Pages

Kaum hawa pun hebat menternak.

Salam,

Sebenarnya teman teringatkan nenek teman yang dahulu suka membela ayam dikampung. Reban seluas 8x8 dengan kaasan berbumbung dekat 20x20 ketika itu, nenek teman menternak pelbagai jenis ayam ketika itu. Ketika itu jugalah teman kali pertama melihat ayam gajah atau sebenarnya ayam saso atau ayam pure rhode Island. Ketika itu ayam ini menjadi perhatian kerana saiznya yang besar serta gemuk.

Ketika nenek teman menternak, teman sempat melihat ayam botak, ayam katik, itik dan sebagainya. Ayam dibiarkan bebas dalam tanah 1/2 ekar memanjang kebelakang rumah yang dipenuhi pokok durian, ciku, limau-limauan dan sebagainya. Dan ayam ini bebas merayap sampai kesempadan tanah untuk mencari makan. Kalau diingatkan kembali ayat yang selalu teman dengar bila nenek ini keluar dari kampung lebih dari sehari adalah kerisauan mereka terhadap ternakan ayam. Risau ayam mereka tidak terjaga sepanjang ketiadaan dirumah.

Dan teman masih ingat keenakkan telur masin yang dibuat sendiri dengan merendam telur tersebut dalam balang Holic yang besar tu dengan air garam selama sebulan. Bila raya sahaja banyak balang ni kat dalam almari gerobok yang orang dulu2 buat tempat simpan makanan yg siap dimasak. Telur diperolehi dari itik yang diternak tak sampai 10 ekor ketika itu. kekadang terlihat siitik menyudu air limbah atau longkang tanah yang mengalirkan air dari singki. yelah rumah kampung, mana ada sistem peparitan yang baik.

Sebenarnya, kalau tak silap teman, banyak ayam yang teman beli pada awalnya diternak oleh golongan hawa. bagi penduduk setempat, kaum isteri yang tidak bekerja, menternak sikit2 sebegini sangat menghiburkan dan boleh mendapatkan hasil kepada keluarga. Biasanya tanggungjawab untuk menyelenggara ternakan ini dipikul oleh kaum hawa. Apa yang teman perhatikan, mereka menternak dengan sepenuh hati dan selalu menganggap ternakan tersebut sebagai haiwan peliharaan. Kekadang ada yang diberinama dan ada yang disuka(sbb manja) dan ada yang paling selalu dimarah atau dihambat.

Oleh itu, teman rasa kaum hawa tiada masalah untuk menagani kerenah ternakan ini dek kerana sikap dan sifat mereka yang penyayang. Sebab itulah kalau kita lihat kaum2 ibu dikampung sangat menyayangi ternakan mereka. Sebenarnya dah banyak kali teman bertanyakan mengenai potensi ternakan ayam kampung nie. Ramai yang mengatakan yang ianya membaa pulangan yg tinggi sbb harga dan permintaan. Bila ditanya kenapa tak bela lebih banyak, seringkali jawapannya adalah masalah penternakan seperti maslah penyakit, masalah anak ayam mati dibaah jagaan ibu dan yang paling banyak adalah masalah pemangsa yang membunuh ternakan mereka.

Kalaulah kaum2 ibu dirumah ini memepunyai sedikit ilmu tetang penjagaan ayam ini seperti penggunaan incubator, penjagaan angkat anak ayam sejak anak ayam baru menetas, tahu sedikit pasal penyakit serta ada sedikit bantuan kewangan untuk membina sedikit infrastuktur @ banih, Teman rase hasil yang dijana oleh kaum ibu ini akan habat2 belaka. Sekarangpun jangan terkejut sekiranya teman bagitau yang kaum hawa juga ramai yang menghubungi teman untuk melawat reban atau menayakan sedikit pasal ternakan. Sunggug tak teman sangka kaum haa yang masih muda belia sanggup bergelumbangan denagn tahi ayam untuk menternak.

Bukan apa, orang rumah teman memang teman tak galakkan berada dalam reban sbb bagi teman reban teman adalah opis teman. hehehe tak best lah kalau ornag rumah juga terpaksa bekerja direban teman padahal dia ada kerja dia sendiri dipejabat dan rumah. Kalau boleh biarlah segalanya diuruskan oleh teman sendiri termasuklah menjaga makan minum ternakan. Tetapi oleh kerana minat orang rumah teman juga timbul bila melihat kecomelan anak ayam yang keluar dari incubator, temanpun belilah 15 ekor ayam silky untuk beliau bermain. Oleh itu bolehlah beliau membelai ayam ini yang sememangnya level ayam hiasan.

Oleh itu, jangan terkejut nanti ada farm yang mega yang diuruskan oleh kaum hawa ini. Insyallah semua ini akan berlaku. Teman rase pun sekarang ni ada farm skala sederhana yang dah diuruskan suami isteri dimana kerja diladang dilakukan oleh kaum adam dan pengurusna seperti urusan perniagaan dilakukan oleh isteri. teamn harap, denagn adanya sistem yang lebih baik nanti, kaum ibu dikampung dapat menjana pendapatan dengan menternak ayam kampung yang dah menjadi kebiasaan mereka sebelum ini. Adios..

jaringan penternak ayam kampung..

No comments:

Instagram