Pages

Dah nampak kurangnya serangan penyakit..

Salam,

Hari ini jumlah ayam yang mati agak berkurangan, jumlah kutipan hanya 3 ekor, yang sempat sembelih ada 2 ekor pasal dah nazak sangat. Yang masih dirawat dalam reban ICU ada lagi dalam 12 ekor. Jumlah yang telah terkorban sekarang ada dalam 70 ekor. Ni jumlah rasmi apabila lubang yg sibangla tu tanam dikorek semula untuk head count.. manalah tau dia outa kata mati tapi duk jual. Balance dalam reban sekarang ada dekat 200 ekor lagi.. Tengah tunggu dan lihat kalau2 serangan kedua atau penyebaran terus berlaku..

Setakat ini langkah pencegahan nampak macam berjaya.. kena perhatikan setiap ekor ayam yang ada direban. kalau ada yang sembam sahaja mata n kuyu muka.. kena asingkan dan paksa minum air ubat campuran bancuhan pekat, so ayam tersebut dapat ubat yang kuat.. Pastu setiap 4 jam kalau sempat suapkan lagi.. elakkan ayam kena urung dengan semut dan pemangsa seperti tikus dan sebagainya.. mana yang dah hampir lemah sangat nafasnya.. disembelih sahaja.. Ayam yang ada kat reban diberi minuman Neo TM sepanjang masa sehingga tanda penyakit hilang..

Tadi dah buat post motem tentang penyakit ayam ini.. takde pula gejala kena sampar seperti bengkak hati,jantung bengkak dan kebiruan atau lapisan lemak yang menutupi saluran pencernaan.. Tapi tak taulah pulak gejala ini sama seperti yang menyerang ayam daging.. mungkin rupanya akan sedikit berbeza sbb ayam ini ayam kampung asli yang kurus, slim dan kurang berlemak.. Cuma tanda yang pasti adalah berak ayam ini normal tetapi sedikit cair.. tiada kesan kotoran di dubur seperti berak kapur, berak kuning atau colera. Ciri yang paling jelas adalah muka yang nampak tak bermaya dan mata seaakan sembam.. takde pula bunyi dengkuran kalau2 serangan CRD.. Tah lah .. kurang pasti penyakit ayam yang menyerang..

Selepas ini teman nak buat sedikit perubahan di reban teman, perubahan teman yang paling utama adalah melakukan perubahan pada reka bentuk reban. apa yang teman perhatikan.. ayam teman yang teman letakkan di reban yang tinggi dari tanah mempunyai ketahanan penyakit yang tinggi. Reban ini sesuai untuk semua peringkat umur ayam termasuk ayam yang dah matang. So reban teman yang ada sekarang akan ditinggikan dan dibuat lantai jaring ynag baru.. dengan ini najis ayam akan jatuh kebawah dan senang disapu.. tanah yang ada direban teman rupanya adalah dari jenis yang mudah menakung air dan memudahkan pasir yang diletakkan hilang dimakan tanah terutaama semasa ayam mengais..

Ayam tetap akan diberi pelunag mandi pasir mengikut jadual yang sesuai dan makanan diberi mengikut jadual baru iaitu pada awal pagi .. teman rasa dengan setting baru ini Insyallah masalah pengurusan najis serta amonia akan menjadi lebih mudah. Ayam juga akan kurang terdedah dari cacing dari tanah serta basah ketika hujan lebat.. Dari semalam, teman sibuk menyiapkan reban untuk diupgrade.. harap boleh disiapkan secepat mungkin.. Nanti teman update gambar.. sekian..

jaringan penternak ayam kampung..

No comments:

Instagram