Pages

Pemilihan ayam untuk pembakaan..

Salam,

Teman nak ulang balik sedikit tips untuk kita membeli induk ayam untuk dijadikan baka direban anda. Baka yang dimaksudkan adalah ayam kampung asli yang hendak anda ternak selama 2 tahun sebelum anda perlu dicard sebelum anda mengantikan dengan induk yang baru. kalau anda tiada ilmu untuk memilih atau memebli mungkin anda akan menyesal pada kemudian hari denagn nilai kewangan yang anda telah keluarkan. Berikutan adalah panduan yang boleh anda gunakan.

Untuk induk betina:

1. Usia antara 5 bulan sehingga dibawah setahun. Walaupun kalau anda beli pada usia 5 bulan, anda tidak rugi sebenarnya walaupun terpaksa menunggu selama sebulan lagi sebelum ayam ini bertelur. Ini kerana ayam pada usia 5 bulan lebih ringan dan meningkatkan daya beli anda. Namun kalau anda membeli ayam yeng sudah bertelur, pastikan yang ayam anda beli dibawah usia setahun atau yang paling cantik adalah pada usia 7-8 bulan sahaja. Resionalnya, anda akan menggunakan ayam ini selama 2 tahun dan kalau sahaja iaiatu pada tempoh paling banyak pengeluaran telurnya. Perlu diingatkan bahawa ayam yang anda beli ini akan diternak secara insentif dan max kap. dimana anda merampas telur untuk dieramkan. Produksi telur seharusnya diantara 140-160 biji setahun. Secara tradisioanalnya ayam ini hanya bertelur sebanyak 6 biji sahaja setahun. Cara nak dapatkan telur sebanyak itu anda kena datang ke kelas teman.

2. Berat ayam yang dibeli mesti mengikut berat standart untuk ayam kampung asli.Jika anda terserempak dengan ayam yang serupa atau saling tak tumpah dengan ayam kampung asli tetapi bila ditimbang, anda dapati derat melebihi 2 kilo, anda perlu tolak kerana iaiya adalah baka hibrid ayam kacuk yang diperingkat F3 iaitu pada peratusan 25% menghempiri ori. Kalau nak tau juga apa maksudnya 25% penghampiran kacukan ori anda juga kena kekelas teman hehehe..

3. elakkan membeli dengan jualan timbangan seperti membeli dengan berat gunaan kilo. adalah terbaik untuk fasa pemilihan anda menimbang seekor demi seekor untuk mendapat jumlah berat individu. Dari jumlah ekor ini akan kita menjumlahkan semua beratnya dan mendapt purata berat bagi seekor ayam. Kalau pembelian ayam induk, kita perlu ambil target jumlah ekor bukannya jumlah berat. Perlu diingatkan yang kita membeli ayam untuk dijadikan induk bukannya untuk jualan daging. Oleh itu kuantiti ayam yang perlu dititik beratkan untuk mendapat jumlah telur yang lebih banyak. Ayam yang berat tak semestinya ayam yang sihat dan akan mengeluarkan telur yang lebih banyak.

Sebagai contoh kalau anda budget untuk membeli ayam dalam jumlah RM1000, purata ayam yang anda beli adalah dalam lingkungan 1.3 kilo sahaja. Oleh itu anda berkemungkinan akan menerima sekitar 60-66 ekor ayam. Kalau selepas mengira jumlah ayam dan anda dapati ayam yang anda beli hanya berjumlah 40++ ekor ini bermakna ayam yang anda beli adalah kacuk. Itu trick yang anda kena paham.

4.Pemilihan baka: kalau boleh anda beli ayam yang menerupai ciri2 ayam hutan dimana kakinya kecik, beratnya tak seberapa, boleh trbang, ada bulu sekunder, balung dan yang bawah dagu tu dah sempurna terbentuk, bulu terbang ayam (bulu yang panjang sikit pada kepak dan ekor%dan biasanya ada3-5 helai sebelah) dan tumbuh sepenuhnya. Elakkan membeli ayam satu warna atau warna tunggal kerana teman kuatir asal usulnya adalah dari ayam kacukkan yang telah dikampungkan. Warna kecoklatan dan bercampur jalur hitam menjadi pilihan terbaik kerana iainya warna standard bagi ayam kampung betina dinegara kita.

Jangan kuatir jika anda tak dapat membeli ayam yg dikehendaki, ini lebih baik dari membeli baka kurang elok yang akan merugikan kita dimasa hadapan kelak. Bukannya nak menjadi cerewet tetapi lebih kepada menjaga talian darah baka kita nanti. Jika terjumpa baka yang sesuai anda bolehlah mengeluarkan duit untuk membelinya. Sekarang terdapat banyak baka hibrid kacukan yang segaja dikacukkan semua serupa dengan ayam kampung asli. Kalau anda tidak biasa, mungkin anda akan terpedaya. Seakan ayam kampung asli tetapi berat dan mencapai 1.5 kilo pada usia 4-5 bulan.. Ayam ini akan mencapai berat antara 2-2.3 kilo apabila matang kelak. Ayam kampung asli yang tealh dikacukkan ini biasanya kurang pandai untuk naik ke bekas telur dan mengeram. Ciri2 ini perlu untuk seekor ayam kampung asli.

Jika anda terserempak dengan ayam ynag berbalung batu(balung yang kecil sahaja seperti satu calitan pada kepala ayam)ada kemungkinan besar ayam tersebut adalah kacukkan ayam dengan ayam sabung. Ciri anak yang akan anda dapat nanti adalah berkaki tinggi, berbadan tegak dan kuat bersabung. Kelemahan nanti adalah semasa anda ingin menjual, anda inginkan harga ori yang sememangny aberbaloi untuk dijual, tetapi kalau ayam anda direject nanti mesti anda akan marah bukan? lagi pun ayam ini terlalu berat semasa dijual, ada kemungkinan mencecah 2 kilo semasa umur matang. kalau harga seekor RM15, seekor akan jatuh kepada RM30. Boleh bagitau sapa yang sanggup bayar wang sebanyak itu untuk seekor ayam? ingat ayam yg dijual kerana kesedapan dan keoriannya, bukannya kepada beratnya. Tak kisahlah kalau ayam yg anda jual tu hanya sebert 1.3 kilo sahaja.. ianya berbaloi..

5. Keadaan ayam tersebut
Pastikan ayam tersebut bebas penyakit, maksudnya ayam tersebut berada dalam keadaan baik tanpa sebarang tanda sesema atau penyakit lain yang jelas tandanya. Seterusnya anda perlu kurung berasingan ayam tersebut sebelum dicampurkan dengan ayam lain bagi mengelakkan penyakit berjangkit. Jangan teragak untuk menolak ayam tersebut kalau ada tanda penyakit, kalau tak betul caranya nanti, jgn menyesal satu reban anda mati kerana seekor ayam yang diterima. Menternak ayam ini tinggi risikonya kerana melibatkan benda hidup yang senang diserang penyakit.

Ada beberapa lagi petuan dan panduan yang teman dah tak larat nak menulis dan mencerikannya. Kalau nak lmaklumat lanjut, sila haridi kelas teman yang tak seberapa harga yurannya(cukuplah untuk teman beli dedak). Panduan ini juga perlu digunakan oleh mereka yang membuat trading atau bercita2 untuk menjadinya kerana anda sebago orang tengah perlu jujur dalam perniagaan. Kalau ada yg mintak nak beli kacuk, anda jual kacuk, kalau dimintanya ori, anda jual ori, kalau tak dapat memenuhinya, anda tolak dengan baik.. Penjualan berdasarkan pengalaman serta kejujuran biasanya akan mendapat balasan kepercayaan dari pelanggan anda. Secara tidak langsung nanti, pelanggan anda yang eprtama nanti akan membatu anda dalam menjalankan promosi kepada anda melalui suggestion dan ajakan kepada rakannya. Itulah caranya kita nak mengembangkan perniagaa.

teman harap post kali ini akan membantu anda memilih baka kelak.. adios..

jaringan penternak ayam kampung..

No comments:

Instagram