Pages

ingin memulakan penternakan..????

Sebelum seseorang ingin memulakan penternakan, kita perlulah mencari sebanyak maklumat yg dapat untuk mengkaji dahulu jenis penternakan yg mana paling kita minat. Dengan minat yg mendalam barulah kita boleh melaksanakan sesuatu dengan baik. Sebaiknya kita kumpulkan segala maklumat mengenai jenis ternakan, risiko, cara pengendalian, aspek pasaran dan hala tuju kita. Selepas tu kita isikan semuanya dalam satu buku nota untuk rujukan kita akan datang. Setelah anda berpuas hati dengan maklumat yg ada akan perlu menjawab beberapa soalan sebelum anda memulakan projek anda.. soalan berbunyi begini:

1) berapakah pulangan yg anda harapkan dari perniagaan ini?
- kalau jawapan anda melebihi seribu ringgit maka anda perlu melakukan projek ini bersungguh2 kerana untuk mendapatkan pulangan lebih dari seribu, projek yg anda perlu mestilah berskala besar atau sederhana besar.
-kalau jawapan anda tak kisah brapa pun , anda boleh melakukanya secara partime atau sebagai hobi. Cukuplah kalau ada mendapat tambahan kewangan sekiranya projek anda berjaya dan anda dapat menjual bila tiba masanya.

2) sejauh manakan anda dapat memberi komitmen?
-jika anda bercadang hendak melakukanya sepenuh masa, bagaimana anda hendak mendapatkan perbelanjaan harian anda selama beberapa bulan sebelum tuaian pertama dapat dijual.. adakah anda mempunyai simpanan atau sumber lain yg menjaminkan? adakah sepanjang tempoh eraman projek anda, anda dapat memberi perhatian sepenuhnya kerana anda sendiri tahu tiada aliran kewangan masuk untuk permulaan..

3) kewangan kita?
-adakah kita mampu menyediakan modal supaya projek dapat dijalankan.. kalau takde cammana nak buat loan? kita tau sekarang susah nak buat loan.. pastu pikir pulak mampukah kita membayar loan kalau terjadi apa2 pada ternakan kita? atau pun adakah cara lain supaya kos penternakan kita menjadi minima dan tidak perlu kita nak buat loan.. n berapakah sebenarnya modal yg diperlukan sebelum kita hendak mulakan..

4)lokasi dan tempat kita nak lakukan projek?
-tempat dah ada ke belum, stategik or tidak? keselamatan kawasan, jarak dgn rumah kita.. ada berlaku bencana alam atau tidak seperti banjir or tanah runtuh.. kalau takde tanah adakah kita dapat menyewa, pajak atau teroka tanah baru.. brapa pulak nak bayar semua tu?

5)reban or perumah..
- adakah kita telah merancang rekabentuk reban yg terbaik? dimanakan sumber bahan binaan boleh kita perolehi, adakah reban yg telah direka boleh dilakukan seorang atu perlu bantuan tenaga mahir, aspek penyelengaraan reban perlu diambil kira.

6) adakah benih mudah diperolehi?
-mana nak cari benih. mana nak dapat benih yg berkualiti n murah

7) ilmu penternakan?
-adakah anda mempunyai ilmu yg cukup untuk menjalankan perniagaan ini.. cetek ilmu adalah tiket untuk menghadapi kegagalan, bagaimanakan perlu kita mendapatkan ilmu ini? dari internet? lawatan ladang? rujukan kengkawan? atau perlukah kita berkampung seminggu dua di ladang org untuk belajar kesemuanya..?

8) pasaran?
-kita tahu tak nak pasar kat mana? adakah kita mampu membuat end produk sekiranya kita tak mampu menjual hasil ternakan?

9)pulangan modal?
-adakah anda membuat kiraan ROI anda dan apa yg hendak anda lakukan dengan keuntungan anda. perlukan anda memperkembangkan lagi perniagaan anda atau anda telah berpuas hati..

sekiranya anda mempunyai kesemua jawapan yg diatas anda boleh melakukan perniagaan penternakan ini.. kalau ada satu atau dua yg sangkut pastikan anda dapat penyelesaiannya semula sebelum memulakan.. cara terbaik anda memulakanya secara kecil2lan dahulu untuk tempoh masa 4-6 bulan untuk belajar n trouble shooting, belajar dari kesilapan lebih baik dari belajar dari mulut orang.. kalau ada terjadi apa2 atau anda dapati bidang yg anda ceburi tidak sesuai anda boleh berhenti tanpa kerugian yg besar. setelah betul2 yakin barulah teruskan niat anda untuk menjadi penternak berjaya..

sediakan diri anda untuk menghadapi kegagalan kerana adat kejayaan kita adalah kekuatan kita menagani kegagalan.. pilih bidang penternakan yg berisiko sederhana dan berprofit sederhana, kerana pengalaman saya, biar perlahan2 kita mendaki kejayaan perniagaan daripada cepat naik kerana kalau jatuh perit rasanya.. jangan terpengaruh dengan idologi mana2 syarikat yg menawarkan perniagaan penternakan yg menjanjikan pulangan besar kerana realitinya tiada perniagaan yg menguntungkan dalam sekelip mata dalam erti penternakan khasnya, semuanya memerlukan ketekunan dan daya usaha serta masa yang tinggi. namun sekiranya nasib dan amalan memihak kepada kita, tidak mustahil kejayaan akan dapat digenggam.. amin..

jaringan penternak ayam kampung..

No comments:

Instagram