Pages

Amonia dari ternakan..

Salam,

kalau anda perhatikan atau terbaca dari blog teman, sebenarnya dari dulu lagi teman suka cakap yang peratusan tinggi penyakit yang menyerang reban adalah disebabkan reban yang kotor. Reban yang kotor bemaksud tidak diselengarakan dengan betul serta tidak dibersihkan selalu. Sememangnya dalam penternakkan yang melibatkan benda hidup, najis dari bahan buangan haian mengandungi amonia yang terbebas dan sangat memberhaya kepada ternakan kita. Teman sangat bersetuju dengan Mr. Wong dari DQ Farm yang menceritakan betapa memberhayanya amonia ini kepada ternakan.

Pengurusan sisi kumbahan semasa ayam berada didalam reban adala isu besar direban kita yang perlu ditangai dengan bijak. Perkara ini bukannya benda kecil sehingga kita boleh mengabaikannya. Banyak idea dan cara engurusan yang diamalkan oleh penternak seluruh dunia untuk mengatasi masalah ini. Namun kita diMalaysia terutama penternak dibaa 1k ternakan biasanya kurang arif mengenai perkara ini. Tambahan pula tiada maklumat lengkap bagaimana nak membina reban kalis amonia atau reban yang mudah untuk kita melakukannya. Bagi teman keadah dan cara pengurusan kita perlualah sesuai dengan bentuk muka bumi dan kekuatan kita menguruskannya.

Bagi penternak kecil, kita mungkin mempunyai sedikit pilihan kerana saiz penternakan yang tak seberapa. Kita boleh melakukkan sendiri kerja pembersihan atau memilih untuk menggunakan reban tingkat atas yang kalis najis. NAmun sekiranya kita mahu membuat penternakan yang berskala besar, cara baru yang lebih produktif perlu digunapakai. Seperti reban teman, menggunakan medium pasir adalah satu2 cara yang paling mudah dan praktikal untuk mengelakkan amonia terus meresap dalam tubuh ternakan. PAsir yang mempunyai daya penyerapan yang baik akan bertindak untuk menutupi amonia ini dan mengurangkan sedikit kesannya kepada ternakan. Namun terdapat beberapa syarat2 yang perlu digunakan untuk memastikan penggunaan pasir dapat menghindari gejala ini berlaku.

Di DQ Farm, cara pengurusan amonia mereka sangat berkesan dan terbaik. Dengan mengamalkan konsep "meninggalkan amonia dibelakang" ternakan mereka sentiasa dalam keadaan terbaik serta "happy" selalu. Cuma kalau kita hendak manggunakan kaedah yang sama didalam reban kita, kita memerlukan padang ragut atau kawasan kurungan reban yang luas. Ini kerana mereka menggunakan kaedah mengubah reban atau kawasan tempat tidur mereka dari masa ke semasa. Untuk ayam kampung asli, teman rase sedikit perubahan perlu dilakukan dengan membina reban yang lebig tertutup atau reban yang ada tempat bertenggek. Kita akan menghadapi kesukaran untuk mengerakkkanya sekiranya membina reban mudah alih yang terlalu berat untuk dipindahkan. So samaada menggerakkan reban anda atau anda mengerakkan "tanah" dibawah reban anda untuk menukarnya denagn yang baru. MAksud teman adalah kita menempatkan reban yang statik tetapi menukar lapik atau alas untuk najis ayam ini secara berkala.

Apa2pun itu baru sahaja cakap2 teman, kaedahnya belum dipikirkan lagi..

jaringan penternak ayam kampung..

No comments:

Instagram