Pages

Cara teman cuci telur..
















Salam,

Saja teman nak masukkan cara yg teman biasa buat untuk membersihkan telur yang kotor. Cara ini bukanlah jaminan yang telur akan menetas malah teman biasanya membuat tanda kepada telur yang telah dibersihkan ini untuk memudahkan teman memberi perhatian yang lebih apabila candling esok. kalau yang bertanda ini berjangkit dengan bekteria, teman tidak akan teragak2 untuk mengeluarkannya terlebih dahulu bagi mengelakkan jangkitan yang lebih lagi kepada telur lain.

Kalau anda perhatikan, dalam bekas ini telur yang ada semuanya telur yang sepatutnya direject dan tak boleh dimasukkan langsung kalau anda sayang kepada telur lain yang baik. Teman biasanya akan menerima juga telur tersebut sekiranya telur tersebut hanya dicemari dengan tanah yang dibawa oleh ibu ayam melalui kakinya atau kotoran hasil dari telur yang pecah bersama kumpulan telur tersebut. cara yang biasa teman buat adalah seperti berikut:

1. Ambil telur tersebut dan bersihkan secara keseluruhan mana yang boleh denan kain bersih atau kering. Kemudian teamn akan menggunakan belakang pisau atau bahagian yang tak tajam untuk dengan perlahan teman kikiskan bahagian yang kotor. Buat denagn berhati2 tanpa perlu menggunakan tenaga yang kuat bagi mengelakkan telur tersebut terlalu tercalar atau ada gurisan pada telur. Biasanya kotoran seperti yang teman sebutkan diatas akan tertanggal dan hanya meninggalkan sedikit kesan pada telur.

2. Dan kemudiannya teman bersihkan lagi dengan kain bersih dan pastikan tiada lagi kesan kotoran yang tinggal. Kemudian teman akan candling telur tersebut terus untuk melihat sejauh mana kotoran tersebut telah merosakkan telur. Biasanya pada kesan kotoran tadi, kita akan melihat dengan teknik candling sama ada kesan tersebut "tembus" sehingga kebahagian dalam telur. Kalau anda dapat melihat ketembusan tersebut, maka teman akan terus mengeluarkan telur tersebut dari kumpulan telur yg akan dieramkan. Biasanya kotoran ringan dapat diselamatkan dengan teknik ini..

So itu sahaja coretan teman kali ini..

jaringan penternak ayam kampung..

No comments:

Instagram