Pages

Reban RM 50 !!!

Salam,

hehehe macam gempak sahaja tajuk teman ni, bukan apa teman sebenarnya telah mereka satu reban untuk menempatkan 10 ekor betina dengan 1 ekor jantan dengan harga RM 50 sahaja. Reban terbaru yang teman reka ini adalah hasil pemerhatian teman selama ini untuk mencari bahan meterial yang paling murah untuk membina reban. Seperti yang tuan2 semua dah sedia maklum, untuk menternak baka untuk penghasilan benih, anda perlu membina reban berasingan untuk mengelakkan masalah perebutan serta kekecohan didalam reabn. Ini jug aboleh mengelakkan peratusan telur berbenih dalam kutipan telur seharian menurun. Cara ini sangat baik bagi mengelakkan telur anda pecah dek kerana perebutan serta dalm proses merebut keotaian bagi sesekumpumpualn ayam.

Kalau kita hendak menternak ayam dari kecil, terdapat cara lain yang perlu dilakukan. Sesungguhnya kita tak boleh menggunakan konsep bangsal besar yang menempatkan terus ratusan atau ribuan ayam dalam satu2 masa. Ianya sangat2 tak sesua bagi ayam kampung asli yang sangat kuat sifat kepuakkannya. Namun untuk menternak induk untuk pengeluaran telur, cara terbaik adalah dengan mengasingkan mengikut "flock" ayam dengan jumlah yang ditetapkan. Kos untuk membina reban yang banyak untuk flock tersendiri agak tinggi. Kalua dulu satu reban teman menelan belanja dalam RM200 sebuah, kini teman dah mereka satu reban yang sangat rendah kosya.

Kalau anda pikirkan teman menggunkan bahan semula jadi seperti kayu Bakau, buluh atau kayu hutan anda silap. Teman ada menggunakan satu bahan yang teman sendiri tak percaya pada mulannya. Alhamdulilah setelah beberapa kali mencuba akhirnya dapat juga teman kurangkan kos kepada jumlah yang tertera. Bentuknya serupa dengan reban A teman cuma bahannya sahaja yang berbaza. Kalau anda mahu tahu caranya anda perlu hadir kekelas teman. Biasanlah kalau benda baru yang datangnya dari buah fikiran dan idea teman sendiri perlu teman kaji dan melihat kesesuaian dahulu. Teman tak terus bertempik meriakan diri untuk menunjuk kepada semua orang terutama di blog, Namun kalau anda berminat anda boleh melihatnya dahulu dalam kelas teman, Cara dan settupnya jug akan teman tunjjukan. Kalau terus je teman ajar kat sini, orang kita nie biasanya tak suka menghargai. Yelah benda percuma kan boleh pakai buang sahaja. kalau kena kos sikit atau sedikit kesusahan barulah mereka menghargainya. Oleh itu teman dahulukan kepada mereka yang sanggup datang dari jauh dan meluangkan masa untuk belajar.

Untuk anda semua, jgn risau sbb teman akan menunjukkannya juga pada masa akan datang. Cuma kesabaran yang perlu anda "bayar" untuk mendapatkannya. Teman tak mahu menjadi macam kes produk teman sebelum ini yg langsung tak dihargai, hehehe.. Dengan cara baru ini teman yakin, jumlah ternakan serta kos keseluruan untuk anda menjalankan projek anda pada masa hadapan akan menjadi lebih rendah.

Makluman kelas akan datang:

Kelas terbaru akan diadakan pada 30/5 iaitu hari Ahad minggu terakhir bulan ini. Untuk makluman teman tidak akan mengadakan kelas lagi pada bulan 6(Jun) kerana kengkangan masa dan komitment. Mungkin sekiranya anda berminat, anda hanya boleh mengikutinya pada bulan 7 nanti. Alhamduliah, teman yakin, setakat ini mereka yang pernah datang kekelas teman telah mempunyai cukup bekalan ilmu untuk menterak ayam. Cuma bahagian yang menjadi perhatian mereka sahaj mungkin berbeza, ada yang mengfokus kepada rekaan reban, ada yang mengfokuskan kepada pembuatan dedak sendiri, ada yang mengfokuskan kepada masalah penyakit ayam dan ada yang mengfokuskan kepada tradding seperti jualan anak ayam dan induk.

Jika berminat, masih ada beberapa kekosongan yang boleh anda isi. Kelas diadakan dirumah teman iaitu lokasi reban teman ditempatkan. Anda kan belajar terus direban dan bukaknnya dihotel seperti khurus keli yang ada. Hehehe.. teman pernah terkena dulu.. pi khursus keli buat kat hotel tapi hanya 2 ekor ikan sahaja yang dibawanya.

Salam hormat kepada pengunjung blog teman semua,, terima kasih kerana menghidupkan ternakan ayam kampung asli ini dengan menunjukkan minat anda. Harapan teamn agar ternakan ayam kampung asli ini terus berkembang dan generasi kita akan datang berpeluang untuk menengenai ayam kampung yang diternak di zaman tuk nenek kita. Selamat hari ibu kalau ada ibu2 yang mengunjung dan selamat Hari guru kepada ajin(reban opah) dan peja (ayam serama) dan guru lain yang mengunjungi blog teman..
Adios..

jaringan penternak ayam kampung..

No comments:

Instagram