Pages

Mungkin satu lagi bidang untuk penternak melayu kecil2an

Salam,

Sebenarnya banyak teman nak tulis tetapi takde masa atau macam takde mood nak menulis. Idea or cerita banyak namun apakan daya. Mungkin diluar sana ada yang mula berungut2 bila tiap kali buka blog, tajuk yang sama sahaja kelihatan tanpa ada sebarang perubahan. Nak kata dah bungkus biz, ayam ada lagi dalam reban betul tak? hehehe

Alkisahnya teman nak bercerita mengenai ternakan ayam kampung ini. Rata2 kita lihat harga ayam kampung asli ini dah mula melambung tinggi. Kalau dulu kalau ita nak carik ayam ini kat reban orang, kita senang2 leh dapat harga kurang dari RM 10. Skang nie ayam kat sekitar pahang n ghanu pun dah mencecah RM15 sekilo. Bagi teman ada buruknya dan ada baiknya berita ini. Yang baiknya harga ini akan memandu penternak kecil untuk lebih giat menternak ayam kampung asli yang semua orang tahu bukan senang nak membelanya. Yang buruknya adalah treand ini mungkin disebabkan perkara yang sama terhadap cacing dan lintah. Banda yang kononnya boleh menjadikan seseorang itu menjadi jutaan dalam masa yang singkat. Tah lah harap2 takde yg jadi macam tu.

Baru2 ini satu syarikat dari luar negara datang untuk membeli incubator sample yang akan dijadikan contoh kepada pelajar MRSM satu malaysia untuk diupdate menjadi fully outo dengan menggunakan poer cip. Dari kawalan suhu sehingga kawalan motor outo dilakukan dengan set kawalan yang boleh disetkan. bagi teman ia sangat membanggakan kerana akhirnya nanti pelajar tersebut akan terdedah dengan teknologi pengeraman yang kalau dulu sangat asing bagi masyarakat kita.

Kalau tuan2 semua pergi kepasar, saya nak minta tuan2 semua membuat sediit kajian tetang permintaan ayam kampung asli ini disekitaran tuan. Apa yang saya perlukan adalah anda untuk melihat sejauh manakan keperluan ayam kampung asli ini oleh pengguna sekitar anda. Berapa ekor yang perlu dijual dipasa untuk keperluan setempat. Kemudian anda lihat pula harga ayam ini sekiranya dijual. Tetapi teman harap anda tidak tertipu atau tidak tersilap pilih ayam yg sijual. Biasanya ayam yang diletakkan dipasar dalam sangkar adalah ayam kacuk. Yang teman perlu tahu adalah ayam kampung asli.

Kajian yang teman buat atau dari hasil pertanyaan apek yang ada dipasar, teman dapati dalam seminggu, tokey tersebut perlu mencari sekurangnya 500 ekor ayam untuk dijual. Biasanya 60% jualannya adalah secara langsung kepada pembeli setia yang mahu ayam tersebut dihantar kerumah. Yang selebihnya akan dijual dipasar bermula dari hari jumaat sehingga ahad. Namun biasanya jumlah ayam yang berjaya dikumpul langsung tak mencecah 300 seminggu kerana jumlah ternakan yang terhad yang diternak penduduk setempat. Kawasan yang teman tinjau adalah dikawasan pinggir bandar yang mana ternakan ini masih dibela dibelakang rumah.

Bagi teman, sekiranya anda mampu untuk mengeluarkan 500 ekor ayam setiap bulan dengan jumlah jualan tambah tolak RM 10k, anda hanya mampu untuk membekalkan kepada satu pasar sahaja. Oleh itu, sekiranya anda mahu untuk membekalkan kepada pasar salam lingkungan 20km dari tempat anda, teman rasa jumlah yang perlu anda keluarkan pasa setiap bulan sudah tentu melebihi 1k ayam. Cuma masalah yang utamanya adalah bagaimana anda mampu untuk mengeluarkan ayam sebanyak itu. Berapa luas reban yang perlu dibina dan dimana anda boleh mendapatkan sejumlah anak ayam untuk diternak sehingga dewasa?Apakah kaedah yang terbaik untuk anda menternak dan makanan apa yang sesuai untuk diberikan berikutan FCR bagi ayam kampung agak tinggi iaitu 1: 4

Kalau nak diikutkan, sehingga kini termasuklah teman sendiri, penternak melayu yang pernah teman kenal, belum ada yang mampu untuk mengeluarkan ayam dengan jumlah yang sebegitu. Kalau ada pun yang mampu, biasanya pengeluarannya adalah secara bermusim iaitu mungki sekali sekala dalam satu tahun. Bagi teman dengan alasan2 sebeginilah yang boleh dikatakan sebagai satu lagi bidang yang boleh diterokai penternak bangsa kita yang hanya bermodal kecil.

Walau bagaimanapun dengan pendedahan serta jaringan yang dibuat, teman harap ternakan ayam jenis ini akan terus berkembang sehingga nanti ada anak bangsa kita yang mampu tersenyum lebar menjana pendapat dengan membela ayam yang ramai orang anggap tidak sesuai untuk dikomersialkan..

sekian..

jaringan penternak ayam kampung..

No comments:

Instagram