Pages

Target untuk dicapai sebelum 2011

Salam,

Teman nak berkongsi matlamat atau target kami di citypullagro sekarang dalam masa setahun setengah lagi, Perkongsian ini bukannya untuk menunjuk2 tetapi hanya untuk membakar semangat kami sendiri di citypull. Kalau sekarang dah hampir setahun setengah kami bergelar penternak secara rasmi atau secara serius, kini ada lagi setahun setengah bagi kami mencapai target kami sebelum ini.

Target kami adalah untuk mengeluarkan sekurang2nya 5000 ekor anak ayam bagi sebulan sepanjang tahun. dengan ini bekalan anak ayam akan berterusan dapat diperolehi oleh penternak yang ingin menternak ayam kampung asli. Dengan itu satu usaha perlu dilakukan untuk mengkaji untuk menyelesaikan semua masalah yang dialami oleh sesebuah pusat pengeluaran anak ayam. Seperti yang anda semua tahu, citypull telah mengalih perniagaan kami atau kajian kami dari pengeluaran daging kepada pengeluaran anak ayam. Sebab utama kenapa kami menukarnya adalah kerana sepanjang setahun setengah kami fokus kepada pembesaran anak ayam kami dapati:

1. kami dah menjumpai cara dan kaeadah betul membesarkan anak ayam mengikut peringkat. Sebelum ini banyak masalah yang disokong oleh penternak lain mengatakan masalah dalam membesarkan anak ayam ini berikitan masa yang panjang dan kaedah yang salah seterusnya menyebabkan peratusan pembesaran semakin menyusut.

2. Kami dah mengkaji aspek pemakanan dan keperluan nutrisi bagi setiap peringkat anak ayam tersebut. Kami juga berjaya mencipta atau memasak makanan sendiri yang terbukti lebih murah dan mudah untuk disediakan. Makanan tambahan yang sesuai juga telah berjaya kami temui untuk diberi kepada ayam tersebut.

3. masalah reban yang tidak sesuai juga telah kami atasi dengan membina beberapa siri reban mengikut keperluan ayam ini. kalau dahulu perkara ini lengsung tak pernah terlintas difikiran penternak seperti teman, namun kini ianya nampak lebih mudah dan berpotensi.

4. Masalah penyakit dan cara nak mengatasinya. Semuanya telah teman lalui dengan bebrapa percubaan serta setting yang sesuai

5. Kami juga berjaya mengeluarkan ayam untuk jualan daging sebanyak 700 ekor sebelum ini dalam satu2 masa. Cara penternakan kami ketika itu adalah menggunakan anak ayam keluaran ladang sendiri untuk dibesarkan. dari sini kami perhatikan untuk emmbesarkan anak ayam dengan benih sendiri bukannya masalah lagi.

6. kami juga telah menyelesaikan masalah untuk menjual ternakan atau lebih gemar digelari ornag kita sebagai marjket ayam ini. Sesungguhnya semuanya nampak mudah dengan adanya jaring serta penggunaan blog untuk merketing. Kami juga berjaya membantu mereka yang memerlukan sedikit bantuan untuk menjual ternakan mereka.

7. Kami berjaya menternak ayam ini dalam skala kecil(kecil kalau nak diikutkan standard penternak malaysia) merasakan ianya sangat seronok dan menjanjikan keuntungan yang baik.

Oleh itu kami mula melangkah kepada setu banda yang baru iaitu bagaimana nak setup satu perusahan untuk mengeluarkan anak ayam untuk jualan. Oleh itu, kami telah menjual semua anak ayam kami yang dikeluarkan direban kami dan memulakan fokus yang baru. Perkara yang perlu kami fokuskan ketika ini adalah seperti berikut:

1. Cara nak membina reban supaya kami mampu untuk menempatkan sejumlah ibu ayam untuk diternak sehingga 2 tahun.

2. kami perlu memikirkan aspek pemakanan yang lebih murah atau lebih efisien kerana ternakan kami akan diternak sehingga 2 tahun lamanya dan dalam tempoh itu pendapatan hanya berkisar terhadap pengeluaran anak serta telur sahaja.

3. mengkaji cara pengeraman dengan incubator yang lebih baik supaya peratusan telur menetas dapat ditingkatkan.

4. memastikan jumlah peratusan telur berbenih melebihi 80% untuk pengeluaran telur direban kami.

5. Memastikan penyakit berjangkin serta penyakit akibat setting kita tidak menjadi masalah besar.

6. Untuk mengira keuntungan serta kerugian dalam penternakan jenis ini.

7. Menilai permintaan pasaran setakat untuk untuk jumlah anak ayam yang diperlukan.

8. memastikan jumlah yang betul atau keadah yang betul untuk menternak induk secara efisian dan mengurangkan kerja.

semua ini adalah cabaran untuk kami dalam masa 1 1/2 tahun akan datang. Buat masa sekarang setelah hampir 3 bulan menukar corak penternakan kami, ayam mula menunjukkan penerima serta mul abertelur kembali. ayam yang mati pun berkurangan serta masalah benih serta makanan dapat diatasi. Harapan kami agar kejayaan berada dipihak kami dengan izin tuhan serta bantuan dan dorongan pembaca atau kawan blog teman. Insyallah.. Amin..

jaringan penternak ayam kampung..

No comments:

Instagram