Pages

Sudah ada ke penambahan?

Salam,

Kali ini teman masih lagi idea untuk menulis, cuma tajuk ringan sahaja yang teman ingin cerita. Sekarang nie tgh menyiapkan 3 biji incubator kecil saiz 80 biji untuk order pada hari sabtu ni, Memang sengaja mulai sekarang teman hanya membuat penghantaran atau pemjualan incubator pada hari minggu sahaja untuk melatih diri teman kelak apabila teman dah mula bekerja. So macam tak percaya pula bila tempahan terus menerus selepas hari raya, ini kerana kebiasaannya lepas raya permintaan akan slow sikit. Biasalah semua orang dah kering apabila raya menjelang. Tapi kali ini setiap minggu paling kurang mesti ada 3 biji dan minggu lepas teman sempat menjual 5 biji incubator dan ada yang ambil sendiri dan ada yang teman kena hantar seperuh jalan. Minggu ini mungkin hanya tiga sahaja kot. Kesemuanya menempah incubator harga RM 200. Bagi teman walaupun saiz kecil ianya mungkin satu titik permulaan kepada mereka yang tak pernah menggunakannya.

Mungkinkah dari jumlah tempahan yang tak pernah menunjukan tanda penurunan menunjukkan bahawa kesedaran tentang penggunaan incubator bagi menambah kekuatan ternakan kita sudah makin bertambah?. Ataupun ianya menunjukkan bahawa sekarang ini bilangan penternak dinegara kit asudah bertambah dari hari kehari? itu persoalan yang ingin teman katakan sekarang. Bagi teman apa yang teman dapat rumuskan adalah terdapat 2 perkara biasa yang akan menjadi penyebab peningkatan penggunaan incubator sekarang.

Pertama adalah pengaruh internet yang ada sekarang menyebabkan kita lebih terdedah kepada penggunaan incubator dan merasakan bahawa alat ini langsung tak asing lagi dalam negara kita. denagn itu, pemilihan menggunakan alat ini bukan lagi menjadi benda yang asing atau yang perlu dipikirkan untuk kali kedua kerana sekarang terdapat banyak sekali penjualan incubator buatan negara kita dan harganya tidaklah membebankan. Masing2 teringatkan ayam yang diternak secara bebas biasa dikampung milik orang tua atau milik saudara mara yang dikenali. So timbul minat untuk mencuba dan melihat sendiri proses pengeraman itu berlaku depan mata tanpa memerlukan induk untuk mengeram.

Sbb itulah banyak pembeli incubator yang datang adalah mereka yang belum pun masuk 3 bulan menternak atau kadangkala tak terlibat langsung dalam penternakan ini. Bila kita memberi penerangan, kadangkala kita dapat lihat  dari riak wajah pembeli yang mereka seakan tak pernah melalui apa yang biasanya penternak biasa akan alami seperti masalah telur pecah dan sebagainya. Dan ada yang tak percaya bila dikatakan yang telur boleh tiada benih kalau tidak ditenggek oleh sijantan walaupun ada banyak jantan didalam reban. Yang dipahamnya kalau dah bertelur mestilah si jantan dah tenggek. Jenuh juga lah nak menerangkan yang sebenarnya ayam tidak buntingkan telur dimana telur yang terhasil telah ready siap2 dalam perutnya dan bila tiba masanya maka bertelur lah ia. Jika dalam proses itu ada benih jantyan yang masuk maka berbenih leh telur tersebut. Embrio ayam akan membesar dalam telu rtersebut sehingga sampai masanya untuk menetas, disinilah datangnya tugasan si ibu untuk menjada telur dan mengeram telu rini selama 3 minggu sebelum menetas.

Bagi golongan ini teman amat gembira kerana sanggup mencuba teknologi baru. yelah kalau dulu jika kita tiada hp, orang akan gelakkan kita mengatakan kita ketinggalan, kini kalau kita tiada email atau fb orang juga akan mengtertawakan kita. sedangkan orang tua teman pun dah ada akaun masing2.

Kedua adalah mereka yang baru nak memulakan ternakan ini dan tengah tercari2 cara nak menternak atau masih lagi dalam peringkat pembelajaran. Ini yang kadangkala menakutkan teman dimana kebanyakkan mereka terus jump start denagn berhenti kerja dan meneruskan niat untuk menternak. Bukan teman melarang, tetapi cuma nak mengingatkan bahawa kita penternakan yang bakal kita ceburi tidak mempunyai sebarang jaminan untuk berjaya. jangan terlalu teruja dengan penternakan sehingga terlupa untuk melakukan kiraan kewangan bulanan kita. Cara berpikir dengan sentiasa mengira keuntungan yang bakal diperolehi dengan jumlah ternakan yang bakal dijual mungkin boleh mengaburi kebolehan kita berpikir. Dengan berpendapat yang harga jualan sangat baik dan menternak ayam ini sangat mudah, anda mungkin akan tersungkur nanti. Terbaik adalah untuk memikirkan pelan jangka masa pendek dan juga masa panjang untuk kehidupan ada.

Mengenangkan persoalan adakah sekarang ini jumlah penternak kita semakin bertambah atau tidak ianya belum teman dapat simpulkan lagi. Ini kerana apa yang teman lihat bilangan penternak ekpress mula tumbuh tetapi tak kekal lama dimana setelah sejumlah wang telah dikeluarkan untuk membeli induk,anak dan reban, akhirnya ternakan dibiarkan begitu sahaja atau diberi kepada ornag tua atau orang lain. Mungkin pada bulan2 seterusnya baru mereka sedar yang menternak ini memerlukan banyak masa untuk mahir dan memerlukan perancangn rapi sebelum ianya benar2 boleh menjana pendapatan bulanan kita. Bila hari dah mula merungut, maka hari kita pin dah takde untuk menternak. Maka inilah yang mungkin membuatkan penternak ekpress ini tersungkur dipertengahan jalan.

Mungkin bila kesedaran tentang potensi ternakan ini makin bertambah, bilangan penternak yang betul2 mempunyai karisma akan bertambah.. harap harap lah..

Sekian//

jaringan penternak ayam kampung..

No comments:

Instagram