyerang sipenternak. Ini berlaku apabila badan secara senyap memprotes kerja yang terpaksa ditanggung oleh pemilik. Ada kemungkinan sebelum ini penternak tak pernah turun tanah untuk melakukan kerja buruh direban. Dan ada kemungkinan selama ini penternak selesa berada dipejabat berhawa dingin melakukan kerja yang kurang mengeluarkan peluh. Penternak menanam minat sekian lama tetapi kerja yang ada ketika itu tidk memerlukan penternak bermandi peluh. Ataupun penternak baru ini mengalami sedikit masalah pada badannya berikutan badan terkejut dek beban yang digalas.

Ada juga kes penternak yang dah biasa menjadi BOS ditempat kerjanya sebelum ini. Dan apabila menceburi bidang penternakan, sifat dan sikap ke"BOS"annya masih ada. Dengan mengharapkan pekerja sahaja untuk melakukan tugas direban, maka maslah demi masalah akan muncul. Kita hanya taju memrahi atau mengherdik pekerja kita sedangkan kita sendiri tak tahu cara nak mengurus reban tersebut..

Oleh itu sebelum anda memulakan menternak, pastikan anda sudah bersedia dari segi mental dan fizikal.. Lakukan kerja secara kecil2an dahulu supaya anda mampu mengukur diri anda sebelum anda melakukan ternakan yang lebih besar.. selamat.

jaringan penternak ayam kampung..

No comments:

Instagram