Pages

Oitttt.. huhuhu giler arr..

Salam,

Hehehe.. tergelak teman pada mulanya masa teman nak menulis kali ini.. huhuhu.. bukan apa.. terkejut beruk teman dengan apa yang berlaku skang.. sungguh tak kusangka..eeee... betul ke.. bagus jugak..

Bukan apa.. kalau tuan2 semua pernah bukak mudahdotcom baru2 nie dah tuan cari incubator atau mesin pengeraman, anda akan terjumpa berpuluh2 penjual atau pembuat incubator.. yang teman terkejutnya.. lebih 3/4 daripadanya adalah dari bahan buatan plastik.. suatu yang dahulu susah betul nak jumpa.. kalau dulu semuanya kayu dan berat nak mati.. skang dah macam mainan pulak, macam tak percaya kalau sekali tgk yg benda tu plastik..

So apa yang terkeluar dalam benak kepala teman.. dari mana datangnya fenomena ini? dari pembuat sebelum ini atau memang dah menjadi trend skang? Siapa mereka ini yang menjual incubator ini dan dimana mereka belajar membuatnya?Sejauh mana mereka mereka atau buat RND dengan incubator mereka? last sekali yang mendapat jawapannya adalah  cukup mudah.. orang kita dah mula sedar penggunaanya dan memahami incubator dengan lebih baik..teman bersyukur sangat.. skang nie masyarakat kita dah celik Incubator. Bayangkanlah kalau perkara ini terus tersebar dan hampir semua penduduk kampung atau penternak ada incubator!! bayangkanlah jumlah anak ayam yang dapat dikeluarkan nanti.. bayangkanlah nanti incubator ini menjadi perkara wajib yang ada direban jika anda menternak sama seperti alatan lain. Contohnya cangkul bagi seorang pekebun sayur dan sebagainya..

Yahoooo.... 'gumbira' dan rase bersyukur sekarang. Kadang kala kalau tgk incubator yang diiklankan kita dapat jangkakan itu adalah incubator yang pertama dibina atau yang berjaya dihasilkan oleh pembuatnya. Bukan apa kita tgk pembinaannya yang sedikit cincai dan macam betul2 hand made. Nasihat teman, bagi yang menjaual incubator ini, pastikan 'rupa' paras incubator anda ada nampak sikit nilai komersial. Elakkan menggunakan bahan murah atau pasang siap seperti pita pelekat, tampalan, buat lubang yang manual, wayar yang terlalu serabut dan terjuntai dan yang paling penting nampak kemas. Bab harga pulak kita kena pastikan ianya berdaya saing.. tapi yang penting kena jujur.. Ada yang kata incubator dia leh 100% menetas..itu dah ambil alih kerja tuhan tu.. harap pikirkan balik lah ayat yang digunakan, harga pun macam tak logik.. dekat RM400 untuk kapasiti 30 biji manual. Hehehe.. Lepas tu yang penting kena cerita yang betul.. jgn temberang atau menjaja yang bukan2.. itu etika peniaga.. ingat jumlah peratusan peniaga yang akan masuk neraka??

So incubator mudah alih dan mudah digunakan dah banyak kat pasaran..Petanda baik untuk kita penternak diMalaysia. Teman pun takleh lah nak kata yang teman menunjukkan jalan untuk incubator plastik nie tetapi mungkin teman boleh mengaku yang patern teman dekat di "hati" dikalangan pengguna incubator sekarang.. Oklah. sedikit sebanyak ada juga perubahan yang berlaku selama teman membebel dalam blog ini. hehehe..

So ucapan selamat menternak kepada semua penternak sekalian.. Tahun baru dah nak menjelma.. amik azam baru dah lupakan musibah yang anda alami 2-3 bulan lepas akibat serangan sampar. Mungkin tuhan nak buat saringan kot untuk mengasingkan yang mana penternak asli dan yang mana penternak bidan terjun atau yang buat dengan nafsu semata. Teruskan usaha anda tak kira apa yang anda ternak janji ianya unggas. Ingat, matlamat kita nanti Malay Kai ini akan mula mudah didapati dipasar dan mampulah generasi kita yang akan datang menikmati kelazatan ayam ini..

Sekian..

jaringan penternak ayam kampung..

No comments:

Instagram