Pages

Meningkatkan keupayaan pemasaran kita

Salam

Seperti yang semua orang tahu pemasaran atau kekuatan penjualan langsung kita agak kurang berbanding dengan kaum lain. Pelbagai alasan yang diberi penternak kita mengenai kesusahan nak menjual ternakannya. Dah lah menternak tu dah separuh nyawa susahnya, masa nak jual masalah lain pula yang timbul. Yang paling kerap berlaku adalah mencari jalan mudah dengan menggunakan khidmad orang tengah yang kadangkala mencekik darah penternak yang terdesak.

Kali ini teman hanya nak berkongsi pendapat dan pengalaman dalam aspek pemasaran. Bukan nak mengajar sesiapa cuma nak beri pendapat. Secara zahirnya kaum kita kurng terdedah dalam aspek pemasaran atau menjadi orang tengah. Mungkin setting yang diberikan selama ini membuatkan kita selesa menjadi penternak, peladang dan sebagainya iaitu pada peringkat asas atau bawah sekali dalam bidang perniagaan. Pada asasnya kita juga boleh menjadi peniaga walaupun kita hanya menjadi penternak atau peladang iaitu menjadikan ladang kita sendiri pusat penjualan atau perniagaan dan bukannya pusat penghasilan semata2.

Besar atau kecil sesebuah ladang atau reban ayam bukan penghalang untuk kita berniaga. Kecil ladangnya sedikitlah jumlah jualan yang akan kita lakukan. Kalau besar lebih besar rangkaian dan tugasan jualan yang perlu dibuat. Mungkin bagi kita menyangkakan lagi besar sebuah ladang lagi susah kita nak menjualnya. Sebenarnya, penjualan atau urusan perniagaan akan tetap berlaku tak kira saiz jika permintaan dan pengeluaran sentiasa ada. Pengaliran wang dan pertukaran wanglah yang akan menjana ekonomi mikro penternak dan sehingga menjana pendapatan negara. Dari sedikit2 ini dikumpulkan sehingga negara kita mempu memperolehi pendapatan lumayan hasil urus niaga yag dilakukan. Seperti menangani kemelesetan ekonomi, cara terbaik untuk menagani masalah ini adalah sama seperti yang dilakukan oleh kerajaan sekarang iaitu memberi wang untuk rakyat belanjakan tak kiralah melalui suntikan, bantuan dan pinjaman. Dengan adanya perbelanjaan dan penjualan, maka ekonomi tetap akan berjalan. Apa yang berlaku di negara miskin adalah ketiadaan wang untuk dibelanjakan sehinggakan ekonomi tidak boleh membangun dan seterusnya keadaaan negara terus miskin.

Kalau kita lihat kehidupan kita pada awal tahun 80an dimana rata2 rakyat masih berada dalam paras kemiskinan. Pendapatan purata orang kita adalah dalam lingkungan RM 500 sahaja sebulan. Ketika itu apa yang Dr. M buat adalah mengalakkan pelaburan dari segi perusahan dan perkilangan. Umpan yang diberikan adalah zon perdagangan bebas dimana barangan hanya dikenakan cukai pada barangan siap dan bukannya pada bahan asas pembuatannya dan juga kos tenaga kerja yang murah. DrM juga telah memperkenalkan jadual kerja ikut shif iaitu kilang berjalan 24 jam(masa tu tak semua org boleh terima) untuk meningkatkan produktiviti. Hasilnya lebih ramai orang kita mampu bekerja (termasuk minah kilang pada masa itu..skang dah hampir pupus gelaran ini)dan mempunyai gaji untuk dibelanjakan pada saban bulan. Bila ada wang dan kita mampu berbelanja, permintaan barangan akan menigkat dan pengeluaran akan ditambah. Dengan adanya banyak pengeluaran maka peluang kerja akan lebih banyak bertambah lagi dan lagi.. hasilnya makin banyak perniagan hiliran atau perniagaan berasaskan keperluan harian akan wujud dan memakmurkan ekonomi. Nilai hartanah juga akan bertambah dan peningkatan gaji dan mata wang akan naik seiring denagn kemajuan yang dicapai.

Apa yang cuba teman sampaikan disini adalah intipati contoh perkembangan ekonomi yang boleh kita tiru dalam perniagaan kecil kita. sekarang kita dapati makin ramai usahawan bumiputra yang menyerlah menjual barangan keperluan rakyat negara kita. Ianya satu yang membanggakan. Rahsianya hanyalah kerja keras dan menghilangkan perasaan malu kita untuk berniaga. Jika anda penternak, tak salah sekiranya anda mencuba memasarkan sendiri ternakan anda melalui beberapa cara yang mungkin buat masa ini. Cadangan teman adalah seperti ini:

1. Menjual ayam ini sendiri dengan menyewa tapak sementara atau lot pasar tani yang ada. Jika anda sukar atau adanya kerenah dikawasan anda, cuba berbuat baik dengan mana2 peniaga yg ada untuk menyewa sedikit lotnya untuk jualan anda. Kalau sukar juga, potlah jualan anda tadi ditempat "haram" buat sementara waktu seperti hanya diatas motor atau kereta yang dibuka bootnya buat sementara waktu. janji anda dapat menjual..

2. Meletakkan papan tanda didepan ladang anda untuk menjual terus ternakan dari ladang. Cara ini juga bagus untuk mendapat publisiti dan perhatian dari masyarakat setempat. Bila dah terkenal, mungkin anda hanya perlu menjual ternakan anda dari ladang sahaja seperti beberapa kenalan teman sekarang.

3. Membawa ternakan anda ke lokasi yang terbaik untuk jualan seperti kawasan perumahan yang ada kedai jualan runcit atau yang sesuai. Ada sahabat teman yang hanya menjual ternakannya dikawasan kampung dan rumah kongsi sahaja.. alhamdulilah beliau mampu menjual 500 ekor ternakan ayam kacuknya dalam masa sebulan. Mungkin bagi anda sedikit tetapi memandangkan jumlah ternakannya yang terhad itulah yang mampu dijual. tetapi yang paling penting adalah jualan terus kepada pengguna kerana jumlah keuntungan yang mampu dijana lebih baik.

4. Menghantar ke kedai2 runcit kampung atau subbandar yang mempunyai kesesuaian untuk menjual ayam hidup. Cara ini juga teman lihat mampu menjamin pemasaran yang lebih baik dimana kita sendiri yang menguruskan penjualan dengan pihak pekedai tanpa ada lagi orang tengah.. Kos "orang tengah" juga dapat kurang.

5. Disamping anda menjual dengan cara diatas anda juga boleh belajar menjadi peraih atau orang tengah untuk mereka yang msih lagi tidak mampu menjualnya kepada pelanggan. Ayam yang anda ada anda tambah dengan jumlah jualan orang lain untuk meningkatkan kemampuan jualan atau pengeluaran anda saban bulan. Ada geng blogger kita yang dah otai dalam bab peraih ini. syabas teman puji anda..

6. Menggunakan altenatif lain seperti internet (blog, laman peringkalan percuma, email dan sebagainya) untuk sumber altenatif jualan anda. Dengan adanya laman sosial yang dah meletup sekarang(mana tak meletupnya.. kalau ibu teman sendiri dah buka akaun) semua orang sudah ada kemahiran berinternet.

Walaubagimanapun anda perlu mempelajari juga selok belok perniagaan agar anda tak emnjadi mangsa penipuan yang banyak alam dunia perniagaan sekarang. Contohnya dalam penetapan harga, kos dan bayaran ansuran atau deposit, persaingan dan sebagainya. Dalam pengalaman teman bekerja dalam bidang servis dan pemakanan, perkara marketing yang paling utama dalam perniagaan adalah memastikan kita dapat berjumpa dengan seramai mungkin pelanggan untuk meningkatkan peratusan pembelian. Sebab itulah syarikat yang berkemampuan akan menghabiskan berjuta ringgit untuk melakukan periklanan atau dalam bahasa kasarnya memastikan semua pelanggan dan bakal pelanggan mengetahui atau "berjumpa" dengan produk mereka. Anda juga perlu berbuat sebegitu. Kalau anda duduk diam sahaja direban anda, bagaimana anda mampu mengharapkan orang datang membeli ayam.

Cara nak memecahkan kebuntuan atau perasaan malu dan was2 anda *(seperti ayat."eh boleh ke aku jual nie..laku ke?") adalah dengan mencuba sedikit dahulu dalam minggu pertama. Jika anda ada sejumlah ternakan, cuba bawanya ke pasar atau pasar tani aka pasar malam dengan kereta anda. Parking di kawasan parking yang paling hampir dengan lorong jualan. Buka boot kereta anda dan duduk tunggu. Jangan lupa taruk tanda harga.. Untuk permulaan anda hanya duduk berdiam diri sahaja sehingga anda ada keyakinan untuk bersuara. Dari hari kehari, Insyallah perasaaan anda itu akan hilang dan suara anda akan lebih lantang sehingga dari jauh lagi dah terdengar.. Dari situ gerakkanlah langkah anda untuk terus maju dalam jualan ayam..

Mungkin bagi sesetengah orang , apa yang teman katakan ini adalah terlalu remeh, tetapi percayalah ramai kenalan termasuk isteri teman sendiri susah nak memulakannya. Ianya termasuk juga staff2 baru yang teman didik semasa teman bekerja dahulu.. mula2nya memang semuanya malu dan berpeluh nak bersemuka dengan pelanggan. Kita perlu membuang perasaan segan nak mintak duit dari orang kerana berniaga bukannya peminta sedekah.. sepatutnya anda berbangga dengan berniaga kerana orang ramai memandang tinggi keupayaan anda berniaga.. Banyak kali kita dengan kaitan dengan orang berniaga ni dengan istilah "orang ni banyak duit sebab dia berniaga"..

Harapan teman agar masalah dan rungutan mengenai kesukaran memasarkan ternakan anda akan berkurangan sedikit demi sedikit. Selain dari merancang strategi jualan anda, anda juga perlu memegeng terus "stering" urusan reban anda agar ternakan yang akan dijual nanti sentiasa berada dalam keadaan yang baik dan membawa keuntungan bagi anda..

Sekian..
(maaf terlebih panjang pulak teman menulis post ini)

jaringan penternak ayam kampung..

1 comment:

Awang Azmi Ngah said...

menjelang raya tahun baru cina ni harga jualan ayam gergasi masih lagi RM9.00/kg.tapi harga runcit telah mencecah RM16.00/kg,laku macam jual goreng pisang, dipromosikan seoarang surirumah berbangsa cina,bukan peniaga di pasar.

Instagram