Pages

Jauh lagi perjalanan kita..

Salam,

Saje je teman nak bercerita sedikit.. tentang masalah kita penternak ayam kampung asli ini. Ceritanya tak sudah2 dah masih lagi merangkak2 untuk memastikan ternakan ini berdaya saing. Teman rasa ramai pembaca blog teman ini dah berjumpa secara berdepan dengan teman dan ramai juga yang menghubungi teman untuk urusan yangberkaitan dengan ternakan ayam kampung asli ini.

Kalau tuan semua perasan, walau penternak ayam kampung asli ini makin ramai dan yang telah membuka reban pun boleh tahan ramainya, masalah yang sama tetap kita hadapi iaitu untuk mendapatkan bekalan anak ayam kampung asli ini. Sekiranya bekalan anak ayam ini banyak, masalah lain seperti lokasi penternakan, dana, makanan yang mahal dan sebagainya dapat diatasi kemudian. Tetapi jika perkara utama iaitu baka itu sendiri tak dapat diadakan maka segalanya akan terbantut.. betul kan?

Teman raselah mengikut pengalaman teman, tiap2 bulan ada sahaja sahabat ternak kita yang menhubugi teman menanyakan bekalan anak ayam. Tetapi biasanya hampalah jawapan yang keluar dari mulut teman. Tiada stock!! itulah masalahnya.. Kalau dulu teman pernah mengusahakan produksi pengeluaran anak ayam kampung dan tean rase teman dah berjaya menemuni caranya, namun produksi teman keluarkan hanya mempu untuk memenuhi keperluan beberapa orang penternak sahaja dan kadang kala sampai untuk skali produksi hanya mampu untuk seorang pembeli sahaja iaitu dalam lingkungan 300-500 ekor anak ayam.

Teman yakin yang menghubungi teman untuk membeli anak ayam tersebut mempunyai kemampuan dari segi kewangan dan reban yang mencukupi paling tidak untuk menempatkan sekurang-kurangnya 500 ekor ayam dalam satu2 masa. Masalah yang sama juga akan kedengaran iaitu.. dimana nak mendapatkan benih?

Untuk pengetahuan tuan2 semua, produksi pengeluaran anak ayam bukanlah satu proses perniagaan yang menguntungkan sekiranya kita tak mampu untuk mengeluarakan sehingga 10k anak ayam setiap bulan. Tambahan pula ternakan yang diuruskan adalah ternakan ayam kampung yang hanya bertelur dalam lingkungan 15 biji dalam tempoh pengeluaran telur. Ikut cara tradisi hanya 60 biji telur ayam akan dihasilkan setahun dan kemampuan pengeluran tersebut dapat ditingkatkan kepada 160 biji sekiranya kita menggunakan teknik rampasan telur.

Oleh itu bagi teman, teman cadangkan jika kita mahu menternak ayam ini dan menjana pendapatan dengannya, satu2 cara jalan keluar adalah menyediakan 2 reban. Satu reban untuk produksi anak ayam dan satu lagi adalah produksi untuk jualan ayam matang. Tumpuan penuh perlu diberikan pada peringkat produksi pengeluaran benih terlebih dahulu dan kemudian anda boleh meneruskan pada peringkat pembesaran. Pertukaran baka penjantan perlu dilakukan secara berkala untuk menghalang pembiakan dalaman sesama ternakan.

Jumlah yang teman syorkan? jumlah induk yg teman cadangkan adalah 500 ekor untuk permulaan. Jika boleh dapatkan induk ini dari daerah yang berlainan untuk memastikan kelestarian ternakan dapat dikekalkan lebih lama. Nanti kita akan dapati percampuran atau pengkacukan baka akan memeriahkan lagi variasi ternakan kita. Biasanya ikut pengalaman teman, % anak yang bakal dihasilkan biasanya 60% jantan dan 40% betina, Simpan 20% dari anak ayam betina ini untuk produksi akan datang dan selebihnya dijual sama ada untuk induk atau jualan daging. Bagi jualan daging, biasanya ayam kampung jantan yang lebih menguntungkan kerana berat yang lebih. Memang biasa kalau kita lihat ayam jantan yang akan dijual dipasar. Bagi pengantian ayam jantan pembaka, eloklah jangan kita gunakan kembali anak ayam yang ada.

Dari jumlah induk sebanyak 500 ekor ini ( dikekalkan sepanjang masa bagi mengelakkan kos meningkat) teman jangkakan dalam 30k anak ayam dapat dihasilkan dalam jangka tempoh setahun dengan purata 2500 ekor anak ayam sebulan. Jika 80% berjaya dipasarkan dengan harga purata rm 15 untuk berat purata 1.3 kilo, jualan kasar yang kita mampu perolehi mungkin boleh mencecah 40k. Dan bagi teman ianya bukan satu angan2 atau satu yang mustahil sebab teman pernah menjual hampir 1000 ekor ayam dalam satu2 masa dan jualannya bukanlah satu yang sukar seperti menjualan ayam kampung kacuk.

So mungkin suatu hari nanti, jumlah penternak dikalangan kita yang berminati ternakan ayam kampung asli yang berjaya menglangkau jualan leboh 1000 akan bertambah. Pasaran sangat terbuka luas, permintaan amat tinggi, cuma keazaman, serangan penyakit, kemampuan dana dan baka sahaja yang perlu kita tepis sekarang.. Adios..

Salam.

jaringan penternak ayam kampung..

No comments:

Instagram