Pages

Ramai dan semakin ramai..

Salam,

Teman tumpang gembira dengan kehadiran semakin ramai peminat ayam kampung asli yang ternyata lebih lazat, berkhasiat dan kurang lemak sekarang. Kalau dulu ayam kampung ini hanya layak menduduki rumah2 kampung atau diternak bebasr dipinggir kampung dan tak mendapat perhatian langsung oleh penternak. Sekarang ayam ini menjadi buruan penternak baru atau yg dah menternak untuk menjadikan salah satu sumber pendapatan sekarang.

ayam kampung dahulunya digelar ayam kelas kedua atau ayam yang hanya dimakan oleh penduduk luar bandar yang berpendapatan rendah kerana tak mampu untuk membeli ayam daging dipasar. Ayam ini akan disembelih untuk dimakan atau hanya apabila ada perayaan dan hari besar tertentu. Dengan penjagaan yang kurang tepat dan mengamalkan konsep lepas dan ternak tanpa kos yang tinggi, ayam kampung ini kurang mempu membiak dengan baik dan menjana pendapatan kepada penternak.

Ayam hanya diberi makan lebihan sisa rumah dan sekali sekala dengan jagung atau dedak murah. Anak ayam dihasilkan dengan kaedah pengeraman tradisioanal dan hanya dijaga oelh ibunya sediri. Pada kebiasanya hanya sedikit sahaja yang berjaya membesar dengan baik dengan jagaan ibunya.

Kini dengan adanya sistem penternakan yang lebih baik disamping bantuan teknologi Incubator dan perhatian yang diberikan.. ayam kampung mula mampu dibesarkan serta dikembang biakkan. Dan dengan kesungguhan anda semua memungkin ternakan ini dimajukan, lahirlah minat dan pengetahuan baru tentang ayam kampung ini. Anda sendiri arif dengan gaya hidup ayam kampung ini yang agak sukar untuk diternak secara komersial seperti ayam daging berikutan keperluan yang tersendiri dan jumlah benih telur yang dihasilkan agak rendah. Namun kerana harga serta khasiat yang ada menyebabkan ramai penternak termasuk teman muncubanya juga.

Harapan teman nanti ayam kampung asli lebih mudah didapati dipasaran dan orang ramai mampu menikmatan kelazatanya rasanya. dan mungkin suatu hari nanti, orang kampung yang sekarang ini berpendapatan kurang dari 300 sebulan boleh menjangkau pendapatn RM 3000 dengan hanya menternak ayam kampung asli yang sangat biasa bagi mereka. Sama2 kita doakan..

jaringan penternak ayam kampung..

No comments:

Instagram