Pages

Duka di hari raya..

Salam,

Teman nak ucapkan selamat Menyambut Hari raya kepada semua pengunjung blog teman tak kira usia dan latar belakang. Harapan teman semua berada dalam mood gembira bila berada dalam hari lembaran ini. teman berpeluang untuk balik raya tahun ini ke perak disamping menghantar 3 set incubator untuk orang kampung teman di simpang pulai dan parit. Bertolak hari khamis petang dan samapi kesini semua jam 8 pagi hari isnin.

Apa yang mengejutkan teman sejak teman pulang semalam, reban teman dah diserang sampar, serangan yang sedikit mengkompius kan teman bila takde tanda yang jelas tetang penyakitnya. Ayam kelihatan sihat pada malamnya dan tetiba pada waktu pagi serangan berlaku dan ayam terus tersungkur.. Yang teman geram adalah bangla teman yang takut nak bagitau pasal ayam mati semasa teman call dari kampung, Bila ditanya baru nak jawab pada sehari teman sebelum teman balik.. rupanya kematian dah bermula sejak dari hari raya pertama lagi.. kematian hanyalah berkadar dalam 4-5 ekor setiap hari dan pada pagi ini meningkat kepada 10 ekor.

Kalau teman tahu perkara ini terjadi.. biasanya teman akan terus mengurung semua ayam yang ada bagi memudahkan kita melihat ayam yang sakit dan mengelakkan ayam ini bercampur sesama mereka dan merebakkan penyakit.. Semua bekas makanan akan dibasuh dan dinyah kuman bagi membersihkan reban.. ini bagi mengelakkan penyakit ini terus menular dan membunuh ayam yang ada.. Pemberian vaksin sudah terlambat buat masa ini dan bantuan ubatan bancuhan pekat Neo Tm sahaja yang mampu dilakukan. Yang mana dah kritikal, ubat perlu disuapkan dalam selang 4 jam sekali untuk membantu ayam ini. Harapan kita agar bilangan ayam yang mati akan berkurangan..

Buat masa ini teman tak galakkan sesiapa yang sedang menternak untuk datang kereban teman kerana mungkin anda akan menyebarkan penyakit ini kepada ternakan anda dirumah. Dan teman harap kali ini teman lebih tenang dari ancaman penyakit yang terlampau.. oklah kalau mati hanya dalam 20% sahaja buat seranagn kali ini. Sebenarnya sekeliling teman termasuk reban yang berada hanya 1 km dari reban teman dah diserang penyakit ini dalam bulan puasa aritu,. teman ingatkan dah surut dah penyakit ini.. namun masih ada lagi..

Skang selepas langkah pencegahan dan berjaga2, teman harap serangan kali ini kurang kesannya dari serangan dahulu.. Aminnn... Berduka jugalah raya kali ini...

jaringan penternak ayam kampung..

No comments:

Instagram