Pages

Kusangka panas hingga kepetang..

Salam,

tajuk nie tak de kene mengena dengan cerita atau kisah yang nak ditulis, bukan pasal nak bercerita pasal pengalaman sendiri atau pengalaman penternak lain. Ini menceritakan pasal cuaca sekarang yang menyenakkan perut dan hati hehehe.. Kat kawasan sepang nie teman tgk dah tak menentu cuacanya sekarang. Nak kata musim hujan waktu tengahhari panas menyinga, petang tiba2 tup2 hujan selebatnya.

Yang teman risaukan pasal ayam nie. Teman sebenarnya ada buat benda giler dalam 2-3 hari ni. Teman sebenarnya nak tahu perasaan ayam ini, macam mana dorang emngadaptasikan reban teman dengan keperluan mereka. Adakah mereka dapat menerima kepanasan atau sebaliknya. Apa yang teman buat adalah pada waktu tengah hari teman duduk dalam reban yang masih kosong. Teman duduk dalam setengah jam sambil memerhatikan keadaan ayam dalam reban lain, teman nak rase sendiri samaada sesuai atau tak. Nampaknya kepanasan dalam reban masih ditahap yang dapat diterima kerana teman sendiri merasa selesa berada dalam reban tersebut. walaupun kecik tetapi tema perhatikan yang pengudaraan yang terbuka luas dikiri kanan reban serta pemandanagn ayam lebih terang sbb dipagar dengan jaring. Kalau kita taruk plaood atau bahan tak tembus pandangan dibahagian baahnya, mungkin ayam merasa "terkurung dalam kawasan yang kecil". so bagi teman dengan keluasan 8x4 kaki cukup selesa untuk 8 ekor ayam termasuk jantannya sekali.

Jumlah ini teman dah kurangkna dari dulu sbb teman ada banyak reban tambahan yang telah siap dibina. So teman bagi sedikit kelonggaran kepada ayam teman untuk lepak dalam reban. Alhamdulilah sekarang ayam teman dah fully train sbb dah pandai bertelur dalam bekas bertelur yang ditempatkan dibahagian belakang. Bahagian ini teman ada letakkan tingkap supaya teman dapat mencapai atau mengutip telurnya dari luar tanpa perlu masuk kedalam reban, memudahkan kerja. adalah beberapa ekor ayam yang belum pandai lagi, yang belum pandai ini teman suspek adalah dari luhulur ayam kacuk kerana saiznya agak besar sekarang, mungkin ketika teman beli dulu ada sedikit pencapuran dengan kacuk hasil penternakan bebas yang dijalankan tuan punya ayam terdahulu.

Masalah petang tadi, tengah elok je teman bertukang membina reban baru serta menyiapkan prasarana(tak tahan.. guna perkataaan prasarana tu.. hehehe) reban teman, alih2 tup hujan. Lebat selebatnya. Yang teman heranya langit tak nampak gelappun sebelum itu. Dimulakan dengan hujan renyai selepas itu langit terus jadi gelap macam kicap. Angin terus bertiup sampai ada zink reban lama teman terkopak. Tapi takpelah benda kecik je tu. Apa yang teman risaukan pada masa itulah air mula memenuhi longkang dan membanjiri reban teman. Sah hujan berhenti je terus terjadi banjir kilat. Terus teman buat satu saliran baru dengan cangkul.. Namun tak berhasil pasal semua longkang dah penuh airnya, dah takde ruang untuk alihkan air hujan yang bertakung. Setakat ini Alhamdulilah air dah mula surut dan ayam tak basah lagi. Bukan apa tadi hujan turun masa belum gelap so ayam tak naik lagi keatas. bila dah gelap baru dorang naik. teman risau juga kalau ada ayam yang basah kuyup lalu deman pada esok hari.

Setakat ini teman berpuas hati dengan reban teman. bagi teman apa yang teman impikan untuk membina satu reban konsep baru yang lebih baik serta mudah diuruskan telah tercapai. Kalau mereka diluar sana lebih selesa dengan cara lama teman tak kisah sbb hak masing2. Cuma teman yakin, kita kalau nak maju kena terus ke depan. Jangan takut nak mencuba benda yang baru, dan kalau boleh benda yang baru kita jumpa jangan terlalu teruja sangat samapi terpikir nak buat duit dengannya. hehehe.. saja nasihat je nie tau bukannya nak menyindir. Sememangnya 2 tahun dahulu, teman tercari2 cara nak menternak ayam kampung ini, Kalau satu ladang terkenal dahulu pernah menternak ayam kampung asli ini sehingga 5k jumlahnya, namun masih gagal untuk menjana pendapatan, teman rase teman mahu memecahkan kebuntuan tersebut.

Mungkin tuan punya projek tersebut, membeli 5000 induk kampung asli dan membuat satu hactery sendiri untuk menghasilkan benih untuk kegunaan sendiri. Kemudian beliau menternaknya sebelum dijual dipasaran. Namun mungkin stretegi bagi tuan punya ladang kurang baik bila menjual ayam keluaran mereka dalam bentuk siap diproses. Ayam kampung asli ini seeloknnya dijual dalam keadaan hiduk bagi memudahkan pembeli membuat pilihan. Kalau kita jual dalam keadaan siap diproses dan togel, biasanya kulit pada ayam tersebut akan ada kesan lebam atau hitam akibat kesan parut atau kesan ketika ayam tersebut masih hidup. satu lagi, akan ada banyak tinggalan bulu halus pada daging tersebut berikutan ayam kampung asli ini mempunyai banyak bulu sebegini bagi membantu mereka menyesuaikan diri dengan cuaca. Untuk ayam kacuk, biasanya bulunya kasar2 dan lebih kurang dari ayam kampung asli, so lebih mudah untuk dibersihkan.

So harapan teman, mungkin suatu masa nanti, teman mampu meningkatkan lagi skill2 baru dalam penternakan supaya kita mempu memajukan ternakan ini setanding ternakan ayam kampung kacuk serta ayam pedaging. seperti yang semua orang tahu, ayam merupakan sumber protien yang paling digemari penduduk Malaysia. Walaupun negara kita dikelilingi laut dan kita mempunyai pantai yang sangat luas, tetapi ayam lebih menjadi pilihan utama berbanding ikan. So kalau ikan ada yang mahal dan ada yang murah, tak salah kalau kita adakan juga jualan ayam murah dan ayam yang mahal kan?.. itu sahaja ulasa teman bagi tajuk ini..adios..

jaringan penternak ayam kampung..

No comments:

Instagram