Pages


 
Salam, 

Sebelum pulang ke kampung aritu, teman sempat buat brooder asuhan anak ayam simple yang menggunakan lebihan kayu yang ada direban. Kayu2 inci ini memang ada balance kat reban teman.. balance dari incubator kayu yang teman buat tahun lepas.. 

Teman kena buat brooder jenis ini yang akan diletakkan dibelakang rumah teman dibawah kawasan berbumbung sbb anak ayam yang duk ada skang dah besar n tak muat denagn brooder yang ada.. Brooder kayu yang teman buat bulan 11 tahun lepas dah mula mereput kayunya sbb teman guna kayu pelet sahaja.. mungkin kayu pelet ini kurang tahan sangat dan paling kuat pun leh pakai sehingga setahun sahaja..

Dengan kayu yang ada teman buat rangka dahulu dan kemudian men"stapler" jaring yang teman beli untuk anak ayam ini. Brooder sebesar ini boleh memuatkan sehingga 50 ekor anak ayam sehingga berusia 3 bulan sahaja. Bila dah besar kena pindah reban yang lebih besar.. penutup dia teman guna tray incubator lama yang dah tak pakai dari incubator kayu teman dahulu.. Nampak macam kukuh je binaanya dan teman buat simple sahaja sbb anak ayam yg akan  duduk dalam nie tak perlu diberi haba dari mentol lagi..

Sekian, sengaja teman nak tunjuk je brooder nie.. tak lawa mana pun .. jadilah untuk kegunaan reban sendiri..




jaringan penternak ayam kampung..

No comments:

Instagram