Pages

Anda ingin berniaga? tips untuk anda..

Salam,

Dah banyak kali teman didatangi sahabat kita yang menyuarakan minat untuk berniaga. Rata2 percaya berniaga mampu meningkatkan kualiti kehidupan dengan manjana kewangan yang baik untuk diri sendiri dan kelaurga, yelah sapa yang taknak dilimpahi dengan kesenangan duniawi nie.

Tetapi teamn perhatikan ianya banyak terkubur dengan angan2 semata2 dan tak pasti cara untuk berniaga. Bukan tak tau cara menjual tetapi tak tahu tips dan cara untuk berniaga kerana tak pernah terdedah sebelum ini. Bagi teamn, teman sendiri masih belajar dan tak pandai bab nak berniaga nie tetapi adalah sedikit sebanyak pengalaman sendiri dan ornag lain yang boleh teman kongsikan. Teamn teringat satu kisah dimana ketika itu diadakan seminar dan juga pameran serta gerai jualan di Kuala Selangor. Apa yang teman perhatikan, ianya menunjukkan sebenarnya kedudukan kita orang melayu dalam bidang perniagaan ini. Mentaliti subsidi dan menagih bantuan belum lagi lekang dalam benak fikiran kita..

Ini kerana ketika majlis bersama bank dan juga pihak yang menawarkan bantuan dipenuhi hadirin dan didengar dengan begitu khusyuk. Semuanya mengira bagaimana mahu mendapatkan dana dan kewangan bagi memulakan pernigaan. Berkoyan2 soalan dilemparkan. Tetapi masuk sahaja bab pengurusan, tips dan bagaimana nak melakukan pernigaan teman lihat hanya tinggal 20% sahaja yang ada. Yang lain tah kemana.. sedih jugak kerana teamn datang atau masuk awal ketika itu takut tak dapat tempat duduk kerana teman jangkakan yang dewan akan penuh.. lengang selengangnya... ianya membuktikan kita malas nak menimba ilmu atau taknak dengar bahagian yang susah iaitu masa kita berniaga itu sendiri. Sepatutnya ketika bahagaian ceramah ini ynag lebih ramai pengunjungnya..

Tips yang teman nak ceritakan adalah seperti dibawah:

1. Anda kena tahu dalam pernigaan ini biasanya dibahagiakan kepada beberpaa bahagaian. Terpulanglah anda nak memilih bahagian mana yang hendak anda jadi:

Pengilang/pengeluar >>>>>>Pemborong >>>>>>>> Pengedar >>>>>>> peruncit>>>>>>>pengguna

Semuanya akan sama.. lebih kurang macam nie.. kalau ada tambah pun satu dua peringkat sahaja..
Sebagai contoh kalau anda penjual nasi lemak, biasanya anda dah berada di tahap pengeluar dah terus kepada pengguna. Kalau anda mula buat biz kerepak, anda jual terus kepada pengguna itu pun dikirakan biz. tetapi bila saiz keluaran yang kecil maka anda hanya berada dalam tahap tak perlu stage yang lain. Bila anda dah mula maju atau dah mula meningkatkan keluaran, anda perlu menghantar ke lokasi peruncit yang ada. Mungkin dengan menghantar sendiri barangan ke kedai berhampiran. Kemudian satu langkah lagi dimana anda mula mengeluarkan dengan jumlah yang tak dpat ditampung peruncit sekitar anda, anda pelu melantik ajen penjual atau pengedar. Pengedar ini bertanggung jawab melebarkan jualan anda ke lokasi yang jauh atau lebih meluas. Tugasan menghantar akan diambil alih oleh pengedar. Dan apabila jumlah keluaran anda dah lebih maju, anda perlu melantik pemborong yang akan mengambil produk anda secara borong dan melakukan kerja penjualan kepada anda. Dari sini produk anda akan lebih menyeluruh dan anda boleh menjangkau pembeli dengan labih baik. begitulah caranya pernigaan akan berkembang.

So kalau anda perhatikan, kesemua peringkat tersebut adalah pernigaan. Anda boleh menjadi peruncit kalau anda ingin berniaga, ada juga kalau ada modal yang besar boleh menjadi pemborong dan menjualnya kepada pengedar dan peruncit. Sebab tu kalau anda tahu harga sesebuah barang yang dijual dipasaran anda macam rase "tertipu". Yang sebenarnya begitulah caranya penjualan dilakukan. Harga pengeluaran jauh lebih murah dari harga jualan yang paling hampir dengan penbeli iaitu harga runcit. Mungkin boleh teman katakan kalau harga yang kita beli tu di kedai runcit iailah RM 10, tak mustahil harga di kilang hanyalah dalam RM 1.50 sahaja. Yang selebihnya adalah bayaran keuntungan dari tingkatan yang ada dalam urusan. Sbb tulah orang kata untung kalau beli di kilang, cuma kalau dikilang biasanya dijual dalam bentuk besar, takkan nak beli kicap murah sampai kita kena beli satu lorikan?

2. Apabila anda dah memilih ditahap manakah anda ingin berada, anda perlu memikirkan bagaimana ianya boleh beroperasi. Begitu mudah. untuk menjalankan operasi ini anda perlu menjadi pemerhati yang baik dan ada kebolehan untuk meniru. Meniru yang baik dan bukanya menjadi peniru yang menjahanamkan orang lain. Meniru dalam peperiksaan juga salah. Maksudnya kita lihat cara mereka yang berniaga. Perhatikan keadaan diri, jadul, pergerakan, pengawalan kewangan dan sebagainya. dan kita mula mencatit dan mengikutinya dengan perlahan, tetapi ingat jangan ikut membuta tuli, kita kena analisa dan melihat adalah ianya tabiat baik atau buruk. Sebagai contoh, kita ingin menjadi agen jualan atau pengedar bagi jualan ayam. Mungkin kita boleh lihat peniaga yang ada dengan melihat cara mereka beroperasi.. macam mana urusan pembelian stock dilakukan, lokasi penghantaran, kos yang terlibat, kenderaan yang digunakan dan sebagainya.

Urusan meniru atau belajar ini adalah amat penting sebelum kita melompat masuk mejadi peniaga. Kalau kita gagal menerap budaya meniaga ini, peratsuan untuk kecundang awal adalah tinggi. Kita bukan bercakap dari segi persangian tetapi untuk memasukkan diri dalam arus pernigaan ini. Nak masuk memang susah, tetapi bila dah masuk nanti lagi susah.

3. Setelah anda dah tahu bagiman selok beloknya perniagaan yang anda ingin ceburi, anda perlu pula set kan pemikiran anda sebagai peniaga. Sebenarnya tak banyak beza dengan anda makan gaji selama ini. Displin anda yang anda ada semasa bekerja boleh digunakan semasa anda berniaga. Cuma anda perlu meningkatkan dengan memberi kesedaran yang anda perlu menjadi majikan dan pekerja kepada diri anda sendiri. Sebarang keputusan yang anda ambil akan memberi kesan terus kepada anda. Cara pemikiran anda perlu diubah dari hanya menunggu gaji pada hujung bulan kepada menjana kewangan setiap hari untuk dikiran pada hujung bulan. Ini bermakna, ianya merujuk kepada kiraan penutup pada hujung bulan dan bukannya terhenti pada hujung bulan.

Anda kena mula memikirkan untuk menjana pendapatan harian atau keluaran mengikut bacth keluaran anda. Pada setiap penutupan akauan pada hujung bulan, anda perlu menetapkan gaji anda sendiri seperti mana anda bekerja dahulu. Tak kiralah berapa pendapatan perniagaan anda pada bulan itu, anda hanya boleh medapat gaji yang tealh anda tetapkan pada permulaan pernigaaan anda. Kalau anda perlu menggunakan duit, bolehlah anda menganggap yang anda meminjam dari syarikat anda dan bukannya menggunakannya seperti duit anda walaupun anda adalah bos.

4. Pengurusan kunci kira2 juga penting kerana anda tiada alat khas untuk menentukan yg anda rugi atau untung. Setelah gaji anda dah ambil, pengumpulan keuntungan syarikat atau duit anda perlu dibiarkan berkembang dan mungkin akan digunakan nanti untuk penambahan modal atau menambahbaikkan perniagaan anda sekarang. Dari sini kita akan dapat tahu yang sejauh mana kejayaan yang telah kita kecapi sekarang.

5. Anda perlu berusaha sehingga anda mempunyai kewangan yang kukuh untuk pernigaan anda. seboleh2nya untuk permulaan hendaklah anda membayar dengan tunai sebarang urusan anda untuk mendapatkan kecairan dana anda. Dengan bayaran sebegini anda dapat menegtahui kekuatan sebenar dan dapat membendung pembelian atau penambahan yang tidak diperlukan.

6. Anda perlu memastikan yang anda mempunyi simpanan cukup untuk 3-4 bulan akan datang sekiranya jualan anda merosot. Perlu diingatkan dalam perniagaan, apa yang memercu atau mendorong anda adalah strategi2 untuk memajukan pernigaan. Anda tak boleh duduk diam dan mengharapkan perniagaan anda berjalan dengan sendiri. Perlu memikirkan sepanjang masa cara untuk meningkatkan jualan dan memastikan pulangan modal dapat dicapai. Analisa risiko yang baik juga mampu menyelamatkan anda dari tersalah perhitungan.

7. Ingat, berniaga adalah satu aktiviti yang akan berulang saban hari tanpa ada henti. Terhenti operasi anda maka terhentilah pengaliran wang anda. Itulah caranya anda berniaga. Bukan mengajar anda untuk tamak tetapi anda kena ingat yang kalau anda tak berbuat sedemikian, anda bukannya ada gaji yang akan dibayar pada hujung bulan seperti mana yang anda ada sebelum ini.

8. Jauhi sikap atai cara anda berbelanja semasa anda bekerja dahulu. Cara dahulu adalah menggunakan budget yg ada untuk memenuhi keperluan hidup. Tetapi bila ada bonus atau duit lebih, anda mula berbelanja bagai ornag gila. Itu salah. Kita kena beringat selalu kalau apa2 yang berlaku kelak, kita takde tempat nak bergantung.

9. Kita perlu ingat yang peniaga ini mempunyai risiko sepanjang berniaga. Kita perlu memstikan setiap urusan jualbeli adalah sejujurnya dan pelanggan merasa puas hati dengan apa yang kita jual. Jangan sesekali menganaya orang lain kerana biasanya kalau kita berbuat sedemikian, perniagaan kita takkan kemana.

10. Sentiasa merasa tabah dan jangan perdulikan orang sekeliling yang suka mencemuh atau menjatuhkan semangat kita. Adalah lebih baik kita menguncikan mulut dan biarkan mereka melihat sendiri kejayaan yang dicapai. Ingat kalau untung 100 bukan semunya milik kita. Mungkin dari keuntungan itu kita hanya mampu untuk mengambil 10 sahaja. Yang lain adalah hak perniagaan kita sendiri.

Sekian sahaja tips teamn kali ni, banyak lagi yang nak ditulis tetapi tangan dah lenguh.. menulis ni tak sama macam bercakap. Kalau anda ingin memulakan perniagaan, analisalah senjata utama bagi anda untuk berjaya. Tanpa analisa yang baik maka anda akan kecundang kelak.. Selamat berniaga..

jaringan penternak ayam kampung..

No comments:

Instagram