Pages

Diberhentikan kerja.. Adakah aku dah gagal?

Salam,

Sememangnya tak semua pekerja bernasib baik untuk meneruskan perjalanan hidup mereka didalam sesebuah syarikat atau badan. Kadangkala kita akn hadapi masalah dalam pekerjaan kita seperti diberhentikan, terpaksa berhenti dan berhenti tanpa rela. Kesemua ini sememangnya bukanlah kemahuan kita sebagai pekerja. Siapa mahu mata pencarian untuk memebesarkan keluarga saban tahun sebelum ini, secara tiba2 hilang dan tiada lagi untuk dibelanjakan. Hati mula resah, gelabah dan kekadang sampai mahu menjerit sekuat hati kerana tekanan yang dialaminya. Tak kurang juga yang terpaksa berhenti dari syarikat sendiri kerana kegagalan untuk hidup dalam dunia perniagaan yg ada lakukan.

Sekiranya anda berada dalam masalah ini atau bakal menghadapai masalah ini, teman nak bagi beberapa tips untuk anda. Tips ini bukannya jaminan untuk kejayaan anda untuk bangun kembali tetapi lebih kepada sedikit bantuan atau cara nak melegakan hati anda yang telah rungsing sekarang.

Sekiranya anda mempunyai gaji atau pendapatan diantara RM2000-3000 sebulan, sudah pastinya apabila anda tersepit dalam masalah ini, anda akan rasa sangat terseksa. Biasanya kalau mereka yang berpendapatan sebegini memerlukan separuh dari gaji bulanan untuk membayar ansuran kehidupan. Ansuran termasuklah bayaran kabel tv berbayar, kereta(mungkin 2 biji), rumah, bayaran elektrik, ansuran pinjaman lain, bayaran keperluan sekolah anak, bayaran pinjaman itu dan ini. Sekiranya anda diberhentikan kerja atau dibuang atas sebab yg anda sendiri yang tahu, anda semestinya merasa sangat tertekan sekali untuk memastikan bayaran 'wajib' setiap bulan dapat dipenuhi. Perkara ini biasa lah sbb life style skang yg menyebabkan wang gaji kita telah habis dulu walaupun belum lagi gaji sbb bayaran tetap yg perlu dilakukan setiap bulan. So apa yg perlu anda buat?

Untuk pertama kali, anda perlu sit down dengan pasangan anda dan melakukan sedikit mesyuarat keluarga untuk merancang balik perbelanjaan anda. Jgn libatkan emosi anda dalam perbincangan anda. Sejukkan hati dahulu dan lapangkan fikiran. Anda perlu bincangkan dengan menyenaraikan semua perbelanjaan bulanan anda setiap bulan termasuk benda2 yg sangat kecil yg tak pernah anda pedulikan sebelum ini.

Kemudian, anda tanda perbelanjaan yang anda rase tak diperlukan sekarang memandangkan anda sudah tersepit sekarang, seperti tv berbayar,(walaupun hanya 100-200 sebulan namun ia cukup membebankan), bayaran yuran untuk gim atau sebagainya yg kurang perlu, mengurangkan jumlah kereta, menggunakan motor untuk beberapa bulan pertama ini bagi menjimatkan minyak, mengelakkan semua jenis bayaran untuk hiburan atau keseronokkan anda, memastikan tiada bayaran yg tidak perlu dilakukan dan potong semua perbelanjaan anda yg boleh dijimatkan seperti makan diluar atau membeli barang dalam jumlah yg banyak.

Sesudah itu, anda totalkan semua perbelanjaan anda yang tinggal. teman yakin ianya tak melebihi jumlah yg merisaukan anda sebelum ini. Tampalkan jumlah ini beserta datanya sekali diruang yang anda mudah lihat terutama dibahagian dapur. Pastikan anda menanamkan displin yg tinggi untuk memenuhinya memandangkan poket anda sedang nazak sekarang.

Perkara yg seterusnya adalah untuk mencari pendapatan baru untuk anda terus hidup. Perlu diingatkan yg anda memerlukan mungkin 2-3 bulan sebelum berjaya dalam temuduga pekerjaan baru anda atau dipanggil untuk mula bekerja.

Jika semunya manjadi semakin sukar untuk anda, sudah tibanya masa berhijrah.. sekiranya kerja anda sebelum ini membolehkan anda untuk menjana pendapatan tambahan dengan kerja sambilan, anda boleh melakukannya dahulu.. dan sekiranya sebaliknya, anda perlu mencari bidang baru yang lebih menjamin. Salah satu cara yg boleh anda lakukan adalah dengan perniagaan internet.

Untuk melakukan perkara yg baru selain perkara atau kerja yg biasa anda lakukan bertahun2 sebelum ini sememangnya amat sukar. Namun dgn keadaan mendesak ini, anda terpaksa melakukanya. Mungkin anda boleh melakukan perniagaan trading seperti menjadi orang tengah bagi memasarkan barangan oleh yg dikeluarkan pemilik yg kurang daya saing atau kurang berpengalaman, Sebagai contoh,

1. pembuat barangan perhiasan yang yg hanya mengharapkan pemborong atau kedai kecilnya untuk jualan-anda ambil peluang dengan meluaskan pemasaran dengan memasukkan didalm internet atau aktif mempromosi barangn tersebut.

2. pengusaha ternakan kecilan- anda menjadi orang tengah untuk mencari pelanggan

3. Pembekal barangan keperluan yang mengharapkan satu2 iklan didalam internet -anda membuat perjanjian dan menyebarkan dengan jaringan anda dipasaran.

Ataupun anda boleh membuat produk anda sendiri dengan produk makanan atau minuman dan anda pasarkan sendiri. (tapi jgn sempitkan diri dengan menjual nasi lemak berderet ditepi jalan yg sama) Atau anda boleh menggunakan kemasihan yg anda anda untuk mencari barangan yg sangat sukar didapati dipasaran dan menjualnya seperti produk halal yg dipelopori oleh bukan islam.

Semua ini memerlukan pengorbanan yang sangat tinggi dari anda. Cara terbaik adalah dengan mengelakkan anda meminjam dari dari sumbar kenalan anda dengan jumlah yang banyak untuk anda memulakan perniagaan. Ini kerana anda perlu memulakan dari mula dengan sumber yang anda ada. dari sini anda mula menjana pendapatan secara perlahan, Biarkah anda terpaksa mengikat perut kerana untuk yang sedikit. Yang penting adalah displin yang anda tanamkan. Untuk yang diperolehi digunakan untuk meningkatkan hasil jualan dan mengembangkanya dari hari kehari.

Sebagai contoh kalau anda berniaga gorang pisang ditepi jalan(contoh sahaja yek).. anda mulakan dengan menggunakan meja yg ada dalam rumah anda serta perkakasan yg sudah siap ada. Jumlah untuk modal yg diperlukan hanya membeli pisang dan tepung serta barang sampingan untuk mengoreng, kalau nasib dan cuaca baik anda boleh mendapat RM 80 kasar pada hari tersebut. kos yang terlibat mungkin dalam RM 40 sahaja. Anda simpan wang ini atau melakukan perbelanjaan hanya RM 10 sahaja. Anda teruskan perniagaan kerana ada masanya anda. Cuba untuk mengira jumlah keuntungan mengikut minggu atau yang lebih baik dalam untuk bulanan. Dari sini anda dapat melihat berapakah pendapatan bulan anda. Terukan berniaga sehingga ada mempunyai simpanan yang cukup untuk melakukan perniagan lain atau mengandakan jumlah gerai jualan anda. Satu tips yang terbaik adalah jgn terlalu kuat berbelanja wang yang anda perolehi. Yang terbaik adalah dengan berdakit secara sedikit2 dan memastikan wang cairan yang mencukupi.

sememangnya tiada siapa yang mahu berada dalam keadaan seperti ini. Namun sekiranya anda berada dalam masalah ini, anda perlu tabah demi meneruskan hidup. Tiada yang lebih baik daripada sumber pendapatan dari titip peluh anda sendiri berbanding hidup terseksa kerana mengharapkan simpati sendiri. Selagi ada kudrat dalam diri teruskan berusaha untuk manjana wang,ini kerana semua benda yang berada dalam persekitaran anda boleh manjana wang. Jgn tamak dengan skim yang manjanjikan pengganda wang atau perniagaan yang menjanjikan keuntungan besar dalam sekelip mata. Sukar untuk dipercayai yg ada benda yang halal boleh mengkayakan anda dalam sekelip mata. Jgn berhenti berdoa dan sentiasa ikhlas dalam menjalankan pernigaan anda atau pekerjaan baru anda.

jaringan penternak ayam kampung..

No comments:

Instagram