Pages

Gambar arnab terbaru..














Salam,

Dulu ada teman cerita pasal teman terjebak dengan membela arnab ini. Sekarang dah 3 bulan berlalu dan dari 20 ekor yang teman beli, hanya tinggal 13 ekor sahaja. Banyak yang mati sebab cirit birit. Terus mati sampai tak dapat nak diselamatkan. Masa teman mula2 beli aritu semuanya kecik2 n comel2 hehehe. skang dah besar dah sampai kena dukung 2 tangan. Teman tengok mungkin sebulan lagi semua arnab ini dah boleh dikhawinkan. Kalau ada tambahan arnab nanti bertambah meriahkah rumah teman. Soal makanan dorang itu no2 yang penting hati terhibur dan senang.

Sedih juga melihat arnab yang comel tu mati ditangan. Kadang2 tgk macam terseksa sahaja masa nak mati tu. Pastu kebanyakan yang mati adalah dari baka yang baik yang harga melebihi RM 100. Yang masih gagah perkasa dari jenis arnab kampung kacukan. Satu pengajaran yang paling penting dalam pengalaman menternak arnab ini. Arnab memaang mudah mati kalau kita tak tahu caranya.

Rupanya arnab ini sangat pantang diberi minum air paip yang tinggi kandungan klorinnya. teman mulanya tak berapa amik kisah sangat benda ni sbb salah tafsir kesanya terhadap arnab. Masalah air klorin tu leh membunuh arnab kan? rupanya itulah musuh paling utama bagi arnab terutama arnab kecil yang masih lemah. Ini kerana arnab tidak mempunyai sistem pencernaan yang sempurna untuk mencerna makanan. Arnab memerlukan bantuan bekteria untuk memecahkan makanan yang kompleks yang dimakanya kepada bentuk yang kurang komplek dengan kaedah penguraian oleh bekteria. Sebabtu kita akan lihat kekadang arnab ini dengan segaja memakan najisnya sendiri.

Oleh itu, tindakan kita memberi air minum berklorin, menyebabkan bekteria didalam perutnya mati kerana tindakan klorin itu sendiri untuk membunuh kuman dan bekteria. Dah kalau si arnab ini tiada bekteria untuk membantunya mencernakan makanan, bagaimana arnab ini mampu hidup. Kita akn dapati si arnab ini beria2 makan dengan banyaknya tetapi bila diperiksa badannya, kita akan dapati badannya sangat kurus. Arnab akan sentiasa tercirit najisnya kerana tidak mampu mencerna makanannya tadi. Akhirnya arnab akan mati kebuluran dan kesakitan didepan mangkuk makanannyasendir yang sentiasa penuh..

jaringan penternak ayam kampung..

No comments:

Instagram