Pages

"ko biar betul pull?"

salam,

Sejak post pasal reban Rm50 tu ramai betul yang call. Banyak kawan2 lama lah yang call. Bukan apa dorang nak tahu pasal reka bantuk reban tersebut. Bila teman ceritakan konsep pembinaannya ramai yang ngelang kepala, macam tak percaya. Pakai besi pull? heheh tulah yang teman reka, Ulasan spontan mereka biasanya berbunyi macam nie: "ko nie pull, ada2 je benda baru ko reka" hehe. bukan teman nak menunjuk, tetapi lebih kepada berkongsi. Teman suka memberi bimbingan supaya kita didikan fikiran kita untuk berpikir. seperti isteri teman sendiri, suka sangat untuk "merehatkan" fikiran apabila balik kerja. Katanya nak rehat setelah puas seharian dipejabat berpikir.

Bagi teman pula, penat atau tidak, kita seharusnya kena sentiasa menajamkan fikiran untuk berfikir. Berfikir dengan berangan tak sama. Berangan lebih kepada syok sendiri mengimpikan perkara yang kedang2 tak tahu bila akan menjadi kenyataan. Berfikir lebih kepada cara nak menyelesaikan masalah. Seperti isteri teman, teman selalu nasihatkan agar menggunaka fikiran terutama ketika berada dirumah. Ini kerana berpikir tak akan mengeluarkan peluh sebaliknya lebih banyak kita berpikir, lebih lebih tajam ilmu dan pemikiran kita nanti. banyak masalah mudah diselesaikan sekiranya kita suka berfikir.

Kadangkala dalam kita menternak, pemikiran yang tajam juga akan membantu kita dalam menternak. Cara membina, cara menternak serta keupayaan kita menyelesaikan masalah menjamin keuntungan yang bakal kita perolehi kelak. Satu kelemahan orang kita adalah kemalasan kita untuk berpikir, Yang paling kita senang buat adalah hasat dengki. Itu paling mudah. Kalau tgk orang itu berjaya,kita malas nak berpikir untuk menjadi seperti mereka, tetapi kita suka untuk berpikir cara nak menjatuhkannya. Itu mudah sbb lebih seronok melihat orang jatuh. itulah realiti yang perlu kita telan sekarang. Kalau betul anda ada semangat untuk maju, setiap kejayaan orang lain perlu dicemburui, cemburu dengan satu azam untuk menjadi lebih berjaya, mengalahkan dengan cara yang sihat dan sebagainya. Bukannya dengan menabur fitnah atau membuat provokasi untuk menentang orang tersebut. perkara ini sangat hebat berlaku dikalangan orang kita terutama semasa berpolitik. Sungguh teman sedih dengan perkara ini sehingga benci untuk melayari mana2 blog yang ada berunsur politik. Tak kisahlah geng mana sekalipun.

Oleh itu kalau anda hendak menternak, pastikan anda telah bersedia dari semua segi, bersedia untuk memerah fikiran serta bersedia untuk memerah keringat. pastikan anda berul bersedia untuk menghadapi semua itu, kalau anda memerah kerinat sahaja tanpa fikiran, mungkin anda akan berjalan tanpa mata. itulah realitinya. dalam penternakan, kalau anda perhatikan, teman tak pernah jemu mentelaah serta berfikir cara terbaik untuk menternak. Kalau reban dah siappun, teman masih berfikir cara nak membuat reban baru yang lebih baik. Tak pun teman fikirkan cara nak menjaga kebersihan reban serta menghindari penyakit. Perlu diingatkan, segala masalah seperti panyakit dan kematian dan sebagainya perlu dianggap satu cabaran masalah yang perlu pemikiran untuk diselesaikan. Kalau anda hanya memikirkan nasib, teman yakin masalah yang sama akan berulang. oleh itu anda akan kurang kekuatan diri untuk meneruskan penternakan.

Itulah kot teman nak menulis, rasenya takde buah fikiran yang nak disampaikan. Nanti teman nak tulis beberapa tajuk seperti tabiat orang kita yang suka mengkacukkan sesuka hati, orang kita jaguh bersembang, dan beberapa tajuk lagi yang mungkin menarik perhatian anda. Tarikh kelas pun dah semakin hampir, dan yang paling menarik bulan akan datang adalah peristia teman menjadi sukarelawan sebagai pembanci untuk banci negara 2010 kelak. hehehe mesti ada banyak pengalaman menarik untuk dikongsikan.

jaringan penternak ayam kampung..

No comments:

Instagram