Pages

Cara penulisan teman,

Salam,

Sebenarnya teman tak berapa pandai menulis sebelum ini. Ketika mula2 nak berblogerni, teman tercari2 cara sesuai untuk menyampaikan ilmu atau berkongsi cerita agar tidak bosan orang membaca. Teman takut nanti digelar buka skema kalau penulisan terlalu berat atau terlalu menggunakan ayat buku, teman juga takut kalau orang gelar sebagai kuat merapu kalau menceritakan banyak sangat pasal orang atau kuat mengata. Banyak perkara yang perlu dipikirkan.

Namun sejak dari bangku sekoralh lagi, ada 2 jenis majalah yang tak pernah teman terlepas nak mambaca. Kalau masa tu semua rakan sebaya sibuk dengan majalah komik berbentuk kartun, teman lebih suka membaca majalah RODA-RODA atau majalan pancing. Kalau kita perhatikan, semua artikal didalamnya adalah berbantuk pengalaman, konvoy, trip memancing serta tips2 berguna untuk kita praktikan. Apa yang teman perhatikan, teamn sangat suka kalau ada tulisan yang mengajar kita dalam sesuatu perkara atau cara nak melakukan sesuatu yang kita tak tau sebelum ini. Dari sini teman rase mempengaruhi penulisan teman selama teman berblog.

Apa yang penting, tulisan dalam majalah2 tersebut tidak meleret2 seperti yang teman pernah baca dalam tulisan majalah lain. Kalau mereka bercerita biasanya menceritakan dengan gaya bahasa yang membenarkan kita sendiri berimiginasi dengan pengalaman mereka. Biasanya setelah habis membaca sesuatu cerita tentang trip, hati kita melonjak2 untuk berkunjung ke tempat yang sama. Itulah cara bercerita atau cara menulis yang teman tiru bagi memuaskan hati teman ini, Cuma kelemahan teman menaip sahaja yang menjadi penghalang. Kalau guru bahasa teman baca blog teman, mungkin dah lama kena contong dah kertas teman ni dengan tulisan merah membetulkan ejaan serta prosa kata. Hehehe.. benda ini yang lama betul teman nak updatekan.

Cara tulisan yang tak berapa teman gemar adalah cara tulisan seperti cara ber sms sekarang yang serba ringkas. kebanyakkan masa kita terbuang atau terganggu untuk mengenalpasti maksud atau singkatan yang digunakan. Kadang kala dek kerana singkatan yang digunakan, akhirnya teman tak dapat intipati sebenarnya apa yang ingin disampaikan oleh penulis. Satu lagi yang teman paling sakit hati adalah cara menulis golongan muda mudi seperti adik teman yang bongsu. Huh.. dah lah disingkatkan perkataan tersebut, pastu ditukar pula ejaan supaya nampak lebih staylo atau lebih "gempak" . Sebagai contoh: lepaklah : "pak la" ,apa cerita? "pe ce?" , awak sihat? :"wk c'at".. dan banyak lagi.. huhu kalau nak baca sms yang dia bagi mesti terkial2.. tetapi adakah ini bermaksud teman dah ketinggalan atau zaman dah berubah?

Teman harap pengunjung semua tak jemu dengan gaya bahasa yang teman gunakan. dan teman sangat terharu bila dah ramai yang menyatakan tulisan teman selama ini berjaya meningkatkan semangat serta daya usaha setelah menjadi pengunjung tetap. tak kurang juga yang bersungguh menyalin dan menyediakan satu buku khas untuk menjadikannya nota. Satu usaha yang murni bagi mereka yang sangat mendahagakan limu, Teman rase sangat bersemangat bila melihat buku yang dibawa bersama semasa datang melawat atau semasa datang kekelas yang mengandungi post terpilih milik teman yang dijadikan panduan. Cuma teamn harap, jgn terlalu bergantung kepada panduan dalam blog ini kerana tidak semuanya berseuaian dengan cara penternakan anda. ada kemungkinan yang anda perlu mencari ilmu ditempat lain sebelum anda meneruskan menternak.

Akhir sekali, teman ingin memohon maaf sekiranya ada cara teamn sebelum ini yang membuatkan anda berasa hati seperti lambat menghantar incubator, kurang melayan anda atau bersifat kurang ajar kepada anda. Teman akan buat sebaik mungkin walaupun bukan mudah nak memuaskan hati semua orang. Kalau anda berada ditempat teman sekarang, anda akan paham juga dengan beberapa tekanan serta masalah yang dihadapi termasuk asam garam menjadi peniaga bumiputra. sekian..

jaringan penternak ayam kampung..

No comments:

Instagram