17 April 2010

Silky @ ayam selasih sutera






Salam,

Alhamdulilah, dah besar dah semua ayam sutera teman ini.Dah dekat 3 bulan dah rasenya usia dorang nie. Dulu masa beli tu kecik sangat.. leh gemgam 2 ekor sekali gus sebelah tanga, skang dah debab je masing2. Ayam teman ini sekarang hanya tinggi 13 ekor sahaja sebab 2 ekor dah mati masa muda dulu, satu mati kena pijak dan satu lagi mati kena penyakit sesema. Semua ayam teman diberi dedak sepenuhnya. hehehe sayang pasal ayam ini mahal, takut mati pulak kalau bagi makan bukan2, maklumlah bukan belasan ringgit harga sekor ayam ini.

Sama jugak macam serama, teman nak buat satu reban khas nanti dimana banyak ayam ini bermain dalam satu kawasan. Bolehlah teman menghidurkan hati dengan melihat kecomelannya. Dulu ada hajat juga nak beli ayam polish dalam sepasang dua tapi tak kesampaian kerana ayam yang diorder dah melepas ketangan orang. Apa nak buat..

mengenangkan nasib 30 ekor ayam api2 atau mutiara yang mati bulan lepas, teamn agak rase terkilan juga. Kit adah ternak ayam ini dari bulan satu aleh2 penghujung bulan 3 semuanya mati. Dah banyak yang besar2 menghampiri matang sebab teman beli dari pelbagai usia masa tu.. takpelah takde rezeki.

Muka ayam ini comot sikit dengan warna oren pasal teman baru bagi minum air ubat neo Tm kerana teman perhatikan ada beberapa ekor kena sesema. Duk bersih je kerjanya.. harap2 leh bertahan lah ayam teman nie..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails