Pages

Memang ada yang tak bersetuju!!

Salam,

kalau anda perasan sebelum ini posting teman banyak memberitahu betapa pentingnya anda memulakan sesuatu terutama dalam peternakan dari kecil2an dahulu. Dan dari perbincangan sebelum ini teman dapati ada juga yang tidak bersetuju dengan teman dengan pendapat mereka sendiri. Namun disini teman nak terangkan kenapa teman sering bernasihat sebegitu.

Teman percaya, 60% yang mula terjun dalam bidang agro ini tak kiralah pertanian, penternakan atau sepertinya adalah dari mereka yang tidak mempunyai latar belakang dari segi pertanian. Golongan ini sebenarnya tak pernah merasa kehidupan sebenar sebagai petani atau penternak. Kerja makan gaji dengan tugasan yang telah ditetapkan serta menanti gaji setiap bulan tidak mampu menyediakan anda sekiranya anda ingin terjun didalam bidang ini. Dengan gaji atau pendatan sebelum ini, kebanyakkan golongan ini mampu untuk membuat pinjaman atau mempunyai duit simpanan untuk memulakan penternakan atau pertanian.

Apa yang biasanya berlaku adalah tindakan tergopoh gapah anda dalam memulakan aktiviti agro anda serta pengetahuan yang cetek untuk menguruskannya. Perkara ini sering berlaku kini dan kita boleh melihat banyak contoh terutama dalam bidang yang melibatkan bidang yang hangat diperkatakan. Dengan beberapa lawatan serta pembacaan dari sumber yang ada, golongan ini tak teragak2 melabur dan mengunakan dana yanga ada untuk memulakan apa yang dirancang. Tetapi pernahkan anda tertanya, apakah yang akan terjadi sekirnaya projek yang dijalankan gagal atau gagal memberi pulangan yang dirancang?


Antara contoh yang boleh teman beri adalah sistem fetergasi untuk tanaman cili merah. Seperti biasa perkara yang paling menarik minat penanam baru adalah kaedah yang kononnya lebih baik dan mudah untuk diuruskan. Disamping perkara besar yang menaik perhatian anda adalah harga cili ini ynag mahal dipasaran. Antara contoh lain dulu adalah penternakan iakn ketutu yang tak semua orang mampu untuk lakukannya. Ikan ini juga mendapat perhatian kerana harganya yang mahal. Kalau harga yang membuat anda teruja, maka mungkin pemikiran anada akan dikaburi dan terus melaburkan wang anda sepenuhnya.

Seelok2nya anda mulakan dengan skala yang kecil tanpa anda menukar jadual kehidupan anda seharian. Sebagai contoh, kalau anda sekarang sedang bekerja dengan pendapatan biasa yang cukup untuk menyara diri dan keluarga, anda hanya perlu sedikit sebanyak mengenepikan wang belanja anda untuk projek yang anda minat atau ingin ceburi. Mungkin dengan hanya melakukan disekeliling rumah atau menumpang mana2 tanah yang ada. Dari sini anda belajar selok belok dan mendapat maklumat asas berapa jengkaan pendapatan yang mungkin anda dapat kelak. Kalau anda tak berjaya dalam skala kecil ini, cuba pula untuk perbaikinya sehingga semua masalah yang ada dapat diatasi. Seterusnya, cuba anda ambil nota tentang hasil yg anda perolehi sepanjang anda menternak atau bertani secar kecil2an.

Jgn anda sesekali berperasaan atau berperangsaka yang jika anda lambat anda akan ketinggalan dan tak dapat menandingi mereka yang dah bermula terlebih dahulu. Tak semesti mereka yang dah lama mula akan terus berjaya atau mendapat pendapatan berganda dari anda yang lambat memulaknya. Mungkin perkara yang sebaliknya akan berlaku dimana anda telah masak atau telah betul2 tahu cara nak melakukan bidang tersebut sehinggakan pusingan pertama ternakan skala komersial anda mampu menandingi mereka yang dah lama melakukannya. Apa2 pun keywordnya adalah mulakan pelahan2 untuk pengalaman serta meningkatkan kecekapan anda.

Sebenarnya, kalau temanlah mahu menceburi diri dalam penanaman cili merah atau sebagainya. Perkara yg paling pertama teman lakukan adalah pergi keladang tanaman cili secara tradisional iaitu yang telah lama membekalkan cili dipasaran selama ini. Lihat bagaimana mereka melakukan penanaman ini secara tradisional yg memerlukan usaha keras tetapi modal yang lebih rendah. Dari sini kita boleh belajar selok beloh dalam penanaman dan masalah biasa yg akan dihadapi. Dan kemudiannya kita memulakan dengan menanam dalam 10-20 pokok dikawasan rumah. Kalau dan tiada tanah atau tak sesuai, cari kawan yang ada dan buat. Setelah mendapat hasil, anda mula mencari ilmu dalam cara moden dan mula menanam dengan jumlah yang sama. Bandingkan hasil dan buat kajian sendiri. Mungkin pada ketika ini anda akan paham mengapa hampir 90% bekalan cili yang ada dipasaran ditanam dengan cara tradisional dan bekalannya sentiasa ada dipasaran, dan anda akan paham emngapa pengusaha yang ada tak memilih kaedah moden yang mahal ini untuk tanaman cili. Anda akan paham megapa harga dipasaran sangat tinggi. Kalau anda beranggapan yang ianya mahal kerana permintaan tinggi anda silap. Ianya lebih kepada masalah dan kos yang tinggi dalam menjaga pokok ini.

Semua ini perlu anda buat bagi mengelakkan anda hanya mendapat kerugian dalam bidang yang anda ceburi. Wang hampir habis digunakan. Hasilnya jauh dari pulang modal atau langsung tek pernah mencecah titik ROI. Seperti juga dalam bidang ternakan ayam kampung tak kiralah ternakan kacuk atau asli. Sedih bila melihat kaum kita yang ada duit atau ada sedikit modal akhirnya tidak mendapat pulangan dari apa yg dikerjakan. Kalau anda kurang paham atau tak tahu dalam penternakan, jgn sesekali anda beranggapan anda akan mempelajarinya dengan cuba menternak dan ilmu tersebut akan datang sendiri semasa melakukan tugas direban. Anda kena paham yang sedikit kesilapan yang anda pikir tak penting mampu menurunkan kadar produktiviti pengeluaran ternakan anda.

Oleh itu pesanan teman, jgnlah hanya suka mengikut dan melakukan projek anda membabi buta tanpa apa2 pengalaman dan pengetahuan. Kalau anda teruskan juga, teman yakin. seperuh kegagalan sudahpun berada dipihak anda. Tak menjadi masalah sekiranya anda menghabiskan 6 bulan pertama dengan hanya menternak 100 ekor ayam walaupun anda sudah ada cukup modal untuk menternaknya dalam kapasiti yang lebih besar. Ini kerana sekiranya anda dah mahir dgn ternakan yang ada, anda sudahpun mengurangkan separuh dari risiko ternakan anda. Apa yang anda perlu lakukan seterusnya hanyalah menggandakan ternakan anda mengikut setting yang telah anda biasa buat dalam masa 6 bulan yang lepas.. sekian..

jaringan penternak ayam kampung..

2 comments:

Hamba Allah said...

Hmm.. betul la tu.. saya cuba bela anak ayam arab usia 2 bulan lebih, 6 ekor... tu pun ada masalahmenguruskan najis nye... sbb saya bela untuk pets... bayangkan kalo 60 ekor atau 600 ekor cemana ek nak uruskan najis... tu belum nak uruskan akaun, jualan\ pemasaran , makanan serta penyakit ayam.

Kalau ditanya apa ayam suka buat waktu siang dan malam...? rasenya tak ramai yg boleh jawab.. pasal saya pun tak ada jawapannya...hanya org yg berpenglaman saja lebih tahu..

apa yang penting jangan termakan iklan penjual peralatan atau perkakasan pertanian ataupun penternakan, pada kebiasaanya menyembunyikanperkara yang buruk dan hanya menceritakan apa yang baik.

Tu pepatah melayu ada mengatakan "Kalau kail panajng sejengkal jangan lautan dalam hendak diduga" takut kecundang jua yang menimpa.

Abd Ghani said...

Salam.

Kalau ada orang yg nak memulakan pertanian/penternakan secara kecil2an dahulu, saya setuju. Mereka akan dpt menimba pengalaman dan belajar sedikit sebanyak sepak terajang perniagaan ini dan boleh menilai samaada perniagaan ini sesuai atau tidak dgn jiwa mereka.

Kalau ada yang nak memulakan pertanian/penternakan secara besar2an, saya juga setuju kerana hanya apabila dgn skala yg cukup besar, barulah ada nampak hasil yang menarik bagi perniagaan jenis ini. Dan itupun hanya kalau seseorang itu buat secara sepenuh masa dan sudah ada pengalaman dlm pertanian/penternakan ataupun ada partner yg otai.

Jadi lain orang lain kesudahannya. Kalau setakat nak buat besar2an tapi tak nak invest dlm ilmu pengetahuan bagi diri sendiri, kebarangkalian untuk gagal adalah besar.

Instagram