Pages

Aduhai penyakit ayam..










Salam,

Perkara yang selalunya teman tak termis nak kena jawab bila mendapat panggilan atau kunjungan dari penternak adalah tentang penyakit. Bertubi2 soalan yang teman terima. Selagi teman tahu, selagi itu teman akan jawab. Untuk penyakit yang teman tahu dan oenah alami teman akan jawab, yang teman hanya tahu dari segi teori teman akan kongsikan bersama.

Sebenarnya, teamn sendiri pun menghadapi masalah yang sama dengan anda mungkin terhadap kerenah sesetengah badan berwajib yang sepatutnya membantu kita nie sebagai penternak. Bila kita hadir kesana dan memohon bantuan, biasanaya sambutan hampar yang diterima. So dengan taknak bergantung kepada satu pihak, teman meluaskan bacaan dan mengkaji bab penyakit ini. Kalau sebelum ini teamn jarang bercerita pasal penyakit, bukan bermakna teman ini kedekut ilmu atau simpan ilmu, tetapi lebih kepada kurang yakin dengan apa yang teman tahu.

Yang sukarnya adalah untuk mengsilangkan nama penyakit yang biasa digunakan oleh orang kampung seperti penyakit "puru" dengan nama yang ada dalam rujukan di internet. Tetapi apa yang teman lakukan adalah mengsilangkan tanda2 penyakit dan simtom yang ada. So bolehlah teman beri sedikit penjelasan dan ubat yang boleh digunakan.

Gambar diatas adalah penyakit yang biasa menyerang reban kita. Antaranya adalah puru, jangkitan cacing, berak kapur, berak kuning, sesema, penyakit akut seperti strok, penyakit jangkitan kuman dan cacing dimata dan beberapa lagi. Untuk menerangkan disini secara detail agak susah sikit sbb teman sendiri kuatir sekiranya memberi perumpamaan yang salah. Namun kalau betul anda bersetuju untuk belajar sikit sebanyak mengenai penyakit ini, anda bolehlah menghadirkan diri di mana2 kelas teman yang diadakan. Anda akan diberi makluman serta ubat yang sesuai untuk diberikan. Bukan berniaga tetapi lebih kepada "jalan selamat" sebelum dikritik kemudian hari. Lebih mudah untuk kita berlajar atau berbincang secara berdepan berbanding dengan hanya membaca posting teman..

Sekian..

jaringan penternak ayam kampung..

No comments:

Instagram