Pages

Cara mudah mengurus ternakan..

Salam,

Entah mengapa mengikut perkiraan teman, bulan 4 orang kurang berbelanja atau mengurangkan aktiviti. Ini kerana mengikut pelawat serta pelanggan teman yg ada, bulan 4 menunjukkan penurunan yang ketara. Semacam takde sapa ynag minat dengan ternakan. Teman ingat teman sorang je yg jadi macam nie, rupanya rata2 peniga barang lain termasuk pasar malam pun merasai benda yang sama. Agaknya semua orang beriat pada bulan 4.

Dan bulan ini lain pula yang berlaku. Makin ramai pelawat yang datang. Kadang2 pada hujung minggu sampai 5-6 pengunjung sekali, semua bersambung2. Orang kata kalau orang datang umah rezeki akan bertambah baik, Insyallah teman selalu berdoa untuk perkara tersebut. Kadang2 segaja teman susankan kedatangan pelawat agak tidak bertindan, ini kerana teman tak mahu ada yang terasa bila kita tak dapat melayan dengan sepenuhnya apabila melawat. Rambut sama hitam,hati kita tak tau, nanti tak pasal2 teman kena "tembak" lagi.

Seperti tajuk teman diatas, ramai yang bertanyakan aktiviti seharian teman direban, Adakah teman melakukannya sepenuh hari atau sebaliknya. Jawapan teman tetap sama iaitu, pengurusan reban adalah terletak kepada kecekapan kita mengsetkan sistem agar ianya lebib baik. Kalau dulu memang selalunya teman menghabiskan masa direban, mengkaji dan memikirkan cara membina reban yang terbaik, kini fasa pembinaan dah semakin berkurang bila teman dah jumpa reban yang sesuai untuk dibina. Seharian sebenarnya teman hanya menggunakan masa yang sangat minima, berikut adalah jadual dalam hisup ternakan teman,

6.30 pagi: melakukan tugasan biasa waktu pagi dan menghantar orang umah pi kerja.
7.30 pagi: dah berada direban, tambah bekalan air dalam reban dan memberi makan ringan kepada ayam. selepas itu mengutip telur dan memasukkan kedalam incubator.
8.30 pagi dah siap semua kerja dan sapu sampai direban dan memebersihkan apa yang patut.
9.00-4 ptg: masa sendiri(biasanya buat incubator, tidur, melawat, keluar dll)
4.30 ptg: kutip semua bekas makanan dan minuman, basuh dan refill balik, pastu kutip telur jugak kalau ada. BAgi makan kat ayam dengan makanan berat. periksa reban serta repair apa yang patut.
6.30 ptg:bagi secaan jagung kepada ayam untuk menggalakkan ayam ini mengawan sebelum ayam tidor.

Kalau kita perhatikan teman hanya menggunakan 2 jan sehari pada waktu petang dan pada waktu pagi untuk mengurus reban. Masanya sangat singkat sebab tugasan teman semakin senang dengan sistem ynag teman reka untuk reban teman. Oleh itu sangat penting untuk kita membina sistem kita sendiri supaya lebih mudah, Antara perkara yang perlu diambil berat untuk diurus adlaah seperti:

-Keluasan reban, lebih besar reban lebih banyak kerja yang perlu dilakukan
-sistem pemberian makanan, adakah adakah dengan cara mencampakkan kelantai sahaja atau mengisi dalam bekas khas?
-sistem pemberian minumna, adakah beas mudah untuk dicuci, adakah suber air berdekatan dan adakah ada saluran paip yang memudahkan kita untuk mencuci dan sebagainya.
-susanan reban anda, adakah baik atau terabur, dimana anda hendak mulakan tugasan anda.
-sistem susunan kerja dimana setiap hari anda tahu tugasan anda mengikut turutan, sebagai contoh, bila sahaja anda memasuki reban, anda terus emngutip bekas makanan dan membasuhnya. Dan kemudian anda terus bawa bekas makanan tersebut ke stok makanan untuk mengisi semula sebelum meletakkan direban. Kemudian anda mengambil bekas iar dan melakukan perkara yang sama, seterusnya anda memeriksa reban kalau2 ada yang perlu diberi perhatian. seterusnya anda menyapu sampah dan lantai reban anda sebelum membakarnya sebagai penghabisan.


Kalau anda ada sistem yang telah anda cipta sendiri, siap dengan jadual waktunya, maka teman yakin urusan reban anda akan menjadi lebih mudah seharian. Tiada bebanan yang perlu dipikul. Sistem yang anda reka ini perlulah anda patuhi dengan displin yang tinggi kerana sistem yang baik tapi kalau kita selalu "tuang", tiada makna juga. Ayam yang kita ternak boleh kit aajar atau didik supaya mengikut rentak sistem kita. Kadang kala kita akna dapati ayam ini macam dah terbiasa dengan sistem kita dan akan tertunggu2 bila masa makannya dilewatkan. Kalau kita selesa dengan memberi makan 2 kali sehari kita boleh tetapkan sebegitu atau kalau kita dah setkan kepada 3 kali sehari terpulanglah. Ada juga dahulu teman mengamalkan beri makanan sehari sekali iaitu pada pukul 10 pagi. tetapi kurang praktikal sebab ayam jadi sebu semacam..

jaringan penternak ayam kampung..

1 comment:

cikgu peja ladang said...

betul latu..tapi kengkadang..banyak hal jugak yang mengekang..ayam kene penyakit..kiter termenung.sedih..amik masa gak tu..bekas banyak kotor..cuaca panas..kiter lak demam..sumer amik masa..hhuh..cara abang pull memang sistematik..kiter bagi makan sekali jer..sbab ayam akan mudah jemu jika selalu diberi makan..cara pengurusan reban juga penting..sebab senang nak bagi makan..yang penting ayam kene bagi makan sampai kenyang agar mereka dapat melakukan aktiviti harian dengan tenang..

Instagram