Pages

Reban bentuk "A".. sesuai ke?

Salam,

Lama betul teman tak menulis, bukan tak online tapi selalu tiap2 hari.. melayan FB sekejap2 pastu bukak blog org putih yang betul2 menggunakan kemudahan ini untuk berkongsi pengalaman( inilah yg teman nak cuba buat.. tapi malangnya..) dan pelbagai lagi laman web yang ada. Namun bila masuk je blog sendiri, rase lemah je tangan nak menulis, tah mengapa tah..

Alhamdulilah, dalam kepayahan diri dan kekurangan diri, ada juga yang sudi membeli incubator dari teman, adalah dalam 5-6 orang. Seorang sahaja yang amik COmbo, yang lain amik incubator terbaru teman yang telah diupgrade kepada setting baru. Nanti teman ceritakan sedikit sebanyak mengapa teman tukar setting incubator teman dan ciri tambahan yang telah teman buat. Yelah semua orang tahu yang incubator teman ini incubator buget yang hanya sesuai untuk mereka yang baru belajar atau ternakan tak seberapa. Minggu ni, walaupun takde promosi yang teman lakukan untuk menjual incubator baru, tempahan untuk minggu hadapan mula masuk. Kiranya minggu ini punya tempahan semuanya dah siap lah.. Tinggal satu lagi incubator En Amin yang nak amik jumaat ini.

So setelah sekian lama teman duduk diam direban dan bermain dengan ayam serama, arnab,ayam silky dan anak ayam teman, barulah ada cerita yg nak ditulis. Terima kasih juga kepada mereka yang menghantar SMS kepada teman bertanya khabar dan tak kurang juga yg mencari bekalan ayam kampung ini. Kalau boleh teman mintak jgnlah tuan2 semua menghantar sms bersahaja menanyakan tentang hal penternakan, sbb teman tak mampu untuk menghantarnya kembali dengan cepat atau kekadang teman kehabisan kredit. Yelah perbualan tentang ayam ini boleh berlanjutan walaupun hanya dengan sms. Dan biasanya soalannya lagi pendek dari jawapan.

Menjawab pertanyaan mengenai reban yang teman cuba ketengahkan sebelum ini iaitu reban bentuk A. Ramai yang bertanya dan berminat nak mempelajari cara membinanya dan ramai juga yang terkejut bila kali pertama melihat reban ini bila kali pertama datang kereban. mesti akan terkeluar perkataan seperti ini "la nie reban pesyen apa lak nie". hehehe..

biasalah reban nie memang nampak pelik kalau kali pertama kita tengok. Ok, sebenarnya teman memilih untuk membina reban jenis ini kerana teman perlu menjawab beberapa soalan yang sering bermain dalam fikiran teman sebelum ini. Soalan ini perlu dijawab sebelum teman nak memulakan setting reban baru teman tempoh hari, soalan seperti ini:

1. cam mana nak pastikan telur yang keluar mempunyai peratusan benih yang tinggi setiap kali kita mengutipnya dari reban?

2. Berapa kos yang teman mampu untuk keluarkan untuk membina satu reban ayam.

3. konsep apa yng teman pikir paling sesuai dengan jiwa dan cara teman menternak?

4. Bagaimana nak membina reban dengan harga yang rendah?

5. Bagaimana nak atasi mesalah ibu giler mengeram dan masalah ayam makan telur atau ayam pecahkan telur dalam bekas telur?

6. Bagaimana nak pastikan reban sentiasa aman dan tiada masalah perebutan betina yang boleh menyebabkan kecederaan terutama pada waktu senja?
dan beberapa lagi soalan yang teman perlu jawab.

Sebenarnya teman mendapat idea untuk nak setup satu reban khas untuk pembenihan ini dari lawatan teman ke pusat penetasan atau pusat penjualan anak ayam. dari sini teman perhatikan, tokey ayam ini biasanya meletakkan ayam dalam sangkar besi bersaiz 2x2 kaki sahaja untuk 5-6 ekor betina dan seekor jantan. telur akan dikutip setiap hari sama seperti telur dari ayam khas bertelur. So yang teman paham, pengurungan antara jantan dan betina perlu dilakukan untuk memastikan sijantan dapat mencapai sibetina tanpa perlu banyak berusaha dan proses mengawan itu berjalan dengan lancar. Telur pula bebas dari gangguan atau punca masalah apabila terus jatuh tergolek keluar dari reban mereka melalui lantai besi yang sedikit condong kedepan.

Tetapi, bagi teman ayam kampung tak sesuai untuk diperlakukan sebegitu berikutan tempat asalnya yang teman beli diternak secara kampung. Mungkin penyakit kemurungan dan stress akan menurunkan kadar pengeluaran telur dari masa ke semasa. Oleh itu cara lain perlu dipikirkan. Merujuka kepada Internet, teman terjumpa satu reban yang diberi nama Chicken tractor yang selalu digunakan oleh Mat salleh untuk membela ayam dibelakang rumah. Reban tersebut mempunyai tayar dan akan ditolak keport baru bila ayam berjaya mengindolkan rumput yang ada dikawasan reban tersebut diletakkan.

Oleh kerana kawasan reban teman kecil disamping teman takde kawasan ragut yang luas, maka teman tukar sikit menjadi reban berbentuk A. Reban ini statik dan kita yang akan membawa masuk makanan kedalam reban termasuk rumput. reka bentuknya yang kurang menggunakan kayu serta lebih mudah untuk dibina membuatkan teman terus tertarik. Tetapi kesilapan kecil yang teman lakukan adalah dengan menggunakan kayu yang telalu besar untuk rangkanya iaitu kayu bersai 2x3 yang mana terlalu kukuh bagi sebuah reban sekecil itu.

Terdapat banyak rekaan di internet mengenai pembuatan reban jenis ini dan ada banyak paten yang boleh tuan contohi. Tak semestinya yang ada direban teman ini yang terbaik sbb ada beberapa sahabat teman yang dah mereka reban mereka sendiri dan ternyata lebih cantik dan baik binaanya. Teman ini hanya memberi idea dan buah fikiran untuk anda memajukan lagi penternakan anda. Insyallah maklumat dalam blog ini semuanya percuma dan ikhlas dari teman sbb teman hanya meminta bayaran untuk barang yang teamn niagakan sahaja seperti kelas dan incubator. Yang lain tidak rasenya. Tetapi teman sebolehnya akan memastikan yang barangan atau perkhidmatan yang teman berikan berbaloi dengan harga yang teman minta. Harap2 lah..

So dengan terbinanya reban bentuk A ini, teman rase hampir 3/4 masalah reban teman dah selesai. Yelah bukan mudah kalau kita nak bina reban cara biasa atau reban yang biasa kita tgk kat belakang rumah tu sampai 50 biji kan? tentu tinggi belanja kosnya sbb semuanya memerlukan reban individu yang berasingan. Bayangkanlah kalau kita mahu mengurungkan sejumlah 500 ibu ayam dengan membahagikanya kepada 50 reban yang berasingan? bukankah kosnya kan melonjak tinggi?

Untuk ukuran reban ini tiada skema yang pasti, cuma tuan perlu pikirkan kesesuaian anda dengan jumlah ayam anda. Kalau anda rase reban teamn terlalu sempit, tuan boleh lebarkan. Itu sahaja. Kalau tuan tak setuju dengan bumbung seperuh begitu, tuan boleh buat reban sepenuhnya. Itu sahaja.. takde yang salah pasal tuan sendiri lebih arif dengan ayam tuan sendiri. Tetapi untuk rujukan teman menggunakan sukatan seperti ini:

Base: Kayu 4x8
tiang A shape: ketinggian 6 kaki yang dicabangkan berbentuk A.
Kemudian teman bubuh 2 zink kilang melintang diatasnya dan dibahagian bawah teman letakkan jaring(sebarang mengikut kesusaian anda)
Didalam reban tersebut anda siapkan tempat bertenggek untuk ayam ini tido pada waktu malam. Dan seterusnya anda letak satu bekas tempat bertelur dibahagian belakang reban dengan ketinggian lebih rendah dari palang tido bagi mengelakkan ayam bertenggek dalam bekas ini. Ayam akan tido ditempat yang paling tinggi.

Dibahagian belakangnya juga anda buat satu tingkap mengikut suka anda untuk memudahkan anda mengambil telur dari luar.

Reka bantuk reban ini bulkanlah yang terbaik tetapi yang paling teman rase sesuai dengan budget teman yang tak seberapa. (maklumlah belum jutawan). Jika anda merasakan reban ini tidak sesuai anda boleh memikirkan cara lain untuk menempatkan beberapa ekor betina dan seekor jantan ataupun sekiranya anda fikir adalah lebih sesuai untuk membina satu reban besar dengan deretan tempat bertelur, terpulang keapda anda.

Sekian..

jaringan penternak ayam kampung..

No comments:

Instagram