Pages

Sambungan

Salam,

sambungan mengenai gejala telur tak berbenih.

Seperti yang teman nyatakan sebelum ini, gejala ini kerap kali berlaku sekiranya kita mula menternak dengan jumlah yang banyak. Kadang kala ada juga kalau kita menternak dalam jumlah sedikit kita berjumpa dengan kes sebegini. Kalau kita terjumpa begini kita perlu melihat kepada penjantan yg ada samada terlalu muda atau terlalu tua, namun biasanya jarang terjadi.

Disebut dalam post sebelum ini, teman bercerita mengenai setting reban yang betul. Ramai yang beranggapan yang teman nie macam pandai sangat, Sebenarnya bagi pengetahuan semua, teman ni masih baru lagi dalam bidang ini, usia menternak pun tak sampai 3 tahun. Ramai sebenarnya penternak diluar sana yang dah lama menternak ayam ini dan mempunyai skill tersendiri yang terbukti berjaya menternak. Yang teman ceritakan selama ini mungkin hanya pendapat teman yang teman perolehi secara sengaja atau tidak semasa menternak. Mungkin sebilangan penternak yang dah otai ini belum bersedia untuk berkongsi bersama kita atau tiada masa untuk bercerita seperti yang sering teman lakukan dalam blog ini.

Maksud teman menternak dalam jumlah besar tetapi kekalkan dalam jumlah yang kecil adalah dengan mereak reban agar ayam sentiasa berada dalam jumlah kecil. oleh itu untuk menternak untuk memperolehi baka atau memelihara induk, anda perlu memastikan ianya berada dalam jumlah kecil yang semaksima yang boleh adalah dalam kumpulan dibawah 50 ekor bagi kawasan sebesar court bola tampar atau yang lebih besar. kalau anda bercita untuk menempakan ayam ini melebihi jumlah ini samada secara lepas atau berkurung, teman yakin anda tetap akan menghadapi masalah telur tak berbenih. Kalau kurangpun masalah perebutan antara jantan, kekecewaan sibetina untuk mendapatkan sijantan alfa dan menyebabkan terus bertelur tanpa mengawan.

So anda perlu pikirkan bagaimana nak pastikan ayam ini sentiasa berada dalam kumpulan kecil dan keadaan huru hara tidak berlaku. Semua yang tahu paham mengenai kesukaran yang akan dihadapi kalau kita menternak dalam bangsal besar dan melepaskan induk dalam jumlah yang besar. Pastikan kalau boleh, anda siapakan satu setting reban untuk sejumlah ayam yang tidak melebihi 50 ekor termasuk jantan. Dan kemudian anda perhatikan kalau ada masalah yang timbul smeasa menternak dalam jumlah ini. Kalau ada anda perlu pastukan masalah itu selesai seperti keperluan tempat tidur, jumlah bekas telur yang betul dan sebagainya. Apa bila anda berjaya, apa yang perlu anda lakukan adalah hanya mengandakan jumlah reban ini atau paling tepat dengan membina sebuah lagi reban yang serupa dengan apa yang anda ada sekarang. Cukup mudah. Gandakan sahaja. Buat yang sama. So masalah yang lain takkan berlaku.

Sebab itu dari mula dulu teman dah menasihatkan agar anda memulakan dengan jumlah sedikit iaitu dalam jumlah 50 ekor. Bukan sebabnya saya dengki atau saya tak nak melihat anda berjaya. kerana nak pastikan anda berjayalah saya nasihatkan seperti berikut, bayangkan kalau anda dah master dalam menternak ayam 50 ekor, dengan gandakan jumlah reban sama seperti itu anda boleh menternak sehingga ribuan ekor. Cuma pastinya jumlah dan kawasan yang terlibat akan lebih besar dan luas. Kalau anda hanya menghentam keromo atau mengikut naluri hari, pada dalam masa sebenar ada menternak  teamn pasti akan ada banyak masalah yg dihadapi sehinggakan anda akan mengalami masalah..

sekian..

jaringan penternak ayam kampung..

No comments:

Instagram