Pages

Ciri anak ayam yang bagus,

Salam,

Kali ini teman bukannya nak menulis cara nak melihat ciri2 anak ayam yang bagus, teman rase post teman sebelum ini banyak dah mengatakan tetang cara nak memilih anak ayam yang bagus untuk diternak. Antaranya dengan melihat kepada dubur anak ayam, keadaan mata, hidung dan mulut serta melihat kecergasan aanak ayan tersebut. kemudian kita juga perlu melihat perut anak ayam sehingga ke tali pusat untuk mengenalpasti sekiranya ada tanda terkena yellow egg sindrom dimana anak ayam tersebut boleh mati selepas seminggu kita membelinya.

Yang teman nak cerita ini adalah perkara yang biasanya teman buat sebelum ini ketika mula2 menternak dahulu. Untuk pengetahuan tuan semua, setahun dahulu teman membeli lebih kurang 50 ekor induk ayam serta hampir seratus anak ayam yang berusia lebih dari 2 bulan untuk diternak. Dan kemudian teman ada juga membeli anak ayam yang baru habis pantang untuk temna bela dan mendapat pengalaman. Alhamdulilah pengalaman telah teman dapat walaupun ketika itu banyak halangan menimpa seperti banjir, serangan anjing liar, serangan biawak dan sebagainya. Namun bagi ayam yang telah berjaya teman biakkan masih lagi hidup sampai sekarang dan kebanyakkanya dah jadi otai di reban citypullagro.

Selalunya teman membeli anak ayam ini dari ladang terus kerana nak melihat baka yang ada. Kalau anda yang pernah kereban teman, anda paham bahawa ayam direban teman adalah dari baka merah dan putih seperti ayam biasa kita lihat di kawasan rumah kampung. Ini kerana teman betul2 teliti dalam memilih baka kerana ingin memastikan keturunan ayam ini terpelihara tanpa baka ayam lain. Anda akan perasan yang ayam teman tidak ada ciri seperti ayam laga yang tinggi lampai serta berbalong batu. Muka ayam teman pun tak segarang ayam laga atau sabung. Ini kerana persepsi teman bagi ayam kampung asli yang menjadi kegilaan pengguna sekarang adalah ayam balung sikat dan berbadan mendatar ketika berjalan dan bukannya menegak seperti sabung.

Selalu juga orang bertanya tentang ayam sabung ini, adakah ayam sabung atau keturunannya (kacuk ayam kampung dengan sabung bagi mendapat ayam yang lebih berat) boleh digelar ayam kampung? Dan setiap kali juga jawapan teman adalah sama. Iaitu, ayam kampung ini definasinya adalah ayam yang diternak secara kampung dahulu yang dan yang sering menjadi pilihan adalah ayam merah yang sering kita lihat di kampung. Kalau anda mengkacukkan ayam ini dengan ayam sabung, bukankah akhirnya orang akan kata ayam ini ayam kacukan sabung? So macam mana kita nak gelarnya dengan ayam kampung padahal yang mengkacukkanya juga paham yang beliau mengkacuk dengan sabung?

Buka ketika menternak yang menjadi isu, cuma ketika anda nak menjual nanti. Kalau anda berhajat nak menjualnya dipasar sebagai daging atau untuk menjualnya sebagai ayam kampung, adakah anda tahu yang ayam yang terpilih adalah ayam yang keaslian kampungnya sahaja. Jika berat dah mencapai 2 kg dan berbadan tegak serta berbalung sabung, adakah akan terjual ayam anda nanti? Cuba fikirkan? Tak kisahlah sejauh mana anda memekik mengatakan ayam anda ayam asli, tetapi pilihan adalah ditangan pembelikan? pembeli yang akan membuat keputusan yang mana asli dan yang mana bukan.

Jangan terkejut nanti apabila ayam anda yang anda ternak dengan serius tersebut tak dapat dujual kerana orang takut dengan harga seekor yang mencecah 30 ringgit kerana berat terlampaunya. Dan jangan terkejut sekiranya ayam anda nanti langsung tak mendapat perhatian pemborong kerana ada sedikit ciri sabung pada ayam. Bukan apa ayam sabung ini orang tak minat nak makan sebab dagingnya yang sangat pejal dan liat sbb ototnya yang padu kerana kuat bersukan dan bersabung.

DI siam, ayam sabung yang telah dihibridkan banyak diternak dikawasan kampung dan mula tersebar dinegara kita. Dengan tindakan penduduk kita yang membawa masuk banyak baka jenis ini untuk diternak, maka ayamjenis ini banyak sekali kita jumpa sekarang. Tetapi kalau dijual dikalangan pengguna melayu, mungkin anda akan dapati ianya masih masih boleh dijual. Namun harganya sahaja mungkin tak sama dengan ayam kampung ori sekiranya dijual sebagai daging. So berhati sekiranya anda ingin membeli ayam ini kernaa takut nanti satu bacth ayam anda nanti semuanya baka sabung kacuk.

Cara terbaik untuk membeli anak ayam adalah membelinya terus dari ladang yang melakukan proses pembenihan anak ayam. Anda akan dapat melihat sendiri baka yang digunakan serta berharap nanti ayam yang anda keluarkan adalah dari rupa yang sama. Dengan ini kelansungan keaslian ternakan anda akan dapat diteruskan. Anda juga boleh memilih baka yang baik dari ternakan anda sendiri untuk anda jadikan induk direban anda nanti. Cuba elakkan membeli anak ayam yang dibawa dengan kotak kerana dari pandangan mata kasar agak sukar anda nak memastikan baka yang dibawanya. Ini kerana pada 2 minggu pertama, anak ayam akan kelihatan hampir sama dan kalau tertipu dengan usianya, mungkin anda tak dapat lansung nak mengagak asal usulnya. Dan banyak kali teman diadukan dengan masalah ini dan ada juga yg lebih suka melepaskan kepada teman seperti teman yang bersalah dalam hal ini hehehe..

Apa2pun teman berbesar hati melihat penternakan ayam asli ini kian berkembang dan mendapat perhatian. Cuma teman menunggu lagi sehingga penternakan ini mendapat liputan di media perdana tanah air kita. Insyallah..

jaringan penternak ayam kampung..

No comments:

Instagram